Amazon nu eindelijk echt naar Nederland?

5 juli 2012, 19:03

Wordt Bol.com de nieuwe Hyves?

In een artikel van eerder vandaag geeft Tweakers.net aan te hebben achterhaald dat Amazon in september eindelijk een Nederlandse webshop zal openen. Eindelijk, want de komst van 's werelds grootste webshop werd al langer verwacht. Volgens geruchten zou het aanvankelijk misschien zelfs vóór de zomer van start gaan, maar de start lijkt er nu met enkele maanden vertraging dan toch van te komen. Is Bol.com binnenkort “done”?

Aan het begin van deze eeuw runde Amazon al kortstondig een Nederlandse marketing- en serviceoperatie vanuit Den Haag. Aanvankelijk zouden daar zo'n 300 medewerkers aan de slag gaan, maar o.a. vanwege de crisis trok Amazon zich weer snel terug van Hollandse bodem.

Ook nu lijkt er sprake van dat de aanwezigheid in Nederland zich niet beperkt tot het digitale domein. Al eind vorig jaar werd gemeld dat er een Nederlandse marketingafdeling opgezet zou worden. De vestiging van een fulfilmentcentrum in Nederland ligt niet voor de hand gezien de geringe grootte van Nederland en de aanwezigheid van distributiecentra in omringende landen als Duitsland en Engeland.

Concurrentie voor Nederlandse partijen

De komst van Amazon lijkt vooral geduchte concurrentie op te leveren voor Bol.com en RFS Holding, eigenaar van merken als Wehkamp.nl en Fonq.nl. M.n. Bol.com leek zich het afgelopen jaar al grondig voor te bereiden op de komst van de e-commercemoloch. Zo verrichtte het eind vorig jaar onderzoek naar hoe mensen het merk zouden zien bij de evt. entree van een buitenlandse concurrent, waarbij zelfs regelmatig de naam “Amazon.nl” werd gebruikt, volgens Emerce.

En gisteren nog berichtte Bol.com dat het zijn platform openstelt voor third party sellers, een stap die Amazon al jaren geleden nam. Met een op de Nederlandse markt gerichte website zal dat programma flink moeten opboksen tegen Amazons European Fulfilment Network. Met dit netwerk, dat op termijn mondiaal moet gaan opereren, neemt Amazon retailers namelijk de volledig fulfilment van hun assortiment uit handen.

Desondanks liet Bol.com-CEO Daniël Ropers eind vorig jaar al weten niet bang te zijn voor de komst van Amazon. In een artikel op eReaders zei hij toen: “Consumenten kopen steeds meer online, er zijn al tienduizenden webwinkels in Nederland. Voor Amazon zal het moeilijk worden om veel toe te voegen aan dat goede, brede aanbod. Tot nu toe was Amazon vooral een succes in die landen waar ze de eerste online winkel waren.”

Hoe dan ook, de komst van Amazon zal flink wat partijen in de e-commerce-markt zorgen baren. En het roept de voorzichtige vraag op: wordt Bol.com de nieuwe Hyves? Of blijkt het straks dat “alleen in het noorden een 'kleine' webshop nog moedig weerstand biedt tegen de overheersers”?

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Jan Pruimboom

    In Nederland heeft Bol al een gevestigde naam en dat niet van de ene op andere dag, daar is jaren aan gewerkt.

    Verder is Amazon in Nederland geen gevestigde naam dus Amazon heeft nog wat drempels te overwinnen.

    Wat wel een gevaar kan zijn is dat bol zich wil gaan meten en daarbij hun core business uit het oog verliest. De laatste toevoeging van Bol geeft me ook gemengde gevoelens omdat als andere webshops / ondernemers hun zaakjes niet goed op orde brengen de Bol naam flink schade kunnen aanbrengen. De Nederlandse consument projecteert snel negatieve ervaringen.


    5 juli 2012 om 20:13
    bramkoster

    @Jan: ik kan een flink eind met je meegaan. En ik geloof best dat “de gemiddelde Nederlander” (die ene ja) Bol.com meer zegt dan Amazon. Maar “geen gevestigde naam” gaat wellicht toch te ver.

    Er zijn zat mensen die al een flink deel van hun mediatheek daar hebben aangeschaft. En als Amazon z’n Kindle een beetje slim positioneert in NL, kunnen ze daar Bol.com flink de pas afsnijden. Dat geeft toch best een aardig uitgangspunt voor de komende jaren.

    En natuurlijk, het is nog een minderheid die liever bij Amazon koopt. Maar ja, zo begon het bij Facebook ook…


    5 juli 2012 om 20:37
    Alexandra

    Ik zou het prima vinden als Amazon ook in Nederland van start gaat. Niet alleen vanwege het zeer ruime aanbod maar ook vanwege de relatief lage verzendkosten. Ik woon in Duitsland en betaal bij bol.com idioot hoge bedragen voor het versturen van boeken vanuit Nederland.


    5 juli 2012 om 21:03
    Dirk van Gestel

    Toetreding van een buitenlandse reus hoeft in mijn optiek niet per se te leiden tot neergang van een gevestigd Nederlands bedrijf. Kijk naar eBay die haar eigen merk ook niet besluit door te drukken. Bij Hyves ben ik van mening dat Facebook een aantal behoeftes invulde die Hyves niet kon of wilde invullen. Dan kun je groeien. Amazon erbij is prima maar gevestigde namen zomaar doen laten vergeten geloof ik niet in.


    5 juli 2012 om 21:54
    Bas v L

    Als ik kijk naar het gemak en de gemiddelde prijzen van Amazon, dan ziet het er vanuit mijn optiek niet rooskleurig uit voor Bol. Ze hebben absoluut een merk opgebouwd in Nederland, maar voor mijn gevoel is Bol echt nog een webshop waar Amazon inmiddels is uitgegroeid tot een volledig platform.

    Persoonlijk koop ik meer dan 95% van al mijn boeken in het Engels, waarbij ik te allen tijde gebruik maak van de diensten van Amazon. Tot voor kort bestelde ik mijn boeken via co.uk, maar ik ben onlangs overgestapt naar de Kindle versies van boeken (die via .com worden aangeschaft). De Kindle stelt je in staat om via je tablet, telefoon en computer je boeken te lezen, ideaal wanneer je veel onderweg bent en niet weet wat je op een bepaald moment van ontspanning aan apparaten tot je beschikking hebt.

    Het prijsverschil tussen Bol en Amazon is soms schrikbarend. Als ik kijk naar bepaalde vakliteratuur, dan zitten Bol en lokale boekenwinkels vaak ongeveer op één lijn (met vaak wat lagere prijzen bij Bol). Wanneer ik echter een boek uit Engeland laat overkomen, dan betaal ik vaak al gauw 10-20 EUR minder.

    Goed, ik geef toe, mijn smaak qua boeken is alles behalve gewoon. Wat ik tegelijkertijd ook wil benadrukken echter, is dat ik vanwege mijn voorkeur voor bepaalde boeken heb gekozen tussen Amazon en Bol. Mijn voorkeur ging in eerste instantie naar de buitenlandse partij uit vanwege de gunstige prijzen, maar inmiddels wil ik vanwege de uitstekende aanvullende diensten niet meer weg. Bol zal grote stappen moeten maken, wil het op één van de twee gebieden concurrerend kunnen zijn. Ik hoop voor Bol dat Amazon relatief hoge prijzen zal vragen voor Nederlandse boeken, al hoop ik nog meer voor de consument dat de prijzen vergelijkbaar zullen zijn met die in de buitenlandse stores.

    Bol, als dit gerucht inderdaad waar blijkt te zijn dan is het verstandig om eens hard over je differentiatie en positionering na te gaan denken. In tegenstelling tot in de huidige markt, zal je met de komst van Amazon waarschijnlijk niet meer de reus zijn die je gewend bent te zijn. Amazon is (in mijn optiek) gebruiksvriendelijker en goedkoper Bol, ‘how you gonna act?’


    5 juli 2012 om 23:29
    Stijn Kruijssen

    Wordt bol.com de nieuwe Hyves? Nee.

    @ Bas v L: jij hebt het over positionering als het gaat om pricing in de boekenmarkt. Dat bol.com een slag moet maken als het gaat om Engelstalige boeken zal best, maar ik verwacht nou niet dat dat een mega aandeel van hun totale omzet is. De meeste Nederlandse consumenten vinden het al lastig om een Nederlands boek te lezen 😉

    Mbt Nederlandse boeken hebben ze zich toch aan de vaste boekenprijs te houden. Ik weet niet hoe dat zit met een buitenlandse partij die in Nederland verkoopt, maar dat zal dan wel een zaak voor de NMA worden natuurlijk als Amazon Nederlandse boeken goedkoper aan kan bieden dan haar Nederlandse concurrenten. De wereld op zijn kop.

    Daarnaast is bol.com de meest innovatieve e-commerce partij van Nederland, verreweg zelfs.. andere partijen komen daar niet eens in de buurt. Of het nu gaat om hun affiliate programma of API, ze lopen daarin erg voorop.

    Uiteraard heeft Amazon dit allemaal nog veel verder doorgevoerd en zullen ze ongetwijfeld omzet gaan scoren, maar ik denk ook dat een hoop consumenten bol.com trouw blijven. Niet in de laatste plaats omdat ze -in tegenstelling tot andere (online) retailers- hun merk de afgelopen jaren zorgvuldig en op een positieve manier hebben opgebouwd. Ik denk echt dat Nederlanders van bol.com houden.

    Zakelijk gezien komt daarbij dat bol.com nu natuurlijk ook kan profiteren van Ahold, wat lokale voordelen met zich meebrengt die Amazon sowieso nooit zal hebben.


    6 juli 2012 om 08:20
    Rick

    Bol.com mag dan een gevestigde naam zijn, maar als Amazon zijn prijzen gelijk houdt in de Nederlandse store zal Bol toch echt snel gaan krimpen. Ik heb ooit 1x iets bij Bol.com besteld maar daar zal het toch echt bij blijven, Amazon is heer en meester.

    Als voorbeeld de (Engelse) CD’s die op de dag van release al bij je op de mat liggen, voor prijzen tussen de 6 en 12 euro, terwijl die bij Bol.com vaak pas weken later tegen een veel hogere prijs leverbaar zijn (evenals via FRS).

    Zo ook met games, die vaak voor wel 20 euro goedkoper bij Amazon te bestellen zijn. En voor de meeste items geldt dat ook nog dat bestellingen boven de 25 pond gratis bezorgt worden. (en dat dan vanuit Engeland..)

    Ik kan het alleen maar toejuichen..


    6 juli 2012 om 10:18
    Matthijs

    Het lijkt me simpel. Waar kijkt de consument uiteindelijk naar? Prijs en kwaliteit. Beiden zijn betrouwbaar in kwaliteit en levering dus de goedkoopste zal winnen.


    10 juli 2012 om 13:53
    Robin Telgenhof

    We hebben gezien hoe Zalando in no-time een aanzienlijk marktaandeel heeft kunnen behalen in de Nederland. Als Amazon een soortgelijke marketingstrategie (wel graag iets minder schreeuwerige reclame’s) aanhoudt en dus durft te investeren, ben ik er van overtuigd dat ze in 2 a 3 jaar kunnen uitgroeien tot een van de marktleiders.


    11 juli 2012 om 09:23
    Patrick

    Op gebied van zeer gespecialiseerde Engelstalige vakliteratuur heeft Amazon toegevoegde waarde.

    Voor de gewone consument zal denk ik bol veruit favoriet blijven. De site is een bekende en gevestigde naam en heeft iets cools. Met die leuke blauwe mannetjes.

    E-bay heeft in Nederland ook geen voet aan de grond gekregen dus groot alleen wil niet altijd alles zeggen.

    Dus over 5 jaar denk ik dat bol nog steeds marktleider is.


    11 juli 2012 om 15:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!