Bluecasting de nieuwe vorm van narrowcasting?

Bluecasting de nieuwe vorm van narrowcasting?

Bluecasting de nieuwe vorm van narrowcasting?Bluecasting is een techniek waarbij bluetooth apparaten zoals mobiele telefoons of PDA’s op afstand kunnen worden geladen met video, mini ad’s of digitale brochures als ze in de buurt komen van hotspots. Deze hotspots, vaak speciaal ontwikkelde plasma screens of multi-media zuilen, herkennen bluetooth apparaten in zijn omgeving (als deze tenminste aanstaan) en vraagt of het wat naar je bluetooth apparaat mag overzenden. Niet alleen interessant voor outdoor advertising zoals bij Volvo of rondleiding in musea of stad, maar ook tijdens events.

Vanmorgen kreeg ik een email van Henk-Jan Winkeldermaat die op Eventbranche weblog verwijst naar een gesprek met Hans van Linschoten van ToThePoint die aangeeft in een vergevorderd stadium te zijn met bluecasting. Welke partijen zijn hier in Nederland nog meer mee bezig en welke cases hebben zij reeds?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • De mobile marketing association heeft er in ieder geval nog niet zo heel veel vertrouwen in en heeft een waarschuwing uit doen gaan naar hun leden in verband met Europese wetgeving op dit gebied. Is dit Amerikaanse paranoide of een overspannen vorm van zelfregulering?

    geplaatst op
  • Heb net de website van Mobile Marketing Association (MMA) bekeken maar deze waarschuwing niet kunnen vinden. Is het alleen naar de leden gestuurd?

    geplaatst op
  • Op zich niet verkeerd natuurlijk, echter als ik met Bluetooth aan in de rondte huppel wordt mij al geregeld gevraagd om een .sis bestand te downloaden en te installeren... en daar ben ik niet zo heel blij mee...

    Maargoed, we zullen zien hoe het zich verder ontwikkeld.. Voorlopig loop ik nog met Bluetooth uitgeschakeld.

    geplaatst op
  • Niet echt narrowcasting meer "permissioned marketing", een digitaal foldertje eigenlijk. Ik geloof zelf meer in het netwerk model op basis van LBS met GPRS, UMTS en wellicht zelfs WiFi. Dan kan je ook service verlenen. Mobiel betalen, boodschappenlijstjes, bonusinfo, profielaanbiedingen etc.

    geplaatst op
  • @marco

    Het blijkt om de Britse tak van de MMA te gaan. De door hun uitgegeven code of conduct kan je hier downloaden

    http://www.consumer-preference.com/downloads/mma_code_of_conduct_nov_05.pdf

    paragraaf 3.11 waarschuwt voor het gebruik van blue tooth

    geplaatst op
  • Dank voor de update David!

    Permission based narrowcasting wellicht Albert?

    geplaatst op
  • Op emerce heeft een tijdje geleden een artikel gestaan over deze vorm van communicatie (http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=901482), daarin worden ook een aantal Nederlandse bedrijven genoemd. In de VS is WideRay (http://www.wideray.com) het succesvol aan het inzetten en in Spanje heb je FuturLink (http://www.futurlink.com).

    Ik zie een hoop mogelijkheden voor deze manier van communiceren. Ik verwacht echter dat de juiste toepassing nog moet komen. Het is logisch dat het als eerst toegepast wordt bij mensen die er geld voor over hebben om hun boodschap te communiceren. Uiteindelijk zullen toepassingen in de bijvoorbeeld de entertainment sectoren veel meer toegevoegde waarde hebben.

    De code of conduct vind ik zeer verstandig, maar misschien wordt er iets te veel paniek gezaaid. Bluetooth moet aan staan, je moet "discoverable" zijn, in het bereik zijn en uiteindelijk ook het bericht accepteren. Het spreekt voor zich dat je imago er niet beter van wordt op dat je mensen niet relevante boodschappen verstuurt (=lastig vallen). In mijn ogen is de kracht van deze communicatiekanaal het feit dat de aangeboden informatie onbewust linkt aan de omgeving waarin je bent (Location Based Information).

    Dit concept moet slim en zorgvuldig ingezet worden en vooral vanuit het oogpunt van de eindgebruiker gedacht. Als mensen het voor massa communicatie gaan inzetten zie ik het somber tegemoet.

    geplaatst op
  • Ik heb in 2002/2003 een businessplan geschreven en onderzoek gedaan naar een dergelijke bluetooth push/pull service, waarbij er een aantal problemen zijn waar je bij het inzetten van een dergelijke service tegen aan loopt....en ik was er destijds een beetje vroeg mee. Bluetooth is hiervoor op het moment de favoriete technologie door het % met bluetooth uitgeruste mobiele telefoons en het geeft de mogelijkheid de infrastructuur van netwerk providers als KPN grotendeels te omzeilen.

    SPAM issues:

    Wat is mobile spam?
    m-spam is het gevraagd of ongevraagd versturen van marketing boodschappen naar een mobiele telefoon via een van de mogelijke communicatie kanalen (bijv. SMS, GPRS, Bluetooth, Wi-Fi) welke als niet wenselijk ervaren worden.

    Het aanleveren van de locatiegeboden berichten kan middels een push of pull geschieden. Bij de op dit moment aangeboden mogelijkheden is er bijna altijd sprake van een ongevraagde push, dat wil zeggen dat er nooit eerder contact is geweest tussen de ontvanger en de versturende partij. Hetgeen naar mijn weten inderdaad niet is toegestaan volgens de Europese regelgeving indien het niet als traffic data beschouwd wordt. [ EU 2000/0189 (COD)] artikel 9.

    Bij een "gevraagde" push is er impliciet of expliciet toestemming gegeven door de ontvanger in dat geval dan dus de gebruiker aan de versturende partij. Dit kan zijn door een applicatie op een mobiele telefoon te installeren of op een andere explicietere manier toestemming te geven. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld nokia's sensor/coolzone en een ander mooi voorbeeld vind ik mobiluck.

    Bij een Pull vraagt een gebruiker zelf om informatie betrekking hebbende op zijn/haar locatie via zijn/haar netwerk provider of derde partij. Meestal moet hiervoor een applicatie op een mobiele telefoon worden geinstalleerd.

    In eerste instantie gevraagde boodschappen kunnen later echter als niet wenselijk ervaren worden! Hier zijn een aantal reden voor aan te voeren, namelijk de context, frequentie en de relevantie van de booschappen.

    De consument is op een dergelijk moment niet meer in controle over de uitwisseling van zijn/haar gegevens en het ontvangen van locatiegebonden berichten en de verzendende partij doet er dan ook goed aan om deze reden de berichten zo goed mogelijk te filteren! Als er door marketeers misbruik gemaakt wordt van dit kanaal zal de consument dit kanaal de rug toekeren!

    Mijn voorkeur gaat uit naar de pull optie, omdat de controle hierbij bij de consument ligt. Er is hier natuurlijk wel een spanningsveld met de traditionele marketing op bijvoorbeeld radio/tv, waarbij consumenten worden ovespoeld met reclame boodschappen. Maar juist op de pull momenten is een consument naar mijn mening wel ontvankelijk voor de boodschap van een adverteerder.

    geplaatst op
  • Een mooi voorbeeld hiervan is het concept van het Engelse Hypertag, waarbij het mogelijk is ringtones te downloaden (infrarood) bij de abri's in bushokjes. Alhoewel hierbij geen langdurige relatie wordt gevormd tussen de verzendende partij en de ontvanger en er geen sprake is van een locatiespecifieke informatie vind ik het wel een mooi voorbeel qua interactie tussen gebruiker, adverteerder, omgeving/context. stom dat ik deze bushokjes optie bij het brainstormen nu net over het hoofd heb gezien ;-)


    infrastructuur/applicatie issues:
    Voor het succesvol maken van deze op bluetooth gebaseerde Location Bases Service is het nodig dat er een infrastructuur moet worden opgezet met bluetooth accesspoints door heel het land. Daarnaast moet op het meredeel van de mobiele telefoons een applicatie geinstalleerd zijn, die de interactie tussen omgeving/adverteerder en gebruiker mogelijk maakt en vergemakkelijkt. Natuurlijk zijn dit geen onoverkomelijke problemen, maar het maakt het allemaal wel iets lastiger/duurder.

    Trouwens nog iets moois waar ik destijds overigens tegen aan liep tijdens de ontwikkeling van het concept. In eerste instantie wilde ik bluetooth en wifi geintegreerd hebben in dezelfde hardware en kwam daarbij uit op een Franse fabrikant waar ik wat mee correspondeerde. Op een gegeven moment kon deze niet meer de door mij gevraagde hardware leveren...waarom? Ze waren erg (te) druk met de order van een grote ISP.......met de naam Wanadoo. Laat nu elke livebox van Wanadoo uitgerust zijn met bluetooth. Hebben ze daarmee niet heel mooi vooruit gedacht op de mogelijkheid van interactie met mobiele telefoons? De voip revolutie?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.