Anton Vanhoucke (Fabrique): “Scrum heeft veel gebracht, maar het is geen wondermiddel”

30 november 2015, 15:00

Anton Vanhoucke is strateeg bij communicatiebureau Fabrique. Hij helpt klanten, zoals De Kunsthal en Dutch Design Week met online communicatie. Hij schreef ook mee aan het boek “Get Agile!” en Anton is trainer bij Scrum Academy. Hij weet alles over ‘agile’ en geeft scrumtrainingen. Maar wat is dat precies?

“Scrum heeft organisaties veel gebracht, maar het is geen wondermiddel”, zegt Vanhoucke. “Scrum gaat over motivatie van het team, het maakt veel los.”

Scrum is een methode om te bouwen aan een eindproduct in teamverband, zoals de website van Wageningen UR. “Je kunt je aannames al in een voeg stadium testen. Daarom levert elke stap een werkend principe op.”

Bij scrumprojecten nemen de beslissingen de meeste tijd in beslag. “Er moeten dingen worden afgestemd, dat hoort erbij. Er moet een goede ‘product owner’ aan boord zijn van het team.”

Bij agile en scrum gaat het volgens Vanhoucke over het stellen van duidelijke doelen. De grote lijnen van het eindproduct moeten vast staan. “Of het rood of blauw wordt is minder van belang, dat is micromanagement.”

Bekijk het interview op 7 Ditches TV.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!