Albert profiteert van sluiting concurrent Max

20 december 2002, 09:01

De online bezorgdienst van Albert Heijn – Albert – beleeft momenteel toptijden. Het wegvallen van concurrent Max is een van de oorzaken.

Albert heeft het deze week ‘razend druk’, zo zegt woordvoerder Marjan Rozemeijer. Het feit dat concurrent MaxFoodMarket sinds vorige week niet meer levert, is daar volgens haar zeker debet aan. “De ex-klanten van MaxFoodMarket zoeken een alternatief en komen dan snel bij ons uit.”

“Daarbij komt nog dat we naar aanleiding van de sluiting heel veel gratis publiciteit gehad hebben”, zo zegt Rozemeijer. “Dat speelt ook mee. Naar aanleiding daarvan zijn veel mensen voor het eerst online boodschappen gaan doen.”

De zegsvrouw benadrukt dat niet alles kan worden toegeschreven aan het ‘Max-effect’. De aankomende kerstdagen spelen namelijk ook een rol.

Exacte cijfers wil Albert niet geven. In oktober kwamen er nog ‘enkele honderden’ nieuwe klanten per week bij. Dat zijn er nu ‘heel wat meer’.

Poll

De gemiddelde lezer van WebWereld ziet Albert ondertussen niet echt zitten, zo blijkt uit een deze week afgesloten online poll. Van de WebWereld-lezers doet 40 procent wel eens dagelijkse boodschappen op het internet. MaxFoodMarket was daarbij verreweg het meest populair.

Van de groep die zegt boodschappen te doen, deed namelijk maar liefst 70 procent dat bij MaxFoodMarket. Albert moet het doen met 18 procent. Albert lijkt onder de WebWereld-lezers echter maar moeilijk te kunnen profiteren van het verscheiden van zijn concurrent.

Slechts 15 procent van alle online shoppers zegt namelijk van Max over te stappen op Albert. De eerder genoemde 18 procent zit al bij Albert, terwijl bijna 68 procent geen overstap overweegt. Een veel gehoorde reden is dat Albert te duur zou zijn.

Doorstart

Dick Groot van MaxFoodMarket heeft ondertussen de hoop op een doorstart nog niet opgegeven, zo zei hij onlangs tegenover WebWereld. Sinds de aankondiging dat de websuper ermee stopt, heeft zich spontaan een aantal nieuwe potenti?le investeerders gemeld.

Dit is echter tot nu toe nog op niets uitgelopen, alhoewel MaxFoodMarket het weekend dicht bij een deal was. Eenvoudig zal het niet worden: “Er is nog heel veel geld nodig”, zo zegt Groot. “Bovendien: elke dag dat we dicht zijn, maakt het onwaarschijnlijker.”

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!