Barbara Barend over de reputatie van vrouwenvoetbal: ‘We moeten van eigen kracht uitgaan’

Over vrouwenvoetbal is ontzettend veel te doen en het leidt in deze tijd altijd wel tot discussie. Hoe komt dat?

15 juni 2023, 11:00 1313 x gelezen

Een nieuwe naam, een fris begin. Voortaan heet onze podcast Reputatie Inside. We trappen af met niemand minder dan Barbara Barend en Frank van den Wall Bake. Thema van deze aflevering is de reputatie van vrouwenvoetbal. Er is ontzettend veel over te doen en het leidt in deze tijd altijd wel tot discussie. Hoe komt dat?

Activistisch

Barbara was al vroeg in de activistische stand, in haar tijd mocht je als meisje nog niet voetballen voor je acht was. Dat werd in die jaren (jaren 80!) nog als medisch niet verantwoord beschouwd. Dat zullen we nog wel eens zien dacht ze en ze kreeg gelijk. Het zou niet de laatste keer zijn.

Huldiging Ajax

De podcast was nog niet afgemonteerd of de huldiging voor de Ajax vrouwen ging toch niet door. Wie maakte zich eigenlijk hard voor die huldiging? Dat waren er niet veel, eigenlijk was het maar één raadslid. Dan doet de media en politieke druk veel, het eind van het liedje kennen we inmiddels. Toch maar niet dus. Of het nou de programmering is van de wedstrijden, toernooien of dit soort huldigingen, we gaan er maar niet echt voor.

Maatschappelijke metafoor

Het mooie van voetbal is dat het een metafoor is voor de maatschappij. Juist daarom moeten we toe naar een gelijkere behandeling. Van de politiek hoeven we het niet te hebben, dat wisten we al. Niet te geloven dat we alweer voor de toch enigszins besmette Gianni Infantino hebben gekozen als hoogste baas van FIFA (wereldvoetbalbond). Niks geleerd.

Stop vergelijken

Vergelijken met mannenvoetbal moeten we mee stoppen. Vrouwenvoetbal heeft alles te bieden om een grote sport te zijn. Je kunt er ook nog gewoon met je gezin naartoe zonder dat je je afvraagt of je de ogen en oren van je kinderen even moet bedekken. Want we hebben het in deze podcast dan wel over de reputatie van vrouwenvoetbal, maar die van mannenvoetbal: nee, daar gaat het lekker mee!

Inkeer

Wel is Barbara tot een soort inkeer gekomen. Moeten we sporters vragen om een One Love band te dragen? Daar zit het niet in. Wie betaalt bepaalt, sponsors en bedrijven kunnen een belangrijke rol spelen, zij moeten het verschil maken en zij kunnen er voor eigen reputatie ook gewoon grote winst mee behalen.

WK Australië/Nieuw-Zeeland

De directe aanleiding is natuurlijk het komende WK in juli in Australië/Nieuw Zeeland. Wordt nog lekker overigens in de kou en de wind, weer zo’n programmeringsgevalletje. Sportief verwachten we er niet veel van, we missen Vivianne Miedema en dat is een enorme slok op een borrel. Locatie en speeltijden zijn natuurlijk ook niet ideaal, dat kan dus allemaal beter.

Lingo

Tot slot worden we als mannen nog even netjes verzocht het lingo aan te passen voor de toekomst. Dat gaan we natuurlijk braaf doen, tegen iemand als Barbara Barend is het niet makkelijk nee zeggen.

Abonneren

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!