Babyfeestje in Duinrell?
Iedereen kent het kinderpretpark Duinrell Wassenaar. Vanmorgen kreeg ik een tip over een vreemde Google Adwords-campagne van Duinrell waarbij je, als je zoekt op sex (toon alleen gesponsorde koppelingen), een advertentie krijgt te zien van Babyfeestjes bij Duinrell. Bizar natuurlijk en absoluut een berichtje waard op Marketingfacts.
Tijdens het verwerken van de tip begon ik echter te twijfelen over de advertentie. Waarom zou Duinrell dit doen? En wie schrijft er nu zo’n slechte advertentietekst? Bovendien, zowel op de website zelf als in Google is verder niets te vinden over babyfeestjes bij Duinrell. Blijkbaar wil iemand Duinrell een hak zetten door de advertentie uit naam van Duinrell te plaatsen. Iedereen die wel eens met Google Adwords heeft gewerkt, weet dat dit relatief eenvoudig is te doen. Ben benieuwd hoe snel de advertentie is verdwenen (al dan niet op verzoek van Duinrell). Ben ook benieuwd hoe vaak dit soort praktijken voorkomt. Iemand?
Ehm, Marco… Waarom zou je in Google zoeken op ‘sex’? Daar zijn toch veel beter alternatieven voor? 🙂
Ik kijk überhaupt bijna nooit naar die gesponsorde links, meestal hebben ze niks te maken mijn mijn zoekopdracht.
Gert-Jan, is op deze manier niet te achterhalen wie deze advertentie heeft geplaatst?
Uhm, “Af” aan het eind van de advertentie staat ook voor “Affiliate”.
Het bleek inderdaad een partner van Testnet te zijn, die “per ongeluk” het woord sex had toegevoegd.
Wij adviseren onze klanten die gebruik maken van een affiliate systeem eigenlijk altijd om het gebruik van zoekmachine marketing door partners uit te sluiten. Dit om oa. bovenstaande fouten te voorkomen.
@minitrue – Ik vind de meeste resultaten juist wel waardevol van gesponsorde links, aangezien je niet erg slim bezig bent mensen naar je site te lokken voor iets dat er niet te vinden is. Met welke zoekwoorden heb je deze ervaring dan?
@schief – Ik heb het puur over de gebruikerservaring. Als ik zoek dan gebruik ik minstens drie zoekwoorden en daarbij kijk ik eigenlijk nooit naar de reclames, omdat die vaak van grote instellingen zijn en nooit verwijzen naar de precieze informatie die ik zoek.
Oké, voor diensten en producten vind ik het echt fijn, ga ik met meer dan 2 woorden zoeken, worden de resultaten inderdaad erg slecht, omdat die vaak gebaseerd zijn op 1 van de woorden. En dan heb je meestal niks aan de resultaten. Ga je echter zoeken op bureaustoel (om te kopen), heb je er juist veel aan.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Beste lezer,
Graag wil ik iedereen uit de droom helpen. Duinrell heeft met deze pijnlijke banner niets te maken. Het is heel spijtig dat dit is gebeurd. Gelukkig is het snel opgemerkt en per direct verwijderd. Alertheid en duidelijke veiligheidregels zijn met webvertising erg noodzakelijk.
Met vriendelijke groeten,
Communicatie afdeling DUINRELL
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!