Analytics in de sportindustrie zeer leerzaam voor bedrijfsleven

12 november 2013, 14:29

Topsport weet ons altijd te boeien. Dit blijkt wel uit de kijkcijfers van sportprogramma’s. Maar we kunnen er ook van leren. Vooral voor ondernemers is het interessant om te zien hoe technologie wordt ingezet om tot betere prestaties te komen. Daarbij gaat het om inzicht te krijgen in de eigen prestaties. Dit kan door gegevens te verzamelen en te analyseren via analytics-technologie.

De vroegere zwemcoach Jacco Verhaeren – tegenwoordig directeur van de Nederlandse zwembond en per 1 januari 2014 van de Australische zwembond – heeft drie topsporters naar het felbegeerde Olympisch goud begeleid. Hierbij heeft hij analytics-technologie ingezet. Ook schaatser Ben Van der Burg geeft hoog op van de toepassing van technologie om nog beter te kunnen schaatsen. In de Formule 1 en de zeilsport zijn daarnaast de racewagens en boten vergeven van de sensoren die real-time gegevens over motorconditie, windsnelheid, slijtage en wat al niet meer doorseinen. De ploeg beschikt over analysesoftware om razendsnel na te gaan wat er plaatsvindt, en ook nog eens pijlsnel te simuleren wat er gebeurt als bepaalde handelingen anders worden uitgevoerd.

Fans binden

Bij sport gaat het niet alleen om de sporters, maar ook om de fans. Zoals het bij een bedrijf niet alleen om de medewerkers gaat, maar evenzeer om de klanten. Software kan een grote rol spelen bij het binden van de fans aan een club of sporter en klanten aan je organisatie. Hoe? Denk bijvoorbeeld aan het nut van de systemen die bepalen bij tennis of de bal binnen of buiten de lijnen is. Door deze informatie kun je als speler, coach of trainer veel te weten komen over de manier waarop de bal wordt geslagen. Maar je kunt deze gegevens ook met de fans delen en zo meer betrokkenheid bij het spel te creëren. En voor journalisten kan de informatie hun verslagen spannender maken.

Nog een voorbeeld: het formule 1-team van McLaren heeft een app beschikbaar gesteld aan fans die in de pitbox zijn uitgenodigd. Zij krijgen enorm veel informatie over het programma, de auto’s en de coureurs. Via de app hebben ze daarnaast de mogelijkheid om aan de hand van deze gegevens vragen te stellen aan de coureurs en begeleiders.

Aankopen

Tot slot nog een voorbeeld van American Football. De analytics-programmatuur wordt onder meer ingezet bij San Francisco 49ers om de spelers in de league onderling te vergelijken op bijvoorbeeld een bepaalde positie. Door alle verrichtingen in het systeem in te voeren, krijg je een goed beeld van het spel van de individuele spelers. Deze gegevens zijn essentieel bij het bepalen van aankopen van sporters.

Toepassing in bedrijven

Nu terug naar het bedrijfsleven. De analytics-software helpt de prestaties van personeel te volgen, zodat een voortgangsgesprek zich niet tot één keer per jaar hoeft te beperken. Of om op teamniveau na te gaan of de gewenste vaardigheden en kennis aanwezig zijn en te bepalen wie welke cursussen zou moeten volgen. Of om te bekijken wie van een andere organisatie het team het beste kan versterken. De software kan helpen de medewerkers op de hoogte te houden van de prestaties van het bedrijf om de betrokkenheid, productiviteit en team spirit te vergroten. Op deze manier valt er inderdaad veel te leren van topsport.

Credits afbeelding: Brandon Williams (CC)

Ingeborg van Beusekom
Sr. Marketing Communications Manager & PR bij SAP Nederland BV

Ingeborg van Beusekom is een proactieve marketing en communicatieprofessional, met veel ervaring en vaardigheden binnen de marketing mix (zowel B2B als B2C). Ingeborg is gespecialiseerd in interne communicatie, corporate communicatie, branding, marcom-strategieën bedenken en uitvoeren, en in public relations. Binnen SAP Nederland is zij als Sr. Marketing Communicatie Manager & PR werkzaam. In deze rol is Ingeborg verantwoordelijk voor de algehele externe communicatie-uitingen van SAP, waaronder werkzaamheden betreffende branding & identiteit, corporate communicatie, social media marketing en het uitbreiden van de externe merk- en naamsbekendheid. Voordat Ingeborg in 2005 bij SAP begon, heeft zij onder andere gewerkt bij VIA NET.WORKS en Kalamazoo.

Categorie

2 Reacties

    R. v.d. Vossenberg

    Interessant. Ook door te vertalen naar de breedtesport, waar eveneens dankzij nieuwe ontwikkelingen (als een Nike Fuelband en apps als Runkeeper) natuurlijk een schat aan data beschikbaar komt. Voordeel hiervan is dat er veel data beschikbaar is, omdat er veel meer breedtesporters zijn. Je kunt dus sneller data verzamelen en analyseren om deze ook weer in het bedrijfsleven toe te passen. Denk dan bijvoorbeeld aan de activiteit van een persoon, gerelateerd aan diens gezondheid en tot slot aan diens productiviteit.


    12 november 2013 om 19:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!