Blogview: Punt.nl

Blogview: Punt.nl

Punt.nlRegelmatig wordt me gevraagd naar voorbeelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voorbeelden de revue laten passeren.

Deze week aandacht voor de mensen achter een aantal Nederlandse weblognetwerken. Vandaag een interview met Henkjan de Krijger, de iniatiefnemer van het blognetwerk punt.nl.

Wanneer ben je begonnen met punt.nl?

De registratiedatum van de domeinnaam is 17-2-1997 maar eerst was het een cvbank. Nu te vinden op cvbank.nl. Een iets betere naam dan punt.nl aan de telefoon :)

Als weblogcommunity zijn we gestart in oktober 2003.

Hoe ben je op het idee van een weblognetwerk gekomen?

Door web-log.nl. We hebben het toen 1 op 1 gekopieerd en zijn daarna verbetering op verbetering door gaan voeren die weer door web-log.nl werden en nog steeds worden gekopieerd :)

Wat is je doelstelling met punt.nl?

Een goede winst maken door dit in 1 pakket aan je te verkopen:

1) Je internetadres
2) Je publicaties
3) Je bezoek

Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?

Het inzicht dat we er nog lang niet zijn. Het inzicht dat de vormgeving van de weblogs sterk moet professionaliseren en dus ook individualiseren. Het inzicht dat we ons moeten concentreren op de longtail. Het inzicht dat individuen uit die longtail zich ineens kunnen organiseren en het geluid van al die individuen aan kan zwellen tot een oorverdovend gefluister waar autoriteiten en bedrijven niet omheen kunnen. De macht ligt bij de consument. Die weten het alleen nog niet allemaal….

Verder: 26.000 betaalde domeinnamen.nl, 60.000 blogs waarvan 10.000 zeer actief en waarvan vandaag ongeveer 2500 betalende bloggers. Er staan 125.000 berichten online en er staan er ongeveer 25.000 in het archief. 400.000 foto’s in de fotoalbums.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?

De belangrijkste succesfactor is dat een mens aandacht wil. Door te posten op punt.nl krijg je dat. Als je aandacht aan anderen geeft krijg je aandacht terug. punt.nl faciliteert dit en gaat dit steeds meer en intelligenter faciliteren voor prive en zakelijke gebruikers. Als we het voor elkaar krijgen de juiste mensen met elkaar in contact te brengen ontstaan er relaties die de stabiliteit en groei van de community waarborgen en dus de inkomsten. Verder garanderen we dat punt.nl bannerloos is en blijft. Tenzij iemand er zelf voor kiest natuurlijk.

Waar staat punt.nl over een jaar?

Dan zijn onderstaande punten verder geintegreerd tot een publicatieplatform waarmee we voor iedere publicatie een sjabloon aanbieden. Van je CV tot je weblog en van je advertentie op marktplaats tot je zelfuitgebrachte mp3tje. We zullen ook sjablonen samen met partners aanbieden en die in het raamwerk integreren.

1) Je internetadres: Dan staan we samen met mijndomein.nl (een zusje van punt.nl wat binnenkort wordt geintegreerd met punt.nl) in de top 5 van de grootste hostingproviders van Nederland (mijndomein.nl heeft eind dit jaar 30.000 .nl domeinnamen geregistreerd).

2) Je site: Upload je eigen website - weblogsoftware of maak gebruik van de onze. Wil je iets specifieks publiceren bijvoorbeeld een CV kies dan een kant en klaar sjabloon van punt.nl wat je als voordeel biedt dat het strak op je eigen site staat en er op die publicatie ook het juiste bezoek komt. Ook is er dan een betere tool om je te organiseren in groepen.

3) Je bezoek: Iedere publicatie komt op je eigen punt.nl website EN op de juiste rubriekenwebsite van punt.nl nu al te vinden op rubrieken.punt.nl.

Rubrieken, ik noem dat sattelietsites, waar geld mee verdiend wordt krijgen een eigen voorkant op maat zoals bijvoorbeeld straks cvbank.punt.nl en uiteraard ook vacatures.punt.nl. Deze aggregaties trekken bezoekers die uiteindelijk op de website van het individu belanden.

Henkjan, heel veel succes met punt.nl!

Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) of plaats hieronder een reactie.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Dank voor de uitnodiging Marco !

    @ lezer:
    Reacties en kritiek stellen we zeer op prijs. Reageer en ik probeer hieronder een heldere reactie voor je te produceren.

    geplaatst op
  • Ik onderschreef de succesformule. Het is natuurlijk de combinatie die uniek is. De losse onderdelen niet. Zo zijn zijn er veel "rubrieken" sites zoals rubriek.com en de serie pleinen zoals hypotheekplein.nl, babyplein.nl etc (deze zijn door mij opgericht in 1996).
    Wat punt.nl extra nuttig maakt is dat hun domein sterk staat in Google. Hierdoor komen de paginas redelijk hoog in Google. Zo staat http://auto.punt.nl in de top 100 met autoverzekering en staat http://basisverzekering.punt.nl in de top 25 met basisverzekering etc.

    Succes

    geplaatst op
  • auto.punt.nl bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je
    http://rubrieken.punt.nl/auto ?

    geplaatst op
  • Henk Jan,

    Klopt, type fout. Het is http://autos.punt.nl die op positie 85 staat in Google met autoverzekering. Google kijkt meer dan ook naar de "kracht" (page ranking, links, ouderdom etc) van het hoofddomein. Hierdoor scoren subdomeinen al snel hoog ook al staan daar nauwelijk links naar toe. Laten we dus hopen dat punt.nl zeer succesvol wordt dan wordt de content daarin ook goed gevonden door de zoekmachines.

    geplaatst op
  • @boogaarts: volgens mij mogen punt.nl logs zich nu al verheugen op een goede vindbaarheid, maar nog beter is altijd welkom natuurlijk ;)

    geplaatst op
  • @boogaarts; De pleinen van toen zijn de thema weblog van nu maar waar de bezoeker een eigen stem heeft. Als ex medewerker van Interplein die des tijd verantwoordelijk was voor de pleinen sites, dacht ik laats nog aan dat we toch best wel goed bezig waren. En punt.nl heeft dat formule goed door getrokken in de hedendaagse weblog trend.

    geplaatst op
  • Straks zullen er betere subrubrieken zijn zodat het individu binnen een hoofdrubriek weer kan differentieren. Bv onder auto's kan je dan ieder automerk kiezen.

    geplaatst op
  • Meer en meer web-loggers verhuizen naar punt.nl aldus op.punt.nl, de 'corporate blog' van punt.nl.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.