ARTIS goes AI, maar dan anders

ReclameReview: ARTIS speelt met een ludieke actie in op de tijdgeest om juist nu aandacht te vragen voor de onvoorstelbare kracht van natuur. Het natuurinstituut geeft AI een geheel nieuwe betekenis: Animal Intelligence.

31 mei 2023, 14:30 1700 x gelezen

Credits

Bureau: Dawn

Doelstelling

Mensen herinneren aan hoe bijzonder de natuur is.

Uitwerking

Uit het persbericht: ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius: ‘Het is onvoorstelbaar hoe snel kunstmatige intelligentie onze levens binnenkomt. En het is terecht dat er veel aandacht voor is want het gaat een grote impact hebben op onze levens. Maar laten we juist nu ook aandacht houden voor de wonderlijke, natuurlijke intelligentie van al het leven om ons heen. Dankzij miljarden jaren van evolutie leven we namelijk al in een prachtig, complex ecosysteem. Een ecosysteem dat door ons toedoen onder enorme druk staat. ARTIS wil mensen zich meer verbonden laten voelen met al het andere leven op aarde. Die verbinding wordt alleen maar essentiëler, nu zich een nieuwe vorm van intelligentie aandient.’

Met Animal Intelligence gebruikt ARTIS de taal en associaties van AI om ons verliefd te laten worden op al het andere leven om ons heen. Dieren, planten en microben bezitten tal van ogenschijnlijk bovennatuurlijke eigenschappen die onze menselijke verbeelding te boven kan gaan. Van kwallen die theoretisch onsterfelijk zijn tot mieren die als kleine bodybuilders vijftig maal hun eigen gewicht kunnen dragen. En van microben die kunnen overleven in de ruimte tot bloemen die bestuivers, zoals bijen, aantrekken door middel van uv-signalen die voor ons onzichtbaar zijn. Daar komt geen technologie aan te pas. Eigenschappen die je doen verwonderen en je (nog) meer laten houden van natuur. En wie ergens van houdt, gaat er ook voor zorgen.

Animal Intelligence draagt bij aan de missie van ARTIS om haar bezoekers te inspireren en activeren om zelf bij te dragen aan een leefbare wereld voor toekomstige generaties. Een missie die alleen kan slagen, wanneer we onszelf emotioneel verbonden voelen met natuur. In ARTIS worden bezoekers, middenin de stad, letterlijk omringd door het andere leven op aarde. Bezoekers staan oog in oog met hun lichaamseigen microben, ervaren het overweldigende zicht vanuit de ruimte op onze aarde en maken kennis met de ogenschijnlijk bovennatuurlijke eigenschappen van andere dieren en planten. Het doel: bezoekers op een verrassende manier bewust te maken van de verbinding met natuur en de positieve invloed die we met elkaar kunnen hebben om de aarde leefbaar te houden voor alle generaties na ons.

Oordeel

Kort en bondig: het inhaken op AI vind ik erg leuk gedaan. De laatste tijd kijken we vol verwondering naar wat AI allemaal kan, maar we kunnen met minstens evenveel verwondering kijken naar wat de natuur allemaal kan. Die insteek vind ik heel goed gekozen. Maar voor mieren hoef ik niet naar ARTIS. Die heb ik in de achtertuin ook wel. Eigenlijk is dit dus meer een bewustwordingscampagne dan een campagne om bezoekers te trekken, zo lijkt het. Uiteraard draagt de campagne bij aan de naamsbekendheid van ARTIS en dus zullen er ook wel wat meer bezoekers komen. Maar we zien niet echt hoe bijzonder het is wat we daar in hartje Amsterdam te zien krijgen qua collectie. Als ze die koppeling hadden weten te maken in de campagne, was ik nog een stuk enthousiaster geweest.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!