Bhutan. Het gelukkigste land ter wereld.

Snoop scoort met Doggyland op Tiktok. Maar er is meer, veel meer in deze verse week van Koot.

7 november 2022, 14:45 883 x gelezen

De Metaverse en de Miniverse. Je persoonlijke archief of mirrorworld via Rewind. Bestaat de LinkedIn influencer? En een innovatieve pleasure toy met boodschap. In deze krakendverse Week van Koot praten we je door een onstuimige week vol branding entertainment.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 De Metaverse bezien vanuit een groter perspectief

Onze vriend Benedict Evans is weer eens achter het toetsenbord gaan zitten en probeert in dit verhaal vanuit een breder perspectief te kijken naar “de metaverse”. Het begin van het verhaal is voor velen waarschijnlijk al zeer herkenbaar: “Soms lijkt het alsof elke CEO van een groot bedrijf hetzelfde artikel over dezelfde technische trend heeft gelezen en dezelfde e-mail naar hun team heeft gestuurd met de vraag: “Wat is onze strategie hiervoor ?!” En dus schieten veel merken en organisaties in de actiestand want je weet maar nooit. Natuurlijk is het niet te voorspellen waar we over een paar jaar staan. Want, stelt Evans, terugkerend naar het mobiele internet in 2002, wisten velen van ons dat dit groot zou zijn, bijna niemand dacht dat het de pc’s zou vervangen, en alleen een gek zou hebben gezegd dat de telco’s, Nokia en Microsoft helemaal geen rol zouden spelen en een bestaand pc-bedrijf in Cupertino en een rare kleine ‘zoekmachine’ de nieuwe platforms zouden bouwen. Lees zijn visie die loopt langs verschillende lijnen. En zonder een specifiek doel voor ogen te hebben kan je in ieder geval stellen dat we ‘erbij’ zijn, Dat we kunnen leren en experimenteren, en dat we kunnen nadenken over wat het zou kunnen worden, terwijl we misschien ook wel weten dat het zo maar niets kan gaan worden.

#2 Smart Glasses

In het bovenstaande verhaal van Benedict Evans bespreekt hij o.a. de mogelijke ontwikkelingen in het domein van VR en AR. Een van de manieren om dit breed toepasbaar te maken is het gebruik van Smart Glasses. Een proces van vallen en opstaan want een echte doorbraak is er nog niet. Maar dat wil niet zeggen dat er geen voortgang gemaakt wordt. Inmiddels kunnen we drie categorieën onderscheiden. Brillen uitgerust met luidsprekers, microfoons en camera’s. Brillen die een vlakke, tweedimensionale beeldweergave op het glas bieden (bijvoorbeeld Google Glass) en brillen die via headsets een driedimensionaal beeld en ruimtelijke audio leveren. De laatste twee worden over het algemeen augmented reality (AR) computerinterfaces genoemd. Kijken we straks inderdaad niet meer op scherm van de smartphone maar gewoon omhoog door middel van een interactie met het glas? In dit verslag van qz een overzicht van de huidige stand van zaken van modellen die momenteel beschikbaar zijn voor verkoop aan het grote publiek. Dan ben je in ieder geval weer een beetje op hoogte.

#3 LaMDA

Google presenteerde deze week hun ontwikkelingen binnen de AI-wereld. Dat deden ze via een videopresentatie op AI@’22. Een vijftal (door)ontwikkelingen van projecten waar ze lekker druk mee zijn. Wil je alles bekijken dan kan dat via deze video. Een van deze projecten is Wordcraft. Wordcraft is een ‘magische teksteditor’ bedoeld om schrijvers te inspireren bij het maken van nieuwe verhalen. AI-aangedreven schrijfhulpmiddelen zijn niet nieuw. De kans is groot dat je hebt gehoord van Grammarly of copywriting-tools zoals Jasper. Wat Wordcraft een beetje anders maakt, is dat het is ontworpen als een middel om fictief werk te helpen maken. Google beschrijft het als een soort “teksteditor met een doel”. Wordcraft is ingebouwd in een webgebaseerde tekstverwerker. Gebruikers kunnen Wordcraft vragen om zinnen te herschrijven of om een ​​zin grappiger te maken. Het kan ook objecten beschrijven als daarom wordt gevraagd of prompts genereren. In een notendop, het is alsof je een editor en een schrijfpartner in een enkele AI-tool verpakt. Hier de analyse van The Verge die tot de conclusie komt dat er nog veel werk moet worden verricht. Maar de kans dat we over enige tijd gewoon onze huidige schrijfsoftware kunnen voorzien van een dergelijke tool is wel een zekerheid.

#4 Rewind

Met dank aan de POM-podcast ook aandacht voor deze lancering van afgelopen week. Rewind. Rewind beweert “de zoekmachine voor je leven” te zijn. En het speelt eigenlijk in op het probleem dat we allemaal kennen. Er doet zich een situatie voor waarbij je weet dat je er ooit ergens iets over hebt gehoord, gelezen of bekeken. Misschien heb je het zelfs wel besproken met iemand maar je hebt geen idee meer wie dat was. Rewind gaat dat probleem voor je oplossen. Zeggen ze?! Bijkomend dingetje is dat je dan wel een Apple moet hebben met tenminste een M1 processor. Want wat doet Rewind dan? Ze leggen alles wat je doet op de Apple vast. Lokaal, dus niemand kan erbij. Alle sites die je bezoekt, de zoomcalls die je doet en de gesprekken die je voert. Dus als je dan op zoek bent naar het antwoord op de vraag “waar heb ik dat ook alweer gezien of gehoord?” dan kan Rewind je vertellen waar (en met wie) dat was. Kijk maar even naar de demovideo om een idee te krijgen. Het hele verhaal van Rewind doet mij enorm denken aan een artikel van Kevin Kelly met de mooie titel: “AR Will Spark the Next Big Tech Platform—Call It Mirrorworld”. Kelly beschreef toen dat de ‘mirrorworld’ nog niet bestaat maar eraan komt. Binnenkort zal elke plaats en elk ding in de echte wereld – elke straat, lantaarnpaal, gebouw en kamer – zijn digitale tweeling op ware grootte in de spiegelwereld hebben. Voorlopig zijn alleen kleine stukjes van de spiegelwereld zichtbaar via AR-headsets. Stuk voor stuk worden deze virtuele fragmenten aan elkaar genaaid om een ​​gedeelde, blijvende plek te vormen die parallel loopt met de echte wereld. En als die mirrorworld er zou zijn dan zou iedereen in die mirrorworld kunnen terugscrollen naar een vroeger moment om een vergeten antwoord te vinden.

#5 The LinkedIn Influencer

De gebruikelijke manieren om als influencer geld te verdienen via social media werken niet op LinkedIn. Er is wel een programma voor creators maar dat heeft geen geld in de bank om je te belonen voor de traffic. Je kunt natuurlijk denken aan affiliate marketing, vacatures vervullen en als influencer betaalde berichten delen in opdracht van een derde (adverteerder). Toch is er wel degelijk sprake van een influencer wereld via LinkedIn die een behoorlijke business kunnen genereren. Honderdduizenden volgers en vaak het verkopen van opleidingen of trainingen. In dit verslag van VICE lees je er alles over.

#6 Bloggen

Een van de manieren om je eigen bereik op te bouwen en niet afhankelijk te zijn van de grote platformen is het beginnen van een eigen blog. Ooit was het de grootste troef van het vrije internet. Iedereen kon zijn eigen verhaal vertellen. Voor een groot of een klein publiek. Het bloggen leek een beetje naar de achtergrond te verdwijnen maar er lijkt een nieuwe opkomst in lijn met het onafhankelijke web. Er zijn immers steeds meer beschikbare gratis tools voor mensen om woorden, foto’s, audiostories en video’s te delen. We mogen en kunnen allemaal auteurs zijn. Iedereen kan zijn eigen plekje of hoekje op het web innemen. Dus heb je altijd al eens willen beginnen maar geen idee hoe je dat moet doen, waar je het kunt doen en met welke tools je dan aan de slag kunt gaan is er een handig overzicht waar je een antwoord krijgt op al deze vragen.

#7 The Miniverse

Nog even terug naar het verhaal van Benedict Evans waar we deze aflevering mee openden. “Geen idee wat we doen maar aangezien iedereen het doet moeten wij het ook doen”. Dit lijkt wel een beetje het mantra voor mini te zijn geweest bij het ontwikkelen van “The Miniverse”. Het enige wat leuk is, is de woordspeling. Want de rest gaat helemaal nergens over. Wat de bezoeker hier precies uit moet halen is volkomen onduidelijk. De omgeving is op zijn minst vreemd en vol hellingen, bochten en loopings. Maar de ervaring van het rijden is echt verschrikkelijk en gewichtloos en je leert niets over de auto’s. Je kunt er niet eens een proefrit boeken.

#8 Snoop Dogg

Wat is dan wel leuk? Want er zijn ook wel mooie dingen te melden. Snoop Dogg zet zijn talent als rapper sinds kort in voor een speciale doelgroep. Kinderen. Dat doet hij via zijn eigen kanaal Doggyland. Maar met de komst van de bekende platformen begint hij nu ook behoorlijke exposure te krijgen via TikTok. En waarom is dat dan zo’n goed nieuws? Rap is meestal een synoniem voor expliciete teksten. Maar je zou het ook kunnen gebruiken voor het onderschrijven van belangrijke waarden in het leven. Waarden als liefde en zelfvertrouwen. In deze kinderwebserie leert Snoop Dogg de kinderen waarom die belangrijk zijn. En dat alles in een heerlijke rap die je vertelt dat het een heerlijke dag gaat worden. We want more!

#9 Bhutan

Een land als merk. Geen idee hoe je dat zou moeten noemen; nation branding? We zien regelmatig de billboards van de toeristenbureaus langs de weg staan. Meestal iets in de zin van “Discover…..”. En alles is inwisselbaar omdat de beelden allemaal inspelen op dezelfde behoefte van zon, zee en natuur. IJsland en de “beste baan van de wereld” zijn hierin uitzonderingen. Maar dan opeens is daar Bhutan. Het gelukkigste land ter wereld. Met geen Bruto Nationaal Product als doelstelling maar een Bruto Nationaal Geluk. Twee jaar was Bhutan afgesloten van de wereld vanwege een pandemie maar inmiddels is het weer open. En dat trappen ze af met een nieuwe campagne. Believe!

#10 Get F*cked by the Government

Het bedrijf Dame is opgericht in 2014 door seksuologe Alexandra Fine en MIT-ingenieur Janet Lieberman. Zij willen zich inzetten om de manier te veranderen waarop seksueel welzijn en genot in de wereld wordt begrepen en ervaren. Dat doen ze o.a. door innovatieve producten te ontwikkelen in samenwerking met de community. Maar dan zijn er de anti abortus ontwikkelingen in de US. Van het supreme court tot de senatoren in de senaat. Dus als je dan toch bezig bent met het ontwikkelen van innovatieve producten….

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!