Alphabet, Meta en Amazon pakken de helft van de 1 biljoen-advertentiemarkt in 2025

2 december 2021, 09:59

‘Ondanks mogelijke tegenwind blijkt uit marktgegevens dat we momenteel een ongekende groei in de advertentie-industrie meemaken’

De wereldwijde advertentiemarkt heeft de impact van COVID-19 tot dusver goeddeels doorstaan ​​en ligt op koers om in 2025 de 1 biljoen dollar (880 miljard euro) aan te tikken. Volgens de opstellers van het Global Advertising Trends-rapport van WARC Data zal meer dan de helft van dat bedrag naar slechts drie bedrijven vloeien: Alphabet, Meta en Amazon.

Kleine disclaimer: het zijn voorspellingen afgegeven door marketeers zélf en gaan dus uit van een wereldeconomie zoals die zich nú manifesteert, maar ril even van de hallucinante bedragen: Na een enorme stijging van 23,8% tot een totaal van 771 miljard dollar dit jaar, zullen de advertentie-investeringen naar verwachting met respectievelijk 12,5% en 8,3% stijgen in 2022 en 2023. Zo luidt althans de verwachting. Onderzoek onder een kleine 1400 marketingprofessionals, onlangs uitgevoerd door WARC (overigens uitgevoerd vóór de opkomst van de Omicron-variant van COVID-19), wijst uit dat twee op de drie marketeers die al mediabudget toekent aan Amazon, van plan is die uitgaven te verhogen, terwijl de vraag van adverteerders toch al toenam.

Bron: WARC

Tweederde van de professionals in marketingcommunicatie is van plan volgend jaar meer geld uit te geven aan TikTok, terwijl YouTube (61% van de ondervraagden), Instagram (60%) en Google (57%) in 2022 ook zullen profiteren van de toename in uitgaven.

Vrijwel alle productsectoren zullen volgend jaar naar verwachting de investeringen van voor de pandemie overtreffen, zo luidt de verwachting, terwijl de meeste sectoren al dit jaar een volledig herstel konden optekenen, met uitzondering overigens van transport en toerisme. ‘Ondanks mogelijke tegenwind blijkt uit marktgegevens dat we momenteel een ongekende groei in de advertentie-industrie meemaken. Die wordt geleid door toegenomen vraag naar retail-media en ondersteunende uitgevers als Google en Instagram, dat nu ’s werelds grootste sociale platform is. Onze prognoses illustreren dat die trend zich zal voortzetten’ zegt James McDonald, Director Data, Intelligence & Forecasting van WARC op de eigen site. Details van trends per media, formaat en productcategorie staan achter het slotje.

luuk ros
Team Lead Content & Community bij DDMA

Bij DDMA verantwoordelijk voor het aansturen van het team dat het kennisaanbod van onze vereniging samenstelt, met een mix van congressen, kennissessies en publicaties. Samen met onze commissies zorgen we ervoor dat de leden van DDMA altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetgeving. Daarnaast verantwoordelijk voor de positionering van DDMA - als autoriteit op het gebied van o.a. privacy en ethiek - en onze standpunten over actuele dossiers. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts), negen jaar bij NIMA en inmiddels dus bij dé branchevereniginmg voor data driven marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!