Adriaan Mol (Mollie): “We groeien honderd procent per jaar”

20 maart 2018, 14:00

Als succesvolle ondernemer in verschillende bedrijven, investeerder en sinds kort ook vader, vraagt Adriaan Mol – oprichter van Mollie – zich ook wel eens af hoe hij alle ballen in de lucht houdt. “Ik zei altijd: ik wil geen burn-out voor mijn dertigste. Het zit er bij mij heel hard in om dat niet te laten gebeuren. Ik geniet ontzettend van het leven en ik zie hard werken niet als een issue,” aldus Mol.

Op zijn negentiende richtte hij Mollie op en naar eigen zeggen zit hij nog steeds in een rebelse periode. Mollie – “slimme betaalproducten voor innovatieve bedrijven van elk formaat” – groeit honderd procent per jaar. In al die tijd waren er geen externe investeerders nodig. Mol vergelijkt zich met het Amerikaanse Stripe, dat ongeveer dezelfde dienst biedt, maar wel met een investering van 250 miljoen: “Ik vind het tof om te zien dat wij als klein Amsterdams bedrijf een gedegen concurrent van Stripe zijn.”

Trots op de concurrent

Een andere grote concurrent is Adyen. Daar is Mol trots op: “Het is een mooi Nederlands exportproduct. Ik zeg dat altijd wel als klanten bij Adyen zitten, dan complimenteer ik ze daarop. Je moet of Adyen of Mollie kiezen, de rest vinden we eigenlijk niet goed.” Hij ziet veel potentie voor Mollie, omdat het businessmodel anders is: “We vullen elkaar aan. Adyen is een veel grotere organisatie, die ook complexere klanten kan bedienen: vliegmaatschappijen, eBay. Dat zijn klanten waar Mollie niet aan wil en kan beginnen. Maar als kleinere klant, als je duizend of tienduizend transacties per maand verwerkt als webwinkel, dan kun je eigenlijk niet echt terecht bij Adyen. Dan is Mollie een veel betere plek om klant te worden.”

Investeren en leren

Mol koos als investeerder voor bedrijven zoals beleggingsplatform BUX, modesite Otrium en Homerun, een online recruitment software: “Ik kijk heel erg naar de jongens erachter. Of het een bepaalde emotie bij me oproept.” En waar hij in investeert, daar leert hij weer van. Mol noemt de jongens van Homerun: “Zij denken veel meer na – nu al – dan ik vroeger deed, over bepaalde interne processen, over hoe je bepaalde doelstellingen kunt opstellen binnen je bedrijf en je personeel daarin beter kan betrekken. Maar ook aan de buitenkant, hoe zij design en marketing zien en contentcreatie. Allerlei dingen waar ik ook weer wat van kan leren.”

Adriaan Mol Adriaan Mol is oprichter van Mollie. Adriaan bedacht een slimme betaaltool voor innovatieve bedrijven van elk formaat. Mol heeft altijd zelf dingen willen maken en die honger is nog altijd niet gestild. Dit werd hem als zoon van twee kunstenaars al vroeg geleerd. Hij noemt zichzelf een maker die het anders doet dan zijn ouders. Commerciëler. Inmiddels is Mol vijf bedrijven verder en deelt hij zijn (financiële) succes door te investeren in Nederlandse bedrijven.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

1 Reactie

    Sjoerd-Haakon

    Mooi, goed verhaal!


    26 maart 2018 om 12:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!