B. Amsterdam: school voor startups en platform voor groei

24 juli 2018, 13:00

Ricardo van Loenen (B. Building Business): “Amsterdam is meer dan alleen de Zuidas”

Wie bij B. Amsterdam binnenstapt, ziet en voelt direct dat er op een andere manier zaken wordt gedaan dan in een gemiddeld kantoorpand, een paar kilometer verderop aan de Zuidas. Dit is het domein van de start-ups en hun scene. Wat is het verhaal achter deze oude IBM-locatie? Ronnie Overgoor in gesprek met Ricardo van Loenen, CEO en mede-oprichter van B. Building Business.

“We zien onszelf niet als een vastgoedspeler, maar als een platform voor groei. We willen een plek zijn waar bedrijven sneller groeien dan dat ergens anders gebeurt. Afhankelijk van de ‘future of work’ gebeurt dit in een gebouw, digitaal platform of bijvoorbeeld via school. Daar veranderen we in mee”, aldus Van Loenen.

“Biggest start-up ecosystem in Europe”

“De stad is meer dan alleen de Zuidas en de bovenlaag van de bevolking. Twee jaar geleden zijn wij onze startup-school begonnen. Allereerst hebben zeshonderd jeugdwerklozen bijgeschoold in coderen, content maken en grove hacken. We hebben meer dan 95 procent aan een goedbetaalde baan gekregen. De andere kant is dat we Amsterdam weer een stuk aantrekkelijker hebben gemaakt, doordat we de talentpool hebben uitgebreid. Op dit moment zijn we bezig met één van de drie grootste HR-spelers in de wereld om deze pool uit te breiden. Daarover hoop ik binnenkort meer te kunnen vertellen.”

Armada van speedbootjes

“We zijn een platform voor groei en brengen de beste internationale spelers bij elkaar. Je kan beter een armada vormen van speedbootjes, dan een olietanker worden, omdat je dan flexibel blijft. Met verschillende partijen hebben we onze startup-school neergezet. We zien dat de skill-gap die nodig is voor de banen van de toekomst vrij onzeker is. Daarom denk ik dat er aan flexibiliteit, op het gebied van educatie, veel behoefte is. Het wordt een leven lang leren.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!