Andrew Davis en het hoe en waarom van contentmarketing

17 juli 2015, 08:00

Deel 2: de beste boeken over contentmarketing

Internationale sprekers zijn vaak de trekkers bij Nederlandse events. Andrew Davis maakte afgelopen jaar op Content Marketing Fast Forward in Amsterdam zijn opwachting als tweede spreker. (Deel 1 gemist?)

Met zijn energieke optreden schudde hij de zaal op. In sneltreinvaart nam hij het publiek mee op zijn reis door zijn persoonlijke inspiratiebronnen over contentmarketing.

Andrew reist tegenwoordig de wereld rond als spreker over contentmarketing, nadat hij zijn bedrijf Tipping Point Labs verkocht. Ook verschenen meerdere boeken van zijn hand, de meest recente heet ‘Brandscaping’. Dit boek gaat in op de voordelen van partnerships tussen bedrijven op het gebied van contentmarketing. Kern van het verhaal: onconventionele contentpartnerships kunnen leiden tot ongeëvenaard marketingsucces. Een voorproefje op de toekomst van contentmarketing? In de VS is dit fenomeen al ingeburgerd, in Nederland heb ik nog geen bedrijven op deze aanpak kunnen betrappen.

Het eerste boek op Andrew’s favorietenlijst is ‘The tipping point’, naar dit boek vernoemde hij zelfs zijn bedrijf bij de start in 2001.

1. Malcolm Gladwell – The tipping point (2000)

Zijn learning uit dit boek is de indeling van mensen in consumers, prosumers, digital influencers en merken. Consumenten (de meerderheid) consumeren slechts content. Zij raadplegen bij aankopen de prosumers en influencers. De boodschap: het gaat erom dat je als marketeer de 2e en 3e laag bij je merk betrekt. Probeer de top 7 procent te bereiken.

2. Roy H. Wiliams – The wizard of ads (1998)

De stelling die Andrew uit dit boek over reclame aanhaalt en bij mij is blijven hangen: “In marketing you must choose between boredom, shouting and seduction. Which do you want?” Dagelijks vraag ik me af waarom er zoveel lelijke marketing te zien is. Denk aan folders van prijsvechters die met schreeuwerige kleuren worden vormgegeven. Die horen duidelijk in de shoutcategorie. Mijn oog werd dan ook gestreeld toen ik eerder dit jaar een prijsvechter zag, die een slag probeert te maken om van de 2e naar de 3e categorie te komen.

3. David Meerman Scott – Marketing the moon (2014)

In dit boek staat het Apollo-programma centraal. Met techniek uit de jaren ‘60 was het bijna net zo moeilijk om te filmen op de maan, als het überhaupt was om op de maan te komen. PR-medewerkers stonden er echter op dat het moment van de maanlanding live beschikbaar zou zijn voor iedereen overal ter wereld. Astronauten zagen dit belang ook, dus aldus geschiedde. Disclaimer: ook ik ken de theorieën over dat de maanlanding door mediamensen in scene is gezet om de Russen een stap voor te zijn. Voor de gelovigen in de maanlanding: de wereld kon in 1969 volgens Meerman Scott getuige zijn van een bepalende stap in de geschiedenis door deze vooruitstrevende PR-medewerkers. De boodschap van dit boek: We moeten realtime communiceren, niet wanneer wij er klaar voor zijn. De NASA heeft dit goed begrepen intussen, zie de foto’s van de #PlutoFlyby van afgelopen 14 juli.

Foto: www.nasa.gov

4. Seth Godin – Linchpin (2011)

Seth Godin is duidelijk een grote inspiratiebron voor Andrew. Een prachtig voorbeeld wat hij noemt uit het boek ‘Linchpin’ is Fish TV. Een ondernemende sciencefictionfan uit de VS startte een initiatief: voor 5 dollar per maand konden abonnees onbeperkt SciFi films kijken. Door problemen met de televisierechten, lukte het hem niet op de beloofde datum live te gaan. Op de dag van de eigenlijke launch zette hij de camera aan, gericht op zijn aquarium met vissen, om de mensen toch iets te geven.

Hij kreeg nauwelijks klachten of mensen die hun geld terug eisten! Sterker nog, toen na 6 maanden de uiteindelijke launch van het SciFi-kanaal plaatsvond, eisten mensen ‘hun’ Fish TV terug! De boodschap: find your Fish TV.

5. Jay Baer – Youtility

Essentie van het boek Youtility is dat goede contentmarketing om de ontvanger draait. “Give marketing so useful, that people would pay for it.” Andrew trekt dit door naar de huidige tijdsgeest: “Create marketing so useful, that the media wants it”. Een voorbeeld dat hij aanhaalt is ‘Move it!’ van DC Warehouse. Een aantal bedrijven uit de transportsector financierden dit contentplatform gezamenlijk. Doordat Move it! zoveel bezoekers trok, kocht een tv-zender dit videoplatform. De boodschap: kijk verder dan je eigen merk.

6. Ann Handley – Everybody writes

Dit boek staat al op mijn to read-lijstje. Andrew geeft toe dat dit boek zijn manier van schrijven heeft beïnvloed. De boodschap: kwaliteit gaat voor kwantiteit.

Deze komt in ieder geval op mijn boeken bucket list. Zeker ook omdat Ann een toffe tweep is die ook reageert op berichten van Nederlandse fans!

7. Paul Roetzer – Marketing Performance blueprint

Storytelling is de basis, is de strekking van dit boek. Maar: denk altijd na over de impact die jouw content helpt te bereiken. Stel een doel, meet en monitor de performance van je initiatieven. De boodschap: bewijs de waarde van je contentmarketinginitiatieven voor je organisatie! Voor de vele marketeers die in 2015 de vraag krijgen: ‘wat is de ROI van contentmarketing?’ is dit een waardevol boek.

8. Maria Konnikova – Mastermind

Mastermind gaat over het omarmen van de Sherlock Holmes methode. Hier lees je een samenvatting van dit boek. De boodschap: imagine giant possibilities!

9. Andrew Davis – Brandscaping

Andrew gaf uiteraard ook een promo voor zijn laatste boek ‘Brandscaping’. In dit boek staat volgens Amazon dit thema centraal: ‘Hoe onconventionele contentpartnerships kunnen leiden tot ongeëvenaard marketingsucces’. In normaal Nederlands is dit:

Online is het makkelijker om een publiek te vinden. De klanten die jij wilt zijn al fan, volger, of inschrijver op de nieuwsbrief van jouw concurrent.

Zijn boodschap: target een niche met je content. Richt je niet op het vergroten van je marktaandeel, maar vergroot je markt!

Wil je een voorproefje van dit boek? Het eerste hoofdstuk is hier gratis te lezen.

De volledige lijst met boeken die werden behandeld tijdens Content Marketing Fast Forward (en aanvullende content, video’s en samenvattingen) vind je op dit Pinterest-bord.

Lydia van den Brink
Online communitymanager bij Hartstichting

Lydia van den Brink is online strateeg en communitymanager. Naast haar baan als communitymanager bij de Hartstichting heeft zij haar eigen bedrijf SocialBee. Social media & online communicatie zijn haar passies. Haar kennis en ervaring over de toepassing van social media deelt ze graag. Zij heeft ruime ervaring met social media en interne communities. 8+ jaar ervaring bij bedrijven als Capgemini, Pink Ribbon, KPMG, Canon, PGGM en Dirk supermarkten. In haar vrije tijd kun je haar (naast online) tegenkomen op hardloopschoenen of in de keuken om een nieuw recept uit te testen.

Categorie
Tags

2 Reacties

    AJ Huisman

    Dank Lydia voor weer een mooi verslag van Content Marketing Fast Forward!


    17 juli 2015 om 10:11
    Tomheij

    Fishtv blijft legendarisch. Dan weet je dat je de juiste doelgroep hebt getarget. Dank voor het delen!


    17 juli 2015 om 20:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!