Denk je aan online video, dan denk je aan YouTube. Cijfers van comScore laten nog eens goed zien hoe YouTube heer en meester is als het gaat om online video. Maar liefst 8,8 miljoen mensen bezochten afgelopen december de website van YouTube. Naast dat het de andere videoplatformen met afstand achter zich laat, wordt de site zelfs meer bezocht dan Facebook, dat die maand op 8,4 miljoen unieke bezoekers kon rekenen.
Het videozusje van Geenstijl, Dumpert, heeft goede zaken gedaan in 2011. De site groeide van 1,1 miljoen unieke bezoekers in december 2010 naar 1,5 miljoen in 2011, een toename van 36%. Daarmee is Dumpert het videoplatform van Nu.nl, Zie.nl, voorbijgestreefd. Het bezoek aan Zie.nl bleef in 2011 relatief gelijk. De invloed van het re-design van Dumpert in november is niet of nauwelijks terug te zien in de cijfers. Gelijk aan de trend van de markt daalt het bezoek in november, waarna het in december weer aantrekt.
Vimeo werd vanuit Nederland eind 2011 maandelijks bezocht door tussen de 600.000 en 700.00 mensen. Omdat comScore tot voor oktober geen data verzamelde van Vimeo in Nederland, hebben we daar geen historisch beeld van.
Welke belangrijke videosites missen hier? Suggesties in de reacties zullen we meenemen voor de volgende update!
De cijfers weerspiegelen het desktop bezoek, mobiel wordt niet meegenomen. Het maandelijks aantal unieke bezoekers is slechts 1 kant van het verhaal. Omdat comScore in Nederland geen Media Metrix heeft kunnen we helaas niks zeggen over het aantal afgespeelde video's.
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.