Een derde van de B2B-marketeers meet geen resultaten

2 juni 2016, 11:00

B2B Marketing Trendrapport 2016

Op dinsdag 24 mei presenteerde PIM, het Platform Innovatie in Marketing, het B2B Marketing Trendrapport 2016 dat ze samen met Blinker hebben gemaakt. Naast de presentatie van de conclusies uit het rapport – “bijna 1 op de 3 ondervraagde B2B marketeers meet geen resultaten” – maken drie organisaties hun opwachting met een case over succesvolle B2B-marketing. Onder hen de gastheer van deze middag, AFAS, die gaat uitleggen hoe ze onlangs een B2B Marketing Award wonnen met hun Accountancy Scan.

Straks meer over het trendrapport, nu eerst even de gepresenteerde cases. Yvonne Nassar, hoofd marketing en innovatie bij de RAI Amsterdam, trapte af met een verhaal over de meerjarenstrategie van de RAI. Deze organisatie heeft haar werkgebied op een mooie manier opnieuw geformuleerd door als uitgangspunt te nemen dat ze de waarde van de ontmoetingen, die ze met haar evenementen faciliteert, wil verhogen. Ze gaan zelfs zo ver dat ze Linkedin en Alibaba tot hun concurrenten rekenen.

Wat een prachtige manier om je dienstverlening opnieuw uit te vinden: gevoelsmatig klopt dit wat mij betreft gewoon. Het lijkt me alleen wel lastig om te meten of je daar succesvol in kunt zijn en in de presentatie was ook niet echt ruimte voor cijfers. Volgens Yvonne wordt ze nu al afgerekend op (onder andere) omzet, maar ik kan me voorstellen dat het in deze fase vooral investeren in toekomstige concurrentiekracht is. Daar heb je lef, overtuigingskracht en een lange adem voor nodig en een organisatie die je die lange adem gunt verdient wat mij betreft alleen maar lof.

Succes door een onderscheidend bedrijfsmodel

Anniek Ottens en Annemieke Doornbos van Voys hebben geen functietitel, maar ze vervullen rollen. De groei van hun organisatie in de telecommarkt schrijven ze voor een groot deel toe aan hun bijzondere bedrijfsmodel dat is gebaseerd op holacratische beginselen. Ondertussen leveren ze stiekem gewoon ook een hele goeie dienst af – een telefooncentrale in de cloud – en richten ze zich daarmee op zowel de zakelijke als de grootzakelijke markt.

De meiden van Voys

De why van Voys is het ‘mooier maken van de telecomwereld’ en om de daad bij het woord te voegen werd onlangs alle communicatie van klanten standaard versleuteld. Anniek en Annemieke zijn daarnaast groot fan van Slack, Google Drive en tools als Klipfolio, Grid 360 en Tiny Pulse. Daarmee lukt het ze om klanttevredenheid- en NPS-scores te bereiken die binnen de telecomsector ongeëvenaard goed zijn.

Succes met een duurzame marketingmachine

De derde spreker is Sander Seton van AFAS. Hij gebruikt het podium om uit te leggen hoe AFAS met de Accountancy Scan afgelopen maart de B2B Marketing Award van SpotOnVision won. Sander vergelijkt succesvolle contentmarketing met het lopen van een marathon: net als bij een echte marathon moet je je organisatie eerst klaarstomen voordat je begint te lopen. Je bent immers een duurzame marketingmachine aan het bouwen die een aanzienlijk aantal kwalitatief goede leads moet gaan genereren met focuscontent.

Voor die focuscontent kroop AFAS in de huid van haar doelgroep: accountants. Hoe kun je die accountants inzicht geven in de eigen sterktes en zwaktes, zodat je ze daarna via verschillende nurture programma’s aan je kunt binden? De cijfers van de case spraken voor zich en zijn wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoe een marketingafdeling met contentmarketing en analytics daadwerkelijk accountable kan zijn voor business resultaten. En willen we dat niet allemaal?

B2B Marketing Trendrapport 2016

Volgens het B2B Marketing Trendrapport 2016 valt dat helaas wat tegen. Een derde van de ondervraagde marketeers vindt resultaatmeting van activiteiten nog niet zo belangrijk (of heeft een andere reden om het niet te doen). Ik vraag me eigenlijk af hoe het mogelijk is dat anno 2016 überhaupt nog marketeers zijn die een excuus hebben om niet te meten, maar misschien houd je altijd wel zo’n categorie over.

Ook blijkt uit het rapport, dat hier te downloaden is, dat inmiddels een kwart van de ondervraagde marketeers met marketing automation werkt en dat dit daadwerkelijk (meer) leads genereert. Als jij stiekem bij die een derde van de marketeers zit die nog niet zo veel meet: klik dan hier stiekem even door naar de marketing automation special van Marketingfacts.

Hans Schepers
Marketing Strategist bij GO Company

Marketing strategist bij GO Company in Woerden. Voorheen Pon, Rabobank Nederland, IBM en World Online. Contentstrateeg, online marketeer, Wordpress fan, technieuwsfreak, personal coach, spreker en warhoofd. Trots op het succes van www.ikgastarten.nl. Huis tuin en keuken DJ.

Categorie
Tags

5 Reacties

    hansss

    Hi Aldo, goed punt. Benieuwd of de makers van het onderzoek hier antwoord op kunnen geven?


    2 juni 2016 om 18:18
    Mark van den Berg

    Onder de respondenten geeft 1 op de 4 mensen aan ermee aan de slag te zijn. We hebben ook doorgevraagd of ze er een systeem dat voor in place hebben, maar dat is zeker niet voor allemaal het geval. Er worden ook niet ‘echte’ marketing automation systemen genoemd. Volgens mij betreft het hier een definitie kwestie waar we de volgende editie van het onderzoek duidelijker mee om zullen gaan.


    10 juni 2016 om 09:10
    Richardfow

    Doctors have many challenges to face as they are perennially surrounded by patients, diseases, hospital duties and over-extended or odd shift timings. Universally, doctor is considered to be a noble profession and respectable one at that, but a doctor also has to work under immense pressures, emotional strains and other physical challenges.

    A regular physician like most of us at some point face will have to deal with personal situations such as important family affairs, family holidays, sickness or pregnancy that may force them to abandon medical duties. At the same time, a hospital or a healthcare facility is also constantly faced with emergency situations that demand all hands on deck round-the-clock. Therefore, every hospital, clinic or nursing home is compelled to hire locum tenens or substitute doctor in order to keep the staffing under control at all times.

    In fact, locum doctors are the most valuable asset for the medical community because they provide quality medical care and act as a helping-hand in emergency situations when the medical facilities need them the most.

    Unlike regular or permanent doctors, locum doctor jobs are also ideal career options for medical interns and graduates because they offer a wide array of medical exposure in varied medical specialties, work cultures and healthcare systems. Locum jobs are challenging and flexible, thus an increasing number of medical professionals have benefitted from these jobs, so whether one is looking for a family physicians position or in a hospital or in a clinic, locum jobs for doctors are available at all levels and in different healthcare systems.

    In addition, being a locum doctor gives a medical professional the control over their working hours, location of work and choice of area of specialisation. Technically, locum positions are not restricted to general physicians but they are also extended to other fields of medical specialisations such as cardiology, neurology and many more.

    Travelling can be an integral part of locum jobs, and these distinctive features are a boon for many dedicated medical professionals who are eager to expand their medical careers with loads of multi-cultural medical experiences. The fact that locum agencies in the UK recruit tens of thousands of locums from across the globe in various NHS hospitals, private clinics, nursing homes and other public hospitals speaks volume of the popularity of locum jobs.

    Locating or getting a locum tenens job is a simple task as long as you are registered with one of the many reputable locum agencies. These agencies act as the middle man between locum tenens and medical facilities, and they also look after all the details pertaining to travel for locum tenens, accommodation and the nature of locum work.

    Thus, maintaining a healthy locum doctor-agency relationship benefits both the parties, and it also increases the probability of getting recommendable employment opportunities and businesses or vice-versa.


    9 november 2017 om 20:14
    Richardfow

    Doctors have many challenges to face as they are perennially surrounded by patients, diseases, hospital duties and over-extended or odd shift timings. Universally, doctor is considered to be a noble profession and respectable one at that, but a doctor also has to work under immense pressures, emotional strains and other physical challenges.

    A regular physician like most of us at some point face will have to deal with personal situations such as important family affairs, family holidays, sickness or pregnancy that may force them to abandon medical duties. At the same time, a hospital or a healthcare facility is also constantly faced with emergency situations that demand all hands on deck round-the-clock. Therefore, every hospital, clinic or nursing home is compelled to hire locum tenens or substitute doctor in order to keep the staffing under control at all times.

    In fact, locum doctors are the most valuable asset for the medical community because they provide quality medical care and act as a helping-hand in emergency situations when the medical facilities need them the most.

    Unlike regular or permanent doctors, locum doctor jobs are also ideal career options for medical interns and graduates because they offer a wide array of medical exposure in varied medical specialties, work cultures and healthcare systems. Locum jobs are challenging and flexible, thus an increasing number of medical professionals have benefitted from these jobs, so whether one is looking for a family physicians position or in a hospital or in a clinic, locum jobs for doctors are available at all levels and in different healthcare systems.

    In addition, being a locum doctor gives a medical professional the control over their working hours, location of work and choice of area of specialisation. Technically, locum positions are not restricted to general physicians but they are also extended to other fields of medical specialisations such as cardiology, neurology and many more.

    Travelling can be an integral part of locum jobs, and these distinctive features are a boon for many dedicated medical professionals who are eager to expand their medical careers with loads of multi-cultural medical experiences. The fact that locum agencies in the UK recruit tens of thousands of locums from across the globe in various NHS hospitals, private clinics, nursing homes and other public hospitals speaks volume of the popularity of locum jobs.

    Locating or getting a locum tenens job is a simple task as long as you are registered with one of the many reputable locum agencies. These agencies act as the middle man between locum tenens and medical facilities, and they also look after all the details pertaining to travel for locum tenens, accommodation and the nature of locum work.

    Thus, maintaining a healthy locum doctor-agency relationship benefits both the parties, and it also increases the probability of getting recommendable employment opportunities and businesses or vice-versa.


    11 november 2017 om 08:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!