Als het aan Google lag, koos ze responsive

19 juli 2012, 11:11

Zeg eens eerlijk, heb jij wel eens goed gekeken naar het aantal bezoekers dat gebruik maakt van een mobiel apparaat als ze je website bezoeken? Als je het afgelopen jaar selecteert in je analytics pakket is de kans groot dat dit segment behoorlijk gegroeid is. Niet zo gek natuurlijk, met alle nieuwe smartphones en tablets die er per dag bij komen. Maar wat krijgen deze bezoekers te zien als ze je website bezoeken? Heb je een aparte website voor mobiel? Krijgen ze de complete desktop versie te zien? Of heb je misschien zo’n ultra hippe responsive website die zich aanpast aan schermgroottes? Ow, en als je dan toch bezig bent met keuzes maken: wat doe je met je SEO? Wat is bij een mobiele site nou de juiste keuze met betrekking tot SEO? Gelukkig hoef je dat niet zelf uit te proberen en komt Google met het antwoord.

Verschillende technieken

Er zijn een hoop technieken die gevolgd kunnen worden, maar Google somt de 3 op die zij ondersteunt.

  1. Responsive design. Dat wil zeggen dat je één domein hebt die alle gebruikers bedient, onafhankelijk van het apparaat dat hij of zij gebruikt om je website te bezoeken. Het design past zich aan door middel van HTML en CSS aan de resolutie van het scherm. Misschien het beste te demonsteren aan de hand van een gaaf voorbeeld: http://forefathersgroup.com/. Bij responsive design hoef je geen andere SEO strategie te voeren dan die je al had voor de “desktop” versie van je website.

  2. User agent check. Alle bezoekers worden hierbij nog steeds bediend via één domeinnaam, maar aan de hand van de user agent van de gebruiker wordt verschillende content ingeladen. De user agent geeft aan of een bezoeker via desktop of mobiel de website bezoekt.

  3. Eigen domein. Hierbij bouw je een aparte versie van de website op een aparte domeinnaam, specifiek voor mobiele apparaten. Veelal een m.domein.nl oplossing.

Als het aan Google ligt, zouden ze het liefst zien dat het complete internet gebruik zou maken van responsive design. Dat geven ze dan ook aan als beste oplossing op hun eigen blog.

Switchboard tags

Je website opzetten met een responsive design is niet niks! Meestal zit je dan tegen een compleet re-design aan te kijken en dat is meestal “nothing to sneeze at”. Dan is het bouwen van een mobiele website op een m.domein.nl oplossing soms de makkelijkste keuze. Maar doe je het dan fout wat betreft SEO? Nee, zeker niet. Dus zijn er ook andere oplossingen? Jazeker, maar deze zijn een beetje onder gesneeuwd in het nieuws rondom de responsive stelling die Google heeft ingenomen. Google heeft een nieuwe set aan tags geïntroduceerd specifiek voor dit type website opbouw, de zogenaamde switchboard tags.

Hoe gebruik je switchboard tags?

Switchboard tags vertellen aan een zoekmachine dat de mobiele site en de desktop versie aan elkaar gerelateerd zijn. Op die manier kan Google de twee websites op de juiste manier indexeren en waarderen. Er zijn hierbij twee implementatie opties.

1. Tags gebruiken in de code

De eerste manier die wordt omgeschreven in de webmaster guidelines is het gebruik van tags op de pagina zelf.

Op de desktop versie zet je dan:

<link rel=”alternate” media=”only screen and (max-width: 640px)” href=”http://m.example.com/page-1″ >

Op de mobiele versie van de pagina zet je dan:

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/page-1″ >

2. Gebruik maken van de XML Sitemap

De andere oplossing die wordt aangeboden is via de XML sitemap en de labeling die je daarin kunt gebruiken.

De desktop XML sitemap krijgt dat de volgende code:

<url>

<loc>http://www.example.com/page-1/</loc>

<xhtml:link

rel=”alternate”

media=”only screen and (max-width: 640px)”

href=”http://m.example.com/page-1″ />

</url>

Op de mobiele versie van de pagina zet je opnieuw de canonical tag:

<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/page-1″ >

Alle specifieke informatie vind je hier.

Dit is de oplossing! Nu ben ik klaar!

Nou, niet helemaal. Deze tags zullen er voor zorgen dat verkeer vanuit Google naar de juiste versie wordt gestuurd, maar wat als een bezoeker via zijn mobiel een linkje aanklikt op een andere website en niet via Google gaat? Daar zou een user agent redirect (oplossing 2 van Google) beter zijn. Wil je weten hoe mobiele bezoekers momenteel je website bekijken, dan zou ik aandachtig de gegevens van je analytics pakket bestuderen.

Opmerkelijk

Dat Google zich zo duidelijk uitspreekt over een oplossing wat betreft mobiel internet is aan de ene kant opmerkelijk, maar vanuit het oogpunt van usability en zoekresultaten ook weer heel logisch. Al je content en SEO inspanning zit onder één dak of één URL voor alle zoekmachines en gebruikers. Klinkt als een match made in heaven. Wat is jouw mobiele website strategie?

Afbeelding: Bas Boerman

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

6 Reacties

    Annelies Verhelst

    Ik heb ervoor gekozen om op basis van user agent mensen een speciale mobiele stylesheet aan te bieden, die overigens wel responsive is, zodat hij werkt op diverse formaten mobieltjes. Voor de iPad en andere grote tables volstaat in de meeste gevallen de normale CSS-sheet wel.

    Ook heb ik wat elementen eruit gehaald voor de mobiele versie, op basis van dezelfde check. Zo is bijvoorbeeld de sidebar dan wat korter, scheelt laadtijd.

    Het was even wat klooien met afbeeldingen in de posts met name. Mooi is dat je met wat programmeerwerk alle zware elementen er netjes uit kunt halen, laadt ie ook sneller en verbruikt minder data.

    Ik heb zelf nog een hele waslijst aan verbeteringen die ik kan doorvoeren, maar het begin is er ;-).

    Overigens zijn er genoeg online webapps die op basis van een RSS-feed bijvoorbeeld een mobiele site voor je kunnen genereren. Enzo.


    19 juli 2012 om 12:35
    sjongsma

    @Annelies: dat vind ik ook een goede oplossing! Je hele site responsive maken is nog al een klus en waarom dan niet op basis van User Agent een responsive template maken.


    19 juli 2012 om 12:47
    Jeroen van den Engel

    @Siegfried: Is het een idee om alle links in deze tekst te laten openen in een nieuw tabblad? Vind het zelf makkelijk omdat ‘de lezer’ dan altijd ‘jou’ pagina open houd! Verder goed en interessant artikel!


    19 juli 2012 om 13:19
    Jasper Pegtel

    Mooi artikel en ware punten. Ik ben het met jullie eens dat een responsive website de toekomst heeft. Het grote nadeel is inderdaad het ontwerp en het feit dat je direct veel informatie deelt op een klein scherm. Ik ben daarom van mening dat je je bewust moet zijn van twee soorten mobiele websites, ieder met een heel ander doel.

    Allereerst het tonen van informatie aan je mobiele bezoekers, dit kan prima met een responsive website. Contact gegevens of een productomschrijving zijn zo gevonden.

    Ten tweede de inzet van je mobiele website als marketingtool. Denk aan evenementpagina’s (compleet met programmering en plattegrond) of het offline sturen naar een online campagne via een QR code. Hier wil je niet dat de lezer grote lappen tekst te zien krijgt, moet scrollen of in- en uitzoomen. Ik denk dat je voor deze doeleinden beter gebruik kunt maken van losse mobiele mini websites, speciaal ontworpen voor 1 boodschap die na een bepaalde campagne een nieuwe invulling krijgen.


    24 juli 2012 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!