Big Data: toekomst analytics, 20 custom vars voor Google Analytics en kwaliteitsscore optimaliseren

19 september 2012, 07:30

Nieuws van webanalisten (deel: 130)

Arend Zwaneveld kijkt naar Big Data en de toekomst van web analytics in het eerste deel van een nieuwe serie, Luna Metrics deelt 20 Custom Variables om in Google Analytics te gebruiken en Alouette Edens vertelt hoe je je kwaliteitsscore kan optimaliseren dooor het rapport ‘Zoektermen’ te gebruiken.

Big data en de toekomst van webanalytics (I)

De term big data is volgens sommigen nog altijd een hype, terwijl ondertussen het aantal concrete praktijkvoorbeelden van Big Data al bijna niet meer te tellen is. McKinsey schatte in een recent rapport dat de totale toegevoegde waarde die Big Data kan creëren op wel USD 300 mld per jaar. Steeds meer bedrijven zijn daarom al begonnen hun big data-strategie te formuleren of presenteren inmiddels al hun eerste big data-succescases.

De grootste vraag waar bedrijven mee worstelen: waar haal ik de specialisten vandaan die over ‘big data-skills’ beschikken? Volgens eerder genoemd rapport zal er op korte termijn namelijk een enorm tekort gaan ontstaan aan mensen met big data-skills: in 2018 zullen er naar verwachting meer dan 140.000 vacatures open staan voor specialisten (ook wel data scientists genoemd) en daarbovenop nog zo’n 1,5 miljoen vacatures voor ‘data-driven managers’.

De vaardigheden waarover een data scientist moet beschikken, zijn in de praktijk – nu nog – zelden verenigd in één persoon: gevoel voor data, statistiek, technische kennis van databronnen, analyse tools, kennis van databases en programmeertalen én gevoel voor organisatie.

Lees meer over de toekomst van Web analytics in het artikel Big Data en de toekomst van webanalytics (I) op webanalisten.nl.

Let op: Arend Zwaneveld zal ook spreken tijdens het big data-event dat Marketingfacts en Nyenrode Marketing Society op donderdagavond 27 september a.s. organiseren; zie het volledige programma!

20 custom variables om in Google Analytics te gebruiken

Custom variables zijn een hele handige manier om je meetresultaten in Google Analytics nog verder te verfijnen. Ondanks de constante uitbreidingen van Google Analytics basispakket, kunnen ze nog steeds het verschil maken tussen ongeveer weten wat je klanten op je website doen, en je klanten leren begrijpen. LunaMetrics deelt 20 custom variables die je zelf ook in Google Analytics kunt gebruiken, 5 voor elk type website:

  • content website

  • e-commerce website

  • lead generatie website

  • self-service website.

Mocht je nog niet bekend zijn met custom variables, dan is het handig om je eerst even in te lezen bij Google, of het (al wel enigzins gedateerde) introductie-artikel van LunaMetrics.

Doe inspiratie op met deze 20 custom wariables om in Google Analytics te gebruiken op webanalisten.nl

Kwaliteitsscore optimaliseren? Gebruik het rapport ‘Zoektermen’!

De kwaliteitscore is afhankelijk van veel verschillende factoren maar niet van het matchtype van het zoekwoord. De zoektermen die matchen aan je zoekwoord spelen dan ook geen enkele rol bij de berekening van de kwaliteitsscore. Maar dit betekent niet dat je gematchte zoektermen niet kan gebruiken bij het optimaliseren van je kwaliteitsscore. Maar hoe doe je dat? Craig Danuloff, schrijver van Quality Score in High Resolution, beschrijft dit in zijn blog Match Types & Quality Score – The Truth At Last.

Als je adverteert op brede, modified of zinsdeel zoekwoorden, dan word je ook gematcht aan gerelateerde zoektermen. De kwaliteitsscore van het zoekwoord wordt echter alleen berekend op basis van de zoekterm die exact matcht op het zoekwoord uit de campagne. De resultaten van de zoektermen die ‘breder’ matchen hebben geen invloed op de kwaliteitsscore.

Lees verder hoe je je kwaliteitsscore kan verbeteren in Kwaliteitsscore optimaliseren? Gebruik het rapport ‘Zoektermen’! op webanalisten.nl

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!