Andius Teijgeler (ABN AMRO): “We willen leidend zijn in het herstel van vertrouwen”

"... maar we zijn er nog lang niet"

Andius Teijgeler (ABN AMRO): “We willen leidend zijn in het herstel van vertrouwen”

Andius Teijgeler werkt sinds 1986 bij ABN AMRO en is nu eindverantwoordelijk voor het corporate merk en duurzaamheid. Teijgeler omschrijft het proces dat ABN AMRO doorging om een antwoord te vinden op de bankencrisis. Onderdeel daarvan is de positionering als 'de bank anno nu'. Daarmee grijpt ABN AMRO terug naar een succesvolle periode in haar merkcommunicatie toen 'de bank' de basis vormde van de campagne. Met succes, want het imago kantelt naar "de bank die weet wat er speelt vandaag".

Door het opstellen en invoeren van business principles is ook de ABN AMRO-bankier meegenomen in het nieuw gewenste gedrag. Deze principes zijn nu een onderdeel van alle communicatie en alle trainingen in de organisatie. Waar anderen zeggen 'klant centraal', kiest ABN AMRO nadrukkelijk voor de focus op het klantbelang.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Goed dat ABN hier mee bezig is. Merk wel dat de activiteiten me nog weinig overtuigen. In de campagnes maakt ABN nergens concreet met hele harde voorbeelden duidelijk wat zij anders doen dan anderen of intern veranderd hebben om duurzamer te zijn of het vertrouwen te herstellen. De klant centraal stellen is goed voor de eigen duurzaamheid (voortbestaan organisatie) maar wat wordt de wereld er beter of minder slecht van? E.e.a. lijkt dus vooral positionering. Hoe zij als grote institutionele bank het verschil maakt, DAT wil ik weten. Anders zijn het gewoon krijtstrepen met praatjes.

    geplaatst op
  • Een kritische noot:
    "De klant centraal stellen". Is dit niet inherent aan het zijn van een service-organisatie. Je mag er toch vanuit gaan dat iedere serieuze dienstverlener deze vrij algemene uitgangspositie nastreeft.
    Daarnaast zie je dat ook ABN zich manifesteert als een duurzame organisatie (in wording). Met enige scepsis vraag ik me af in hoeverre deze verduurzaming doordringt tot de core-business. In het sustainability-report staat groots vermeld dat het gebruik van printpapier met 22% is afgenomen, maar nergens lees is dat er afstand is genomen van de financiering van grote winstgevende klanten uit de sector van de fossiele brandstoffen. En in hoeverre wordt sustainability intern serieus genomen zolang er geen KPI's aan verbonden zijn? Kortom, in hoeverre is sustainability gewenst als dit ten koste gaat van winstgevendheid?

    geplaatst op
  • Met alle respect voor de interviewer en de geïnterviewde maar er valt geen woord over duurzaamheid. Wat is dan het duurzaamheidsbeleid van "De bank"?
    Ben het dus volledig eens met Chris Hanselaar. Vergelijk de communicatie van "De bank anno nu" maar eens met die van de ASN bank. Die leggen in elk geval de link met "de wereld van morgen". En Als Jorrit Bosma terecht opmerkt dat uit het sustainability report blijkt dat de papierstroom met 22% is afgenomen, denk ik dat er weinig aan duurzaamheid gedaan wordt bij "De bank". En dat is toch jammer. Want juist banken kunnen een fantastische duurzame bijdrage leveren in de wereld van nu.

    geplaatst op
  • Allemaal flauwekul!
    Recent nog een financieringsvoorstel van de ABN mogen ontvangen: 2 maanden erop wachten en dan 14 dagen krijgen om eea te ondertekenen.
    Eindeloze verklaringen invullen, stukken die heen en weer gaan waarbij de accountmanager gewoon een hele dure boodschapper is.
    Vervolgens 3,5 % mag ik meer rente betalen dan nu en meer zekerheden verschaffen.
    En bij iedere mineure verandering de overeenkomst per direct kunnen opzeggen...
    En dat bij een solvabiliteit van meer dan 45%!

    Klant centraal? Marketing Facts (met de nadruk op 'facts')moet gewoon geen podium meer bieden voor dit soort flauwekul!

    geplaatst op
  • Chris, Jorrit, Laurens en Ronald: geweldig dat jullie reageren en inhoudelijk ingaan op hetgeen Andius vertelt. Super! De video's zijn primair bedoelt om een beeld te krijgen van het werkveld en de strategie van CMO's. Een kritische journalist (en dat is duidelijk niet mijn vak) zou veel verder doorvragen en ook niet alles simpelweg aannemen. Jullie stellen die vragen wel. Elke strategie moet de storm van kritiek kunnen doorstaan. Anders is het een slechte strategie.

    Ik hoop van harte dat het team van ABN AMRO meeleest en reageert.

    Dank en een mooie dag!
    Joris van Zoelen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.