Amsterdam, waar ben je op Instagram?
‘New Amsterdam’, beter bekend als New York, is erg actief op Instagram, met vele accounts. Logisch, want het het fotoplatform is populair. Maar ‘oud Amsterdam’ komt er op Instagram maar karig vanaf als het aan de stad zelf ligt. Een gemiste kans.
Wat is de laatste foto die je genomen hebt? En hoe heb je deze genomen? Vrijwel zonder twijfel was dit met je smartphone. Waar we ook gaan en staan, altijd hebben we onze smartphone bij ons en daarmee onze camera en verbinding tot onze social accounts. Zo laten we graag zien waar we zijn, wat we daar doen en vooral hoe leuk we het hebben. En laten we eerlijk zijn, dat is ook leuk om te laten zien!
Inspiratie, genieten van alles wat een stad te bieden heeft en ideeën en informatie op doen voor een volgende trip worden daarmee ook steeds makkelijker! Kijk bijvoorbeeld eens naar #NYC op Instagram: met bijna 45 miljoen berichten kom je de mooiste plekken tegen. Of kijk eens naar #amsterdam: van stadsgezicht tot selfie, je komt het allemaal tegen in de 8,5 miljoen berichten met deze hashtag. Duidelijk is dat er massaal berichten geplaatst worden over New York en Amsterdam. Maar hoe zit het eigenlijk met die steden zelf? Zorgen New York en Amsterdam zelf ook voor inspirerende foto’s of informatie op Instagram met officiële accounts?
Dat er genoeg mogelijkheden liggen, bewijst niet alleen het aantal berichten met bovenstaande hashtags. Travelnext publiceerde recent een blogpost over hoe het zoeken op plaatsen op Instagram niet alleen fantastisch is voor de gebruiker, maar ook mogelijkheden biedt voor de reisindustrie, waarbij het vooral draait om ‘user generated content’. Iets wat ook Tourism Australia laat zien: onderstaande foto kreeg bijna 80k likes en het account ‘Australia’ heeft 1,7 miljoen volgers.
Bron: Tourism Australia/Instagram
Laten we daarom eens kijken naar de officiële en marketingkanalen die New York en Amsterdam hebben op Instagram.
New York
Ook bekend als ‘the Big Apple’, ‘the city that never sleeps’ en ooit begonnen als ‘New Amsterdam’: New York City is een van de meest tot de verbeelding sprekende steden ter wereld en de grote broer van Amsterdam. Voor ik inga op Instagram overigens eerst even een feitje: de stad en haar organisatie zijn terug te vinden op maar liefst 328 socialmedia-accounts. 328!
Op Instagram heeft New York 2 officiële accounts over de stad – daarnaast zien we ook nog diverse accounts van de burgemeester, hulporganisaties en verschillende afdelingen.
Nycgov is het account van de stad (of het stadsbestuur). Het account heeft 13k volgers en maakt gebruik van een aantal ambassadeurs om diverse foto’s te plaatsen. Zo zien we bijvoorbeeld foto’s van @roofaccess vanaf daken voor mooi uitzicht over de stad. Opvallend is dat de stad zelf vrijwel geen gebruik maakt van #NYC en ook andere hashtags worden weinig gebruikt.
Bron: City of New York/Instagram
Nycgo_press is het account van het marketingbureau van de stad (NYC & Company). Het account heeft 1.578 volgers en plaatst ook diverse foto’s. Een heel duidelijke lijn lijkt echter te ontbreken: er is geen duidelijk verhaal. Wel wordt #NYC af en toe gebruikt, net als andere hashtags.
Bron: NYC & Company/Instagram
Met deze accounts heeft New York een goed begin gemaakt, maar het lijkt nog niet helemaal te weten wat de richting is, dan wel benut het nog niet ten volle de mogelijkheden. Want, ter vergelijking, het account voor de burgemeester heeft 43k volgers en gebruikt met meer regelmaat hashtags in berichten, maar laat eigenlijk hetzelfde soort posts zien. Bill de Blasio, de burgemeester zelf, heeft daarnaast 12,5k volgers en vertelt een duidelijk eigen verhaal. Er lijkt dus een gemiste mogelijkheid te zijn voor de stad.
Bron: Bill de Blasio/Instagram
Dit wordt nog duidelijker wanneer we kijken naar enkele andere – niet officiële – Instagram-accounts over New York. Zo heeft newyork_instagram 180 duizend volgers en vraagt ze haar in haar biografie om een bepaalde hashtag (#newyork_instagram) te gebruiken om zo content te verzamelen. NYC.gram heeft 21 duizend volgers en het bekende Humans of New York heeft 3,8 miljoen volgers. In alle drie de gevallen wordt eigenlijk hetzelfde gedaan als vanuit de stad zelf: we zien impressies, mooie beelden, sfeer en bewoners. Met iets meer aandacht zou ook New York zelf dus succesvoller kunnen zijn.
Amsterdam
Waar New York regelmatig te vinden is op Instagram, is Amsterdam ooit begonnen, maar lijkt het account vervolgens opgegeven te zijn: de laatste post is van 125 weken geleden. Meer dan 2 jaar geleden dus, ondanks dat er mooie stadsfoto’s geplaatst werden. Noch vanuit de stad/gemeente, noch vanuit haar marketingbureau ACB (I Amsterdam) is er een vervolg. Beide zijn wel te vinden op bijvoorbeeld Twitter, waar ze hun volgers informeren – respectievelijk over de stad en haar bestuur en over de stad als bezoeker, bewoner of ondernemer. En met 106 duizend en 129 duizend volgers worden veel mensen op de hoogte gehouden.
De laatste foto die de gemeente Amsterdam op haar Instagram-account postte, 125 (!!!) weken geleden – bron: Gemeente Amsterdam/Instagram
Net als bij New York vinden we daarnaast wel veel andere accounts over Amsterdam. De stad wordt zelfs genoemd als een stad om te volgen als het gaat om stadsfotografie en fotografen om te volgen op Instagram. Kijk bijvoorbeeld eens naar PDY, die prachtige foto’s maakt en 63k volgers heeft. Of naar AT5, dat Instagram gebruikt om mooie foto’s te plaatsen uit de rubriek ‘Gespot’. AT5 plaatst nog te onregelmatig foto’s en heeft een klein account, maar er is wel gekozen voor een duidelijke richting om Instagram te gebruiken en de zender laat hiermee zien dat er mogelijkheden zijn en je simpelweg aan de slag moet!
Mogelijkheden te over dus om te zorgen voor mooie beelden van het mooie Mokum, helemaal wanneer de stad ook nog zou kiezen voor ‘user generated content’.
Bron: Sander Fennema/Instagram
Ook op andere gebieden liggen er echter mogelijkheden. Een stad of gemeente wil haar inwoners en bezoekers informeren en helpen op diverse gebieden en dat gebeurt vaak via social tegenwoordig. Dit kan ook op een visueel kanaal als Instagram: denk maar eens aan gevonden voorwerpen. Een duidelijke foto van het voorwerp, een duidelijke hashtag en contactgegevens zijn een prima manier om hierover te informeren en communiceren.
Tenslotte…
New York en Amsterdam zijn prachtige steden waar al veel mensen de meest inspirerende foto’s en prachtige beelden van delen op Instagram. Daarnaast liggen er ook mogelijkheden om mensen visueel te informeren en service te bieden. Het wordt daarom tijd voor een volgende stap voor New York, terwijl Amsterdam niet achter kan blijven bij zijn grote broer: het is tijd voor een duidelijk opgezet, actief Instagram-account vanuit de stad Amsterdam!
Bron: Gemeente Rotterdam/Instagram
Wat vind jij? Ben je het ermee eens: zie je Amsterdam ook graag op Instagram? Mocht ik je nog niet genoeg overtuigd hebben met de diverse accounts, ideeën en New York als voorbeeld, kijk dan tenslotte eens naar Rotterdam. Met een actief Instagram account vanuit de gemeente Rotterdam kan Amsterdam toch niet achterblijven?
Instagram-monitor
Rotterdam vind je vanzelfsprekend ook terug op onze Instagram-monitor (onder ‘services’ en ‘public’). Vind je dat jouw stad of gemeente ook in onze monitor terug te vinden moet zijn? Meld je dan aan!
Mooi overzichtelijk geschreven stuk!! Helemaal mee eens ook…
Mooie foto’s inderdaad Bob, ook een goed voorbeeld!
Dank je Britt, leuk om te horen.
FYI: De Instagram Brand Monitor is voortaan te raadplegen via: http://www.instamonitor.nl
Amsterdam heeft een erg actieve instagram ‘community’. Zelf (@brian_sweet) ben ik samen met 5 vrienden bezig Amsterdam te laten zien vanuit verschillende perspectieven, door foto’s getagged met #igersamsterdam te delen op ons gezamenlijk gerunde account @igersamsterdam. Verder organiseren we veel zogenoemde ‘instawalks’ en werkten we onder andere samen met de noord-zuid lijn, Amsterdam Arena, van Gogh museum en het centraal station.
Mooi om te horen Brian en hele toffe foto’s! Ook tof dat jullie samenwerken met diverse plekken in de stad. Eigenlijk is een community natuurlijk het einddoel en dus extra mooi dat jullie dat al doen. Maar…juist omdat er zo een enthousiaste community is, denk ik dat het voor de stad (en het stadsbestuur en haar marketing) een (deels) gemiste kans is. Dank voor je reactie!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!