Belg gebruikt internet intensief voor vakantieplannen

27 november 2002, 09:16

Internet wordt steeds populairder om vakanties voor te bereiden en te boeken. Dat blijkt uit een onderzoek dat het leidinggevende adviesbureau InSites Consulting samen met touroperator Neckermann organiseerde bij zeshonderdvijftig internetgebruikers (representatief voor de Belgische internetpopulatie) die het voorbije jaar minstens ??n vakantie maakten met minimaal vier overnachtingen buitenshuis. Vooral het maken van hotelreservaties blijkt sterk in. Van de inmiddels meer 1,6 miljoen Belgen die op zijn minst een deel van hun laatste vakantie boekten via het internet blijkt zeven op tien hotelverblijven gereserveerd te hebben. Vliegtuigtickets en treintickets (HST e.d.) zijn de nummers twee en drie online gereserveerde vakantie-items. Ruim vijftien procent van de internetgebruikers (een 420.000 landgenoten) boekten zelfs hun volledig laatste vakantie dit jaar via het internet. Hiermee is volgens InSites Consulting toerisme nog ??n van de belangrijkste e-commerce groeisectoren. De meeste internetgebruikers blijken volgens de studie overigens uiterst tevreden over hun reservaties op het net. Ze beschouwen het vooral als een snellere en makkelijkere manier om te boeken dan de traditionele kanalen. Bovendien vinden ze het ook leuker om op internet reservaties te maken. 93% van alle online boekers zal dan ook de volgende vakantie opnieuw via het internet reserveren.

Source:

http://www.insites.be/Freeff/press/Press%20release%20E-travel%202002%20november-%20NL.pdf

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Uit hetzelfde onderzoek:

    Zoekmachines en sites van touroperators belangrijkste bronnen Wanneer de Belgische surfer zich op het internet gooit om zijn reis voor te bereiden of te boeken dan richt hij zich in de eerste plaats op zoekmachines waarbij Google overweldigend als meest gebruikte uitschiet. Google is maar liefst tien keer populairder dan Yahoo en Altavista. Opmerkelijk is bovendien in de resultaten van InSites dat de helft van de internetgebruikers nooit een portaalsite gebruikt als informatiebron omtrent zijn vakanties. Een op vijf van de surfers gebruikt deze portaalsites wel en Skynet is hierbij net iets populairder dan nummer twee MSN. Sites van touroperators worden dan weer een stuk frequenter bezocht dan portaalsites. Neckermann is hier duidelijk de populairste site voor de Belgische internaut. Hoewel websites van toeristische diensten voor 27% van de surfers onbekend en onbemind te zijn, valt wel op dat voornamelijk 45+ers zich relatief meer tot deze bron richten dan de jongere Belgen. “Wellicht richten deze toeristische diensten zich in hun offline en online communicatie meer naar iets oudere Belgen, ze blijken ze alleszins beter te bereiken”, zegt Joeri Van den Bergh van InSites Consulting. “Wat bij deze bevolkingsgroep opvalt is dat ze minder vaak een zoekmachine gebruiken dan de jongere surfer maar dan weer wel vaker via portaalsites op zoek gaan naar reisinformatie. Wellicht is de gestructureerde omgeving van zo’n portaalsite een stuk handiger voor de minder ervaren internetgebruiker”, besluit Joeri Van den Bergh van InSites.


    27 november 2002 om 09:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!