Je bekijkt een artikel van ZIGT
partner

Barry van Ruiven (SEABASS): Een passioneel verhaal is de basis van succes

20 januari 2022, 11:30

Aan het strand liggen en een goed idee krijgen, dat zal vast meer mensen overkomen. Maar alleen degene met ondernemersbloed zal dat goede idee handen en voeten geven en een uniek merk neerzetten. Dat deed Barry van Ruiven (ex-CEO MediaMarkt), die met zijn duurzaam geproduceerde swimwear SEABASS de wereld wil veroveren.

Barry van Ruiven was eind 2021 te gast in de studio van mediabureau Zigt, voor de podcastserie “Zigt op Groei“. Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op Spotify, Apple Podcast of kijk op YouTube.

Op South Beach, Miami zag Barry van Ruiven dat iedereen UV-werende zwemkleding droeg. Maar toen hij zelf op zoek ging naar swimwear die naast beschermend en comfortabel ook nog mooi en duurzaam is, vond hij die nergens. En wat doe je als iets nog niet bestaat, terwijl je denkt dat daar wel vraag naar is? Dan maak je dat zelf. Ziedaar de geboorte van het merk SEABASS.

Duurzaamheid in alle facetten

SEABASS is niet het zoveelste kledingmerk in een fashionmarkt die al overvol is. Van meet af aan was het kristalhelder dat de collectie zich moest onderscheiden door én mooi én comfortabel én duurzaam te zijn. De designzwembroeken zijn gemaakt van 100% gerecyclede petflessen. De items worden milieuvriendelijk en onder goede arbeidsomstandigheden geproduceerd door een bedrijf in Portugal, dat zich kan vinden in de missie van SEABASS. Maar de duurzaamheid komt ook terug in de manier van financieren. Van Ruiven bracht zijn eigen vermogen in voor de start. Zo voorkom je schulden en zorg je ervoor dat je vrij kunt ondernemen. Nu er voor het uitbouwen ook extern kapitaal nodig is, trekt het merk investeerders aan die achter het verhaal van SEABASS staan en als ambassadeurs diens missie ondersteunen.

Beluister de podcast

Ben je nieuwsgierig naar het verhaal achter SEABASS en de manier waarop Barry van Ruiven zijn bedrijf heeft opgezet en wil uitbouwen? Luister dan naar deze afllevering van de podcast van Zigt op Groei.

Bouwen aan het merk

Het is dat verhaal achter SEABASS wat het merk sterk maakt, daarvan is Van Ruiven overtuigd. En een sterk merk is belangrijk. “Een product kan altijd door een ander sneller, goedkoper of mooier vervaardigd worden. Een merk wordt niet zo gemakkelijk verslagen”, zegt hij. Er wordt daarom veel tijd gestoken in de bouw van het merk. Fysieke winkels spelen daarbij een belangrijke rol. Daar is het contact met klanten heel direct en heel persoonlijk. Daar ervaar je wat het merk doet, hoe de kleding echt staat. Een fysieke aanwezigheid zorgt bovendien voor meer bekendheid en meer vertrouwen bij de consument. Dat bleek wel toen na de opening van de winkel in Zeeland ook de online verkoop via het eigen kanaal en marketplaces als Bol.com, behoorlijk steeg.

Kinderen van de toekomst

Gevraagd naar het verschil in de aanpak van MediaMarkt en SEABASS geeft Van Ruiven aan dat dat maar klein is. De schaal is uiteraard niet te vergelijken, maar ook MediaMarkt heeft zijn bekendheid, imago en groei te danken aan een groot en passioneel verhaal. Voor wie het SEABASS-verhaal interessant is? Niet alleen voor ouders die kleding voor hun kinderen kopen, maar juist voor die kinderen zelf. Voor hen is de aanpak van de milieuproblematiek nóg belangrijker. Het verhaal van zwembroeken gemaakt van plastic soep vinden ze prachtig. Maar om succesvol te worden en te blijven moet het verhaal van SEABASS in de hele keten leven. Want uiteindelijk maken alle mensen in die keten samen het bedrijf.

 

ZIGT is al meer dan twintig jaar hét onafhankelijke bureau van Nederland, waar vrijheid en groei centraal staan; Freedom to grow. Dat geldt zowel voor onze mensen, als de merken waar we voor werken. We hebben vier pijlers: Strategy, Media, Performance en Create en bieden daaronder een zeer compleet palet aan diensten aan, die we ook juist sterk met elkaar verbinden. Maar altijd on demand, vrijheid staat niet voor niets hoog in het vaandel. We werken vanuit Hoofddorp, Utrecht, Arnhem en Zaventem voor schitterende merken: marktleiders, challengers en start-ups met een sterke lokale marktbenadering in de Benelux.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief