Bereikcijfers energie- en watersites
Volgens de Multiscope Visiscan bereiksmeting hebben in de categorie energie en water, de websites van Eneco en Nuon in september 2004 de meeste bezoekers ontvangen (beide ca. 450.000 unieke bezoekers/maand) gevolgd door de website van Essent (ca. 310.000 unieke bezoekers/maand).
Opvallend dat brabantwater.nl zo’n hoog bereik heeft. Het zal toch niet te maken hebben met het feit dat het panel van Multiscope oorsponkelijk vooral in Brabant is geworven?
@peter: het bereiksmetingpanel van Multiscope is representatief naar geslacht, leeftijd, inkomen en regio. Multiscope heeft nooit ‘lokaal’ zaken gedaan. Het feit dat brabantwater.nl deze maand goed scoort en Multiscope kantoor houdt in Den Bosch heeft dan ook helemaal niets met elkaar te maken.
Er is altijd een verschil tussen representativiteit en betrouwbaarheid. Gezien de bereiks%’s van de sites heb ik mijn twijfels aangaande de betrouwbaarheid . . . . Stel het panel is 2.000 groot. 4% is dan een n van 80 en 1% = 20.
@peter: ben het eens met John, bereiksmetingpanel van Multiscope is voldoende representatief. Overigens, als jou redenatie waar zou zijn dan zou Essent (oververtegenwoordigd in Brabant) waarschijnlijk hoger uitkomen dan Eneco en Nuon (beide hebben haar klanten vooral buiten Brabant).
Btw, ik neem aan dat peter een andere peter is dan peter van het media loket!? Ben even het spoor bijster met al die peters 🙂
ja, klopt Marco: Peter is niet Peter. Toch blijf ik van mening dat een tabel op basis van dergelijke bereik%’s tricky is gezien de omvang het panel.
Wellicht was ik inderdaad iets te vroeg met mijn conclusie. Toch blijf ik, net als het media loket, twijfels houden bij de betrouwbaarheid van deze cijfers. Er van uitgaande dat sitebezoek op energiesites vooral afkomstig is van klanten dan zou ik bijvoorbeeld verwachten dat Nuon en Essent ongeveer hetzelfde aantal bezoekers krijgt en Eneco daar onder zou liggen.
Wel aardig overigens om deze cijfers eens op een rijtje te zien.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!