Best practices adverteren in RSS-feeds

16 december 2005, 08:05

Best practices adverteren in RSS-feeds

Op zijn weblog publiceerde Dana Van Den Heuvel (Pheedo) deze week een aantal statistieken met betrekking tot het adverteren in RSS-feeds.

Zo blijken standalone RSS-ads gemiddeld een hogere click-through rate op te leveren dan inline RSS-ads, resp. 7,99% vs 0,85%. Verder blijkt uit onderzoek van Pheedo dat de frequency van RSS-ads een significant effect heeft op de click-through rate (zie figuur). Ik twijfel eerlijk gezegd over de betrouwbaarheid van deze laatste resultaten. Lijkt me vooral korte termijn effecten en aangezien er geen verband bestaat tussen click-through en frequency lijken de resultaten vooral op toeval berust.

Voor geinteresseerden kan ik overigens de pre-conference podcast met Van Den Heuvel aanbevelen.

Gisteren was die andere RSS-guru, Steve Olechowski (FeedBurner) in ons land om een presentatie te houden tijdens de Emerce Update.

In de wandelgangen heb ik met Olechowski gesproken over adverteren in RSS-feeds en dan met name over de inline RSS-ads zoals Amazon en Google Adsense. Ook Olechowski geeft aan dat deze vorm van adverteren niet of nauwelijks werkt. FeedBurner zal dan op termijn ook komen met de mogelijkheid om te adverteren in thematische RSS-feeds (denk aan entertainment, politics, etc). Of de adverteerder dan kan kiezen uit inline RSS-ads of standalone RSS-ads is me nog niet helemaal duidelijk.

Ook van Olechowski is er een pre-conference podcast die het beluisteren zeker waard is.

Tot slot wil ik ook nog even wijzen op Unleash the Marketing & Publishing Power of RSS van Rok Hrastnik. Vooralsnog het standaardwerk op gebied van RSS Marketing.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Welleke

    Gisteren hebben we ook een presentatie gezien waarin CTR niet meer als belangrijkste criterium werd gezien, maar juist de interactieratio. Dit met betrekking tot de flashcampagnes waarbij de gebruiker niet wordt gevraagd door te klikken, maar alle actie/informatie op de site zelf te doen is. (ivm sterk dalende CTR)

    Waarom proberen we nu bij RSS Ads dan weer alles vast te leggen op CTR? Daar zie ik hetzelfde probleem. Ik lees in mijn RSS Reader een interessante kop en moet al verder klikken om de rest te zien (andere discussie), dat betekent dat ik daarna dus weg ben uit het scherm met de advertentie en ik ga natuurlijk niet uit mezelf terug om daar ook nog eens op te klikken. Maar ik heb de advertentie wel al gezien, wat heb ik ermee gedaan?

    Interactieve advertenties in RSS dan, of toch die standalone Ads. Er zijn zat mensen die standalone Ads afschuwelijk vinden en daar kan ik me dan weer veel bij voorstellen. Je aboneert je nou net ergens op omdat je die informatie wilt ontvangen die je interesseert en de advertenties apart binnen laten komen stoort dan toch (hoe goed gerelateerd ook).

    Lijkt me dat er goed gekeken moet worden naar bestaande ontwikkelingen op websites en dat dit ook toegepast moet worden naar RSS waarbij de unieke eigenschappen van RSS in ogenschouw moeten worden genomen. Het staat allemaal in de kinderschoenen, dus dit soort test zijn nodig maar wellicht wat te eenzijdig?


    16 december 2005 om 10:01
    media

    Helemaal met je eens Welleke maar ik denk dat je zowel de above (branding, image, voorkeur) als below the line (direct response) effecten van adverteren in kaart moet brengen. Afhankelijk van je doelstellingen kun je hier vervolgens op sturen. Direct response is voor veel adverteerders nog steeds een belangrijke doelstelling.


    16 december 2005 om 10:06
    Welleke

    “Direct response is voor veel adverteerders nog steeds een belangrijke doelstelling.”

    Zeker, ik zeg ook niet dat je CTR weg moet gooien 😉 Maar wel dat het een te eenzijdige benadering is en zeker als je de factoren bij RSS in beschouwing neemt is het niet vreemd dat een inline advertentie geen hoge CTR heeft (je moet namelijk al op een link klikken om het artikel te lezen, waar het je eigenlijk om te doen is en dan ben je weg van de link naar de website van de adverteerder)


    16 december 2005 om 10:17
    media

    Hoeveel adverteerders zouden er nu al zijn die RSS inzetten als above the line instrument? Ik denk nog heel weinig. Er zijn uberhaupt nog weinig adverteerders.


    16 december 2005 om 10:48
    Welleke

    Inderdaad, maar het budget voor online marketing stijgt nog altijd (heb even geen cijfers zo bij de hand). Op het moment dat de distributie van online content aanzienlijk verschuift naar RSS (en die beweging is zichtbaar) zullen adverteerders/exploitanten toch meemoeten lijkt me.


    16 december 2005 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!