Babyboomers zijn interessante maar moeilijk bereikbare doelgroep

13 juli 2004, 20:41

De generatie babyboomers nadert zijn zestigste levensjaar. In vergelijking met voorgaande generaties zijn de circa 3 miljoen Nederlandse babyboomers – die volwassen werden in de jaren zestig – veel mondiger, individualistischer en kritischer. Voor marketeers vormen zij dan ook geen eenvoudige doelgroep, maar desondanks zijn zij vanwege hun koopkracht een zeer interessante categorie.

Zo worden de meeste cabrioletten verkocht aan vijftigers en is de gemiddelde Harley Davidson-koper tussen de 57 en 59 jaar oud. Ook ondernemen zij relatief vaak verre en avontuurlijke reizen.

Uit onderzoek van bureau Motivaction blijkt dat de babyboomers in vergelijking met senioren relatief vaker zijn geabonneerd op dagbladen zoals de Volkskrant en NRC Handelsblad en dat zij meer opinie- en zelfontplooiingsbladen lezen. Zij kijken meer naar commerciele tv-zenders dan voorgaande generaties. Marketeers die de babyboomers willen aanspreken, dienen zich te onthouden van uitingen die ouderdom en verval insinueren. Het is beter om de aandacht te leggen op de actieve en gezonde levensstijl die veel personen in deze leeftijdscategorie erop na (willen) houden.

Bron:

Incentive nr. 7, p. 24

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!