80% online b2b kopers betaalt niet extra voor duurzaamheid

De online b2b bestedingen zijn het afgelopen jaar gegroeid met gemiddeld 13%. Bij grote bedrijven ligt het groeipercentage in bestedingen op 47%.

12 oktober 2022, 09:17 2110 x gelezen

Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor 2022, een onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. Uitgevoerd door Ipsos onder 6.502 Nederlandse werknemers in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.

“De afgelopen jaren heeft b2b e-commerce een significante groei doorgemaakt, mede door de coronapandemie. We zien dat deze groei nog altijd doorzet, ook zakelijke bestellers ervaren het gemak van de online (groot)handel”, zegt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org in het vanmorgen verstuurde persbericht. De zakelijke besteller verwacht dat over vijf jaar gemiddeld 75% van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt. Daarnaast verwacht bijna de helft van de kopers over vijf jaar meer dan 90% online te bestellen.

Trouwens, voor consumenten bestedingen online zagen we recent (ander onderzoek, zelfde afzender) een ander beeld op het gebied van groei. De online verkoop van producten blijft scherp dalen, online boodschappen bestellen blijft populair. Lees: “Steeds minder busjes in de straat“.

Online b2b-besteller: Tijdbesparing en beleving essentieel

De belangrijkste redenen om online te bestellen zijn tijdbesparing (35% van de ondervraagden) en het gemak van bezorging (28%). “Zakelijke bestellers zien dus duidelijk andere voordelen dan consumenten. Voor zakelijke bestellers is de tijdsbesparing het belangrijkst. Zij hebben vaak al een relatie en prijsafspraken met leveranciers. Voor hen is het belangrijker dat de bestelling en verzending zo efficiënt mogelijk verlopen. Consumenten hechten juist meer belang aan gemak tijdens de bestelling, keuzemogelijkheden en prijs”, zegt Ten Ham. De belangrijkste reden voor professionals om niet online te kopen, is het niet kunnen voelen of zien van het product (27%).

Snelle levertijd, lage bezorgkosten en track & trace

Leversnelheid en bezorgkosten zijn van grote invloed op het zakelijk online bestellen. Gevarieerde bezorgopties zijn hierbij belangrijk. Ook het online volgen van het product (track & trace) is voor veel bestellers van groot belang. Lage bezorgkosten kunnen zelfs zorgen voor meer orders, geeft bijna 30% van de online bestellers aan.

Duurzaamheid in kinderschoenen

Uit het persbericht: “Zakelijke online bestellers zijn steeds vaker bereid om concessies te doen voor een duurzame levering. Voor ruim een derde van de bestellers mag een duurzame levering ten koste gaan van de levertijd, en een vijfde is bereid om hier extra voor te betalen.” Een vijfde wil extra betalen. Vier vijfde (80%) wil dat dus niet. Een derde laat duurzame bestelling voorgaan op levertijd, tweederde (66%) doet dit dus niet. Er is nog heel wat te doen in de b2b sector wat betreft duurzaamheid zo te zien….

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!