Alarm op Affiliate Summit: Publishers missen 10% tot 50% commissies

Awin en Commission Junction hebben hun zorgen geuit over tracking problematiek op het Affiliate Summit in Las Vegas. Volgens een test van Awin wordt 10% tot wel 50% van alle affiliate transacties momenteel niet correct gemeten. Hierdoor worden publishers niet volledig uitbetaald voor hun prestaties en lopen netwerken inkomsten mis.

11 februari 2025, 07:51 1927 x gelezen

De affiliate marketing industrie blijft hard groeien en toont nog steeds een uitzonderlijk hoge ROAS voor adverteerders. Afgelopen week kwamen er in het Keynote panel tijdens de Affiliate Summit in Las Vegas, zorgwekkende cijfers naar buiten voor publishers. In dit panel zaten Steven Brown (Moonpull), Garth Harris (CAKE), Santi Pirini (CEO CJ.com) en David Lloyd (CCO Awin). Zij bespraken de toegenomen complexiteit van tracking door regeldruk rondom cookie consent en technische beperkingen vanuit browsers en mobiele apps.

Urgente trackingproblematiek

Het is bij publishers bekend dat regelmatig een sale niet wordt gemeten. Dit lijkt een algemeen geaccepteerd gegeven, maar de laatste tijd lijkt dit percentage toe te nemen. Dit werd bevestigd door de COO van Awin; tot 50% gemiste commissies is een enorm percentage.

De oorzaken voor het mislopen van transacties lopen uiteen:

1. App tracking

Een toenemend aantal retailers opent op mobiel na een klik direct de app bij gebruikers die deze al hebben geïnstalleerd. Er zijn veel gevallen bekend waarbij de tracking ontbreekt of slecht werkt.

2. Cookie-toestemming

Sinds mei 2018 is de AVG van kracht. Veel cookiemeldingen werkten toen nog niet helemaal vlekkeloos, en plaatsten affiliate cookies alsnog. Anno 2025 komen partijen hier niet meer mee weg. Dit betekent dat als een gebruiker geen toestemming geeft om cookies te plaatsen, de aankoop niet gemeten kan worden en de publisher geen commissie ontvangt.

Er zijn andere manieren om de kliks alsnog te meten, zoals server-to-server tracking. Echter is dat in veel gevallen niet opgezet.

3. Adblockers

Naar schatting gebruikt zo’n 30% van de internetgebruikers een adblocker, ook hier verliezen affiliate publishers veel commissie (bron).

4. Browser beperkingen

Steeds meer browsers spelen in op verbeterde privacy voor hun gebruikers, en blokkeren het gebruik van third-party cookies. Google heeft zelfs aangekondigd dat het third-party cookies in de nabije toekomst zal uitfaseren, al wisselen ze regelmatig van standpunt.

5. Toolbars en plugins

Tot slot zijn er ook nog toolbars en plugins die vlak voor de aankoop een klik “stelen”. Zo kwam recent het populaire Honey in opspraak en lopen er diverse rechtszaken.

Deze problematiek raakt het fundament van het affiliate model, waarbij correcte attributie en tracking essentieel zijn.

Industrie-brede aanpak

Hoewel het in hun voordeel lijkt dat adverteerders minder vaak publishers hoeven te belonen, is dit volgens zowel CJ en Awin geen motivatie om de tracking niet op te lossen. Het oplossen van dit probleem vergt het aanpassen van de technische infrastructuur, die grote investeringen met zich meebrengen en concurreren met andere projecten.

Het ontbreken van marktstandaarden en onduidelijke regelgeving bemoeilijken snelle oplossingen. Steven Brown van Moonpull, moderator van de sessie, benadrukte het belang van een gezamenlijke aanpak van deze industrie-brede problematiek.

Santi Pirini van CJ.com stelde dat publishers ook een rol spelen en de adverteerders kunnen benaderen. Het is echter de vraag of dit realistisch is, publishers staan over het algemeen zeer zwak en zullen niet snel bijten in de hand die hun voedt.

Een positieve ontwikkeling is dat James Little van TopCashback, een cashbackplatform uit de UK, recent voor elkaar kreeg dat affiliate cookies voor cashback-platformen als functionele cookies worden aangemerkt. Dit precedent biedt kansen voor de bredere industrie.

Rol affiliate netwerken

Onder publishers leeft de hoop en overtuiging, dat de affiliate netwerken druk uitoefenen op hun klanten. Zij staan immers dichterbij hun klant en beschikken over meer kennis en expertise rondom tracking.

Het is de verwachting dat veel publishers in de toekomst scherper zullen kijken naar hun conversiepercentage, en de adverteerder hierop zal aanspreken in plaats van andersom. Affiliate netwerken en adverteerders die dit op orde hebben, zullen profiteren van betere resultaten en meer lange termijn groei met hun affiliate marketing activiteiten.

Over Affiliate Summit

Affiliate Summit is het toonaangevende evenement in de affiliate marketing industrie. Met meer dan 7000 bezoekers uit de hele wereld biedt het een essentieel platform voor kennisdeling en het bespreken van sector-bepalende ontwikkelingen.

Sander is meervoudig online ondernemer in affiliate marketing, waaronder Giftomatic in de cadeaukaarten branche en Symbaloo met 11 miljoen gebruikers wereldwijd.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!