Je bekijkt een artikel van Unravel
partner

Blok je agenda! De Uitreiking van De beste Kerstcommercial van 2022 komt eraan 🧠

The most wonderful time of the year komt er weer aan. Voor reclamemakers een spannende tijd....

19 december 2022, 17:10 1539 x gelezen

Want: weet de duurste campagne van het jaar wel de juiste snaar te raken?Vorig jaar zagen we winkelwagens tot leven komen, cavia’s hun soulmate vinden (of waren het hamsters?) en zelfs Fritsie bloeide weer helemaal op. Wat hebben de grote merken dit jaar voor ons in petto? Bij neuromarketingbureau Unravel zetten ze de traditie voort en testen ze welke kerstcommercial de beste is… volgens het brein. Tijdens hun grootste en populairste webinar van het jaar – de gratis kerstspecial op woensdag 21 december –  reiken ze de prijzen uit. De awards staan al klaar. De inschrijving is geopend.  De vraag is alleen nog: wie valt in de prijzen?

RTL nieuws stelde het een tijd geleden terecht; kerstcommercials zijn peperduur. Dat is op zich ook niet gek, ze hebben namelijk iets magisch in zich. Waar sommige kijkers de rest van het jaar reclames het liefst zo gauw mogelijk wegzappen, worden kerstspots vaak van begin tot eind aandachtig aanschouwd. De sterke verhaallijnen, filmische productie en vele bekende Nederlanders dragen daar allemaal hun steentje aan bij. De online kijkcijfers liegen er dan ook niet om; zo werd de kerstspot van Jumbo in één week een half miljoen keer bekeken. Dat gemiddelde ligt voor een gemiddelde online commercial een stuk lager. De ultieme kans dus, om met je commercial je merk stevig in het brein van het Nederlandse publiek te verankeren.

Dan is het natuurlijk wel mooi als je commercial ook daadwerkelijk impact maakt. En omdat klassiek uitvragen wat men van een commercial vindt vaak een vertroebeld beeld geeft, wendt Unravel zich bij het beantwoorden van deze vraag tot het keuzecentrum van de mens: het brein. Door middel van Eye Tracking en EEG zijn zij in staat de emotionele reactie van kijkers objectief in kaart te brengen, iets wat een grote voorspellende waarde voor (koop)gedrag in zich blijkt te hebben. De reclames van menig merk zijn bij Unravel door de scanner gegaan. Normaal blijven die inzichten beperkt tot de opdrachtgever, maar met kerst pakt Unravel het anders aan. Dan zetten ze de oliebollen – en onderzoeksresultaten – op tafel. 

Eerder wist Unravel op basis van breindata al de zetelverdeling  in de Tweede Kamer met 71% accuraatheid te voorspellen, en in december passen ze dezelfde breinmetrics  toe op de bekende kerstcommercials. De rivaliteit tussen de bekende merken is groot, dus zij hebben de 21ste al in hun agenda geblokt. Zou Tim en zijn team bij hen aankloppen? Of gaat de concurrent er met de prijs vandoor? 

Vorig jaar zagen maar liefst 1.000 live aanwezigen hoe Alzheimer Nederland, Albert Heijn en PostNL in de prijzen vallen. De voorbereidingen voor het grote kerst onderzoek dit jaar zijn ook alweer in volle gang. Om vervolgens op woensdag 21 december, tijdens de live webinar, de top 3 beste reclamemakers te verrassen met een persoonlijk bezoek en een mooie trofee. En dan delen ze natuurlijk ook de beste learnings en inzichten tijdens hun livestream. 

Wil je ook als eerste weten wie de kerstcommercial award dit jaar wint? Schrijf je dan nu in en je plekje is verzekerd!

Schrijf je nu direct in en je plekje is verzekerd!

Bij Unravel Research kijken we in het brein om marketing effectiever te maken. Daar komt heel wat bij kijken. We beschikken over de meest precieze en comfortabele apparatuur – en werken uitsluitend met wetenschappelijk gevalideerde metrics. Maar ons ware geheim... dat zijn de mensen die hieruit elke dag weer de maximale potentie halen. We brengen een nauw samenwerkend team bijeen van onderzoekers, gedragsdeskundigen en marketeers. Zo komen we tot praktische resultaten die je werkelijk meer inzichten, zekerheid en omzet bieden.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!