De beste boeken over contentmarketing – Content Marketing Fast Forward 2015

De beste boeken over contentmarketing – Content Marketing Fast Forward 2015

Licht uit, dreunende beat, spot aan. Daar staan de contentmarketinggoeroes op het podium. Niet voor de zoveelste contentmarketingupdate, maar in de intieme sfeer van de North Sea Jazz club kwamen op de eerste maandagavond in februari een voor een sprekende namen op het podium. Die ons een blik in hun boekenkast gunnen. Met als gemene deler: een duidelijk, op ervaring gestoeld en persoonlijk verhaal. Daar hou ik van en aan mij de eer om als blogger verslag te doen van deze avond.

De belofte: 23 inspirerende boeken over contentmarketing in 3 uur

Inspiratie voor je boekenkast, je contentmarketingstrategie én hands on tips. Contentmarketing fast forward. En snel ging het, in razend tempo kwamen de boeken én lessons learned voorbij. In dit eerste deel van de blogserie behandel ik de eerste spreker van de avond. 23 boeken in 1 blog is misschien iets teveel van het goede:)

Organisator en eerste spreker van de avond Albert Jan Huisman beloofde ons inspiratie, ideeën en inzicht die de aanwezigen de volgende dag in de praktijk konden toepassen.

Albert Jan begint met zijn persoonlijke ervaring over wat hij met boeken heeft: “Ik neem altijd boeken van auteurs mee naar congressen en vraag ze vervolgens om het te signeren". Een voorbeeld van Ann Handley, die hij tijdens Content Marketing World ontmoette:

Wat is contentmarketing?

Volgens Albert Jan doen veel bedrijven marketing op de 'oude' manier. Met als boodschap: 'Kijk eens hoe goed ik ben'.

Maar wat zegt dat eigenlijk over je bedrijf? Contentmarketing gaat over de inhoud, wat jouw bedrijf voor je klanten is en welke oplossingen jij levert. Drie essentiële componenten van contentmarketing zijn:

  • Waardevol, relevant en consistent
  • Gericht op een bepaalde doelgroep
  • Gericht op actie

De voorbeelden uit de geschiedenis zijn legio: John Deere (de tractorfabrikant) startte met het magazine The Furrow in 1895, gericht op het helpen van boeren meer uit hun oogst te halen. Dit magazine bestaat overigens nog steeds, ook online is dit beschikbaar: 

De oprichter van Nike bracht een boek uit over hardlopen. André Michelin startte met de Michelingids om autobanden te verkopen. In eigen land is de Allerhande een bekend voorbeeld. Klassieke voorbeelden die nog steeds razendpopulair zijn.

Albert Jan start zijn boekenlijst ook met een klassieker:

1. How to Win Friends and Influence People (1e uitgave in 1936!) - Dale Carnegie

Zijn learning: maak gebruik van de '6 ways to make people like you'. 

2. Permission marketing: Turning Strangers into Friends and Friends into Customers - Seth Godin

Al voor het ontstaan van Facebook hield Seth Godin een pleidooi voor het “vrienden worden” met je klant. Hij schreef dit boek in 1999, toen er een einde kwam aan het “tv-industrial complex”. Met massamedia zoals tv-reclames kwam je er niet meer in het nieuwe millennium, aldus Seth Godin. De enige manier om onder de aandacht te komen, was om “remarkable” te zijn. Wees onderscheidend, opvallend, wees de paarse koe aldus Seth Godin.

3. Purple Cow - Seth Godin

Het verhaal gaat dat Seth Godin 'remarkable' als de 7e 'P' van marketing claimen, maar omdat dit niet met een ‘P’ begon, maakte hij er 'purple cow' van. Voorbeelden van purplecowproducten:

Wist je dat een van de voorbeelden in zijn boek een Amerikaans verfmerk is dat Dutch Boy heet?

4. The Gobbledygook Manifesto - David Meerman Scott (gratis te downloaden via deze link)

Albert Jan haalt deze wijze les uit dit manifesto aan: “Nobody cares about your product but you”. Nog zo’n pareltje dat online te vinden is: The Cluetrain Manifesto. Hierbij is de kernboodschap: 'conversations are markets'. En deze markt (consumenten) worden sneller wijzer dan de meeste bedrijven. En: markten zijn een dialoog. Deze dialoog moet constant worden gevoerd. Clichés misschien, maar zoals zo vaak met clichés zijn ze al te waar.

5. The Go-Giver - Bob Burg and John David Mann

Hoe kun je waarde toevoegen zonder bijbedoelingen en toch geld verdienen? Hier draait het om de 5 wetten die tot succes leiden. De moraal: 'value comes first, money follows'.

6. Free - Chris Anderson

DC Toys collector: check de bizarre cijfers van dit kanaal.  Wat doet deze dame? Disney speelgoed uitpakken. En dat maakt haar de meest verdienende YouTuber van 2014.

7. Trust Agents - Chris Brogan

Het voorbeeld van de Disney-speeltjesuitpakkende dame ondersteunt de stelling van Chris Brogan in zijn boek 'Trust Agent': de waarde van geld is niet meer belangrijk, de waarde van vertrouwen en kennis wel.

In Amerika vertaalt zich dit in het opkopen van populaire YouTube-kanalen door Stylehaul. In Nederland gaan merken zoals Wehkamp en HEMA aan de slag met vloggers: 

In een tijdperk waar uitgevers het moeilijk hebben, is een tegengestelde beweging gaande: iedereen wordt uitgever. Instagram staat vol met selfies, YouTube met amateurzangers, kattenfilmpjes en vlogs. 

Een afweging voor de kwaliteit van de content: zouden we geld kunnen vragen voor onze content? Dan publiceren we!

8. Start with why - Simon Sinek

Dit is wat mij betreft de basis voor elk bedrijf dat met contentmarketing wil starten: wat is je 'why'? Waarom ben je in business? Bij de oprichter van bedrijven is deze why vaak nog wel bekend. Maar door te focussen op de 'how', raakt bij veel bedrijven de why steeds verder uit het oog. Bekijk deze video en je vergeet de golden circle nooit meer:

9. Authenticity - James H. Gilmore & B. Joseph Pine

Een pleidooi tegen faken en onechte communicatie. Amen.

10. The 22 laws of marketing - Al Ries & Jack Trout

Eén van de 22 wetten: als je negatieve zaken toegeeft, gaan mensen je positiever zien. Volkswagen hanteerde deze tactiek in de jaren ’70: deze auto is niet mooi, maar wel betrouwbaar.

11. Influence - Cialdini

Six weapons of influence: hoe kun je mensen op een positieve manier beïnvloeden? Zonder te manipuleren, maar door gebruik te maken van hoe het brein van mensen werkt. In deze video zie je de principes op een makkelijke manier uitgelegd:

12. Made to stick (De plakfactor) - Dan & Chip Health

Hoe zorg je ervoor dat content 'blijft plakken'? Dat staat centraal in het boek van Dan & Chip Healts: De plakfactor. Deze video geeft de animated versie weer: 

13. Epic Content – Joe Pullizi

Klassieker voor de contentmarketeer. Must read. Een learning die Albert Jan binnen zijn bedrijf toepast is #nontent. Alle content die niet binnen de contentmarketingstrategie past, wordt niet geplaatst.

Ook de bijna onvermijdelijke ROI vraag komt voorbij: 'Levert content(marketing) ROI op?'.

Diverse onderzoeken bewijzen het. Een internationaal voorbeeld: subscribers op de blog en websitebezoekers waren 5x vaker klant bij Thinkmoney dan niet-lezers en subscribers. 

Hoe kun je volgens AJ kennis over content marketing toepassen binnen jouw bedrijf?

  • Creëer een contentmarketing mission statement
  • Start met een contentstrategie
  • Creëer je niche: probeer niet alles voor iedereen te zijn
  • Beschouw contentmarketing als een product: met kwaliteitscontrole, governance en budget

Keep it simple. Start met een pilot en bouw van daaruit verder.

In het volgende deel van deze blogserie zal ik ingaan op de volgende 8 boeken, die topspreker Andrew Davis met ons deelde. Wil je vast een voorproefje van alle boeken zien? Deze vind je op mijn Pinterest-board.

Credits afbeelding: Moyan Brenn, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
3


Er zijn 4 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.