Blogosfeer voedingsbodem voor marktonderzoek?

Blogosfeer voedingsbodem voor marktonderzoek?

Het (mogelijk) gebruik van de blogosfeer voor marketing intelligence is een hot topic op dit moment. Al eerder schreef ik over gratis tools om de blogosfeer te monitoren. Toch zijn deze tools te beperkt voor de meeste marktonderzoeksvragen. Je wilt immers niet alleen weten of er wordt ‘gesproken’ over je product, merk of bedrijf, maar ook hoe er over wordt gesproken en door wie. Vraag is alleen, hoe doe je dat dan?

Stephan Baker verwijst naar het bedrijf Umbria Communications dat een stap verder gaat dan de gratis tools. Umbria heeft de taal en syntax van duizenden weblogs bestudeerd en op basis daarvan een expertsysteem gevoed dat nu niet alleen in staat is om opinies op weblogs te analyseren, maar ze ook te karakteriseren op leeftijd en sexe. Op die manier worden analyses op basis van ‘luisteren naar de blogosfeer’ een stuk waardevoller.

Umbria Communications is overigens niet het enige bedrijf dat zich bezig houdt op dit gebied. Ook bedrijven als Accenture, IBM en Intelliseek zijn bezig met de ontwikkeling van geavanceerde(re) dataminingtools voor de blogosfeer.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Wat er over een bedrijf en diens producten wordt geschreven is voor bedrijven van enorme waarden. Mijn ervaring de afgelopen jaren met (corporate) communicatie afdelingen is dat internet hierin nog niet serieus wordt genomen. Op telegraaf.nl of nu.nl zal wel hetzelfde worden geschreven als in de krant. En daar hebben we tenslotte een prachtige traditionele knipseldienst voor.

    Dat er tegenwoordig weblogs zijn, nieuwssites waar je kunt reageren als concurrent of consument, fora staan op portals en magazine sites moet nog doordringen tot de traditioneel ingestelde communactiedeskundigen. Weblogs is nog veel enger en per definitie iets voor geeks en jongens met puistjes.

    Nu heb ik zelf de gratis tools geprobeerd en op betreffende steekwoorden in mijn reader gehangen. Ik moet zeggen dat ik teleurgesteld was over het resultaat. Nieuws komt herhaald terug en ik zie maar 20% van wat er werkelijk wordt geschreven. Gratis is hier wellicht het kernwoord. Het is aardig maar dekt niet voor het belangrijkste deel af wat je zou moeten lezen. Hoe zorg ik ervoor dat die nieuwsbronnen die van belang voor mijn bedrijf zijn wel worden meegenomen?

    Voor de bedrijven die echt op de hoogte willen blijven van wat er op het gebied van online nieuws wordt geschreven zou ik echt een online knipseldienst willen aanraden. Gezien de prijsstelling van deze diensten (eknip, Clipit) hoef je het al helemaal niet te laten 

    geplaatst op
  • Mooi verkooppraatje Paul (checkit/Clipit)

    geplaatst op
  • Inderdaad een mooi verkooppraatje (daar is hij dan ook de commerciele man voor zullen we maar zeggen) maar aan de andere kant, ik gebruik nu een tijdje clipit en ben positief verrast dat ik in mijn selectie naast de reguliere berichten op tradionele nieuwssites ook de berichten op weblogs krijg alswel relevante reacties op deze weblogs. Moet clipit en de andere knipseldiensten nog eens goed met elkaar vergelijken want ken de andere diensten nog onvoldoende.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.