Blijf de techniek volgen

10 december 2021, 14:00

Boekrecensie van De 11 beste online verdienmodellen (Jeanet Bathoorn en Petra Luliano)

De titel van dit handzame boek belooft heel wat: ‘De 11 beste online verdienmodellen, hoe je je onderneming toekomstproof maakt’. Iets wat in het eerste gedeelte zeker waargemaakt wordt. Alhoewel het me helaas niet duidelijk is geworden waarom juist déze elf verdienmodellen de beste zouden zijn. De onderbouwing daarvoor ontbreekt.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en docent marketing aan de HU (Hogeschool Utrecht) en freelance marketing-adviseur. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

De lezer mag uitgaan van een zekere expertise van de auteurs, maar de verdienmodellen worden stuk voor stuk uiteengezet als zijnde een gegeven. Voorzien van positieve voorbeelden die laten zien dat er ook daadwerkelijk geld mee wordt verdiend.

Duidelijk wordt, dat er achter ieder model een hele wereld schuilt en er wordt ook regelmatig doorverwezen naar meer informatie. Op grond daarvan wil ik het boek dan ook eerder een inspiratieboek noemen. Met name voor degene waarbij online en aanverwante media nog een redelijk onbekend terrein is. Het is niet zo dat je na het lezen van het boek gelijk aan de slag kunt om het verdienmodel ook daadwerkelijk in te zetten. Daar is meer voor nodig.

‘Zie het smal, maak kennis met online verdienmodellen’

De auteurs besteden de nodige aandacht aan de ondernemer zelf, met name hoe deze in haar of zijn vel zit, voldoende focus heeft en de nodige lef toont. Zonder meer eigenschappen die je nodig hebt om een online verdienmodel op te zetten. Of je hiermee je onderneming ook toekomstproof maakt waag ik te betwijfelen. Het zal zeker helpen maar daar is wel meer voor nodig dan slechts een online verdienmodel.

Zie het smal, maak kennis met online verdienmodellen. Neem het mee in je totale strategie en laat je omringen door professionals. Een online inkomstenstroom is niet iets wat je er leuk bij doet. Eén waardevolle tip is me wel bij blijven hangen; blijf de techniek volgen, nieuwe verdienmodellen zullen blijven verschijnen en wellicht kun je er iets mee.

De 11 beste online verdienmodellen

Auteur: Jeanet Bathoorn en Petra Iuliano

ISBN: 9789024435333

Uitgever: Uitgeverij Boom

Druk: 1e druk

Trefwoorden: ecommerce, online, verdienmodel

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief