Met 7,6 miljoen geregistreerde Nederlandse Twitter accounts behoort dit sociale netwerk naast Facebook tot één van de grootste sociale platformen in Nederland. De mogelijkheid om op dit platform te adverteren was tot voorheen alleen mogelijk voor een geselecteerd aantal adverteerders. Recentelijk heeft Twitter haar internationale kantoor geopend in Ierland en opent nu haar deuren voor Nederlandse adverteerders. Maar welke mogelijkheden en kansen biedt deze vorm van Social Advertising?
Promoted Accounts
Het is binnen Twitter mogelijk je account uit te lichten om op deze manier het aantal volgers te vergroten. Het uitgelichte account wordt getoond binnen de zoekresultaten van Twitter en in de ‘who to follow’ sectie op Twitter. De ‘who to follow‘ sectie wordt getoond aan Twitteraars met vergelijkbare interesse. Perfect voor het opbouwen van je fanbase. Het afrekenmodel voor Promoted accounts is CPF (cost-per-follower).
Iemand die bijvoorbeeld veel restaurantgerelateerde accounts volgt, maar nog niet @mijnrestaurant, kan bereikt worden via het inzetten van Promoted accounts. Je kan ervoor kiezen om zelf interesses te targeten (explicit targeting) of de auto-pilot aan te zetten (implicit targeting). De auto-pilot gaat op basis van een algoritme gebruikers targeten met vergelijkbare interesses. Het algoritme onderzoekt verschillende onderdelen: de bio van de gebruiker, lijsten die de gebruiker heeft aangemaakt, engagement data, etc.
Promoted accounts worden in de ‘who to follow’ sectie getoond, maar ook in de zoekresultaten, de discover sectie en op de profielpagina’s. Op mobiel worden de promoted accounts ook getoond.
Promoted Tweets
Standaard tweets worden getoond aan je volgers en duiken op in zoekresultaten. Deze Tweets zakken weg op je Timeline, waardoor niet iedereen je Tweet zal lezen. Laat staan mensen die jou niet volgen. Door tweets te adverteren verandert dit. Twitter biedt nu de mogelijkheid om je tweets te promoten in de zoekresultaten en op de Timelines van Twitteraars. Promoted tweets worden afgerekend op basis van CPE (cost-per-engagement). Het afgelopen jaar hebben we een aantal campagnes via Twitter gepromoot en de resultaten waren veelbelovend.
Zoekresultaten
Uitgelichte tweets in zoekresultaten zorgen ervoor dat je bovenaan komt te staan in de zoekresultaten die aansluiten op je tweet. Promoted Tweets in de zoekresultaten worden zowel op de desktop als op mobiel weergegeven.
Timelines
Promoted tweets in Timelines kunnen worden getarget op je volgers, op de vrienden van je volgers (gebaseerd op interesse) of op @username gelijkwaardige accounts. De tweets worden nagenoeg bovenin de Timelines geplaatst wanneer er wordt ingelogd en wanneer de homepage van de gebruiker opnieuw wordt geladen.
Promoted tweets worden vertoond op het juiste moment aan de juiste mensen. Zeer geschikt om engagement te verhogen. Je kunt Promoted tweets voor verschillende doeleinden inzetten. Denk bijvoorbeeld aan: het informeren van klanten en prospects, aanbieding promoten, leads werven, customer service, sales, entertainment, etc.
Promoted Trend
Twitter laat de meest recente trends zien van het moment onder de noemer trending topics. Door een uitgelichte trend is het mogelijk een trending topic te kopen, en tussen de organische topics te staan. Het promoten van een trend is interessant wanneer je op zoek bent naar het vergroten van het bewustzijn van een onderwerp.
Dit is een mooie ontwikkeling op het gebied van Social Advertising. Wij zullen op korte termijn een aantal best practices met jullie delen met betrekking tot Twitter advertising.