Adverteren voor vrouwen

10 augustus 2004, 17:31

Dat mannen en vrouwen anders communiceren, weet iedereen. Toch houden zelfs de meest ervaren marketeers hier nog te weinig rekening mee. Dat is jammer voor de adverteerder omdat men zo kansen laat liggen en geld verspild. Maar het is ook jammer voor vrouwen die zich zo niet begrepen voelen door de adverteerders. Automobiliste.nl, de autosite voor vrouwen, geeft een aantal tips voor marketeers.

Enkele tips:

  • Vrouwen lezen graag verhalen in tegenstelling tot mannen die puntsgewijze lijstjes prefereren. Advertorials zijn een goede manier om vrouwen te bereiken. Schrijf ook over de ervaringen van andere klanten, maar maak dan niet de vergissing om enkel jubelverhalen te vermelden. Vrouwen kopen al hun hele leven goederen en geloven niet in sprookjes.

  • Vermijd slogans en kreten die refereren aan het overwinningseffect: “Wij zijn de beste” of “Met dit product bent u beter dan uw buurvrouw”. Hoewel ook vrouwen competitief zijn ingesteld, willen ze niet winnen ten koste van anderen. Een grotere auto kopen om de buurman een hak te zetten, beschouwen ze eerder als zielig dan als een slimme zet.

  • Zorg voor foto’s van vrouwen en beeldt ze actief af. Nog te vaak worden vrouwen afgebeeld in passieve houdingen of als onderdanig: luisterend naar haar baas, koffie zettend, hangend op de bank. Maak foto’s van vrouwen als ze aan het werk zijn, sporten, autorijden etc.

  • Let op het kleurgebruik. Vrouwen houden in het algemeen van zachtere kleuren.

  • Wees heel voorzichtig met het maken van grappen over mannen om vrouwen te plezieren. De meeste vrouwen waarderen het absoluut niet als mannen voor gek worden gezet.

  • Neem haar serieus. De vrouw van tegenwoordig werkt, heeft een actief leven en weet heel goed wat er in de wereld te koop is.

Bron:

http://www.automobiliste.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!