Adformatief

27 januari 2006, 08:58

AdformatiefEen ongelooflijke hoeveelheid data wordt dagelijks aangereikt via RSS en mijn rituele rondje langs mijn meest waardevolle bookmarks voegt daar het nodige aan toe. Veel digitaal getransporteerde nieuwtjes en feitjes dus maar op donderdag sla ik trouw de Adformatie open. De Adformatie is voor mij al tien-tallen jaren een traditioneel baken in de stroom informatie die ik aanvankelijk via print en later merendeels middels internet tot mij neem. Zeker in de periode dat webinfo nog geen gemeengoed was kon je als marketeer, communicatie of reclame M/V niet om het medium Adformatie heen.

Je kan anno 2006 discussi?ren over de functie van papier in BtB communicatie maar de redactie van Adformatie slaagt er nog steeds in om vooral de printversie interessant te houden. De wat behoudende website heeft weinig toegevoegde nieuwswaarde en bungelt een beetje tussen wal (print) en schip (internet). De website nodigt niet echt uit en de weinige ook nog onhandige interactie mogelijkheden die de online versie biedt worden weinig of niet benut. Adformatie?s levensader is blijkbaar nog steeds het reclame- en media- establishment dat het magazine primeurs blijft gunnen. En dat is maar goed ook want het is een lastig gegeven om in dit ?verbloggende? medialandschap nog onderscheidende content met nieuwswaarde te brengen. Je kan natuurlijk niet alleen overleven met achtergrond verhalen en interviews en wat personeelsadvertenties achter in het blad.

Of het medium Adformatie in deze wat conventionele tweedimensionale vorm nog een heel lang leven beschoren is wens ik wel te betwijfelen want links en rechts zie je allerlei zinvolle dynamische vingeroefeningen ontstaan zoals recent Pitchtalk met Ronnie Overgoor en concurrent Tijdschrift voor de Marketing. De samenwerking met BNR Nieuwsradio voor het aardige maar te vriendelijke programma Mediazaken is een van de weinige multimediale activiteiten van Adformatie wat naar mijn mening toe is aan een ge?ntegreerd en vooral interactief mediabeleid waarbij AV content (on-demand) vooral niet moet worden uitgesloten. Meer Adformatief zeg maar?.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

20 Reacties

    marcvg

    Goh Albert wat ben je mild. Zijn we niet gewend.

    Wat wil je van ons horen?


    27 januari 2006 om 09:55
    media

    Is wel een aardige discussie want op dit moment word ik niet alleen digitaal overspoeld met informatie, ook print doet vrolijk mee. Ik heb (al dan niet gratis) abonnementen op o.a. NRC, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing, MarketingTribune, ReclameWeek, Emerce, IT Commercie, Bizz, Sprout, Brisk en Intermediair. Ik zal er ongetwijfeld nog wel een paar vergeten zijn maar waar het op neer komt, ik kom er niet meer doorheen en zal binnenkort ook hier keuzes moeten maken. Die tijdschriften die me ook online iets te bieden hebben zullen in ieder geval minder snel afvallen. Maar welke zijn dat nu eigenlijk?


    27 januari 2006 om 10:03
    vr

    Beste Albert, grappig dat je dit artikel nu schrijft. Ik was gisteren bij het aantreffen van de nieuwe Adformatie van plan eenzelfde soort log te schrijven. Het is dat ik net als Marco tijd nodig had om me uberhaupt door de brei aan bladen heen te werken, voor zover dat iedere avond weer een beetje lukt. Ik moet per slot van rekening ook de diverse tv-programma’s (zij het vanaf de vcr) bekijken.

    Kan de afzender niet per mail een ‘persoonlijk’ advies geven, die aangeeft wat (waarschijnlijk) voor jou de meest interessante artikelen zijn?


    27 januari 2006 om 12:14
    Habbekrats

    Die rss feed van de adformatie heeft sowieso een hoge irritatiegraad. Naast twee minimale regeltjes content, waarmee ik besluit een artikel te lezen of niet, krijg je in elk feedelement een volle paragraaf ad mee. Verhouding informatie tot ad -> 1:4. Dat is zotteklap. En het is ook nog eens altijd dezelfde ad. Vandaag bijvoorbeeld:

    “XX pakt uit met elf nieuwe Europese websites

    Europees marktleider in IT-opleidingen XX is in een nieuw digitaal maatpak gestoken door het Amsterdamse YY.nl. Op 12 december werden elf volledig nieuwe websites in zeven talen gelanceerd.

    Doorslaggevend in de strategische keuze voor YY.nl was de uitgebreide ervaring van het bureau op het gebied van online marketing- & communicatieoplossingen, gecombineerd met technische expertise en een zeer gebruikersvriendelijke Content Management-oplossing.

    Lees verder. “

    En dit dan in ELK feedelementje. Hallo, is daar iemand wakker bij the good ole Adfo?


    27 januari 2006 om 13:21
    venturo

    Marc: misschien wat minder concurrentie gevoelige visie?

    ant: ben je op een missie? 🙂 Ja, de vraag is de klassieke reclame m/v niet van een uitstervend soort. Zal de de nieuwe reclame m/v, groot gebracht met interactie, digitale consumptie en dynamische infovoorziening op termijn Adformatie in deze configuratie niet links of rechts inhalen.


    27 januari 2006 om 13:25
    media

    Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt Antoinette; het huidige aanbod is helemaal gericht op de klassieke reclameman. Ik denk wel dat ze onvoldoende aandacht hebben voor de nieuwe generatie reclamemensen die niet print maar internet als primair medium gebruiken. Nu nog niet van belang maar binnen enkele jaren zal dat zeker invloed hebben op het aantal lezers.

    Aan de andere kant moet ik de Adfo-groep wel complimenteren met de diverse experimenten op gebied van RSS en weblogs. Zeker nog niet optimaal maar het begin is er… (dat kun je van ReclameWeek nog niet zeggen 😉


    27 januari 2006 om 13:26
    Anders

    Wat mij verbaast aan bijna alle media op dit (en ander) gebied, is dat er zo weinig wordt gedaan met de grote hoeveelheid informatie en kennis die wordt vergaard. Het is verslaggeven en vervolgens meteen de informatie laten vergelen in een stoffig archief. Doodzonde.


    27 januari 2006 om 13:40
    Jacobien

    @Anders,

    Klopt. Tegen de tijd dat ik toekom aan het lezen van de Adformatie, heb ik het belangrijkste nieuws al hier of ergens anders gelezen.

    Als er nu echte goede analyses instonden, updates, achtergrondverhalen etc. Maar het is hap snap en elke week roept iemand weer dat ze nu echt weten wat de consument wil.

    Eerlijk gezegd zou ik ook geen enkel artikel kunnen noemen dat me echt is bijgebleven.


    27 januari 2006 om 13:58
    Anders

    Ik weet niet of je me goed begrijpt, Jacobien :-). Ik vind het magazine Adformatie zelf namelijk bijzonder waardevol en ik lees het graag. Ik vind er persoonlijk weinig mis mee.

    Waar ik op doelde, was dat er door Adformatie en andere media zo weinig wordt gedaan met de informatie die er in om gaat. In een tijd waarin content een van de belangrijkste assets is, kijken de meeste media er publicatie niet meer naar om. Kapitaalvernietiging, noem ik dat.


    27 januari 2006 om 14:14
    Sipke

    Ook ik lees dagelijks de RSS feed. Die reclames en de korte inleidingen kom ik wel over heen (ik lees ze gewoon niet). Maar ik vraag me af waarom ik als ik op een van de links klik altijd uitkom bovenaan de pagina en niet bij het artikel zelf. Het opnemen van een anchor moet toch niet zo moeilijk zijn (en die lijken er ook te zijn, maar bij mij werken ze niet).

    Verder vind ik het raar dat al die nieuwsberichtjes in een keer op het net worden gezet. Ik neem aan dat die niet allemaal tegelijkertijd zijn binnengekomen?

    Ik vind Adformatie doorgaans erg informatief, alleen vraag ik mij wel wekelijks af waar al die reclame mensen toch wekelijks de tijd vandaan halen om weer een prijs uit te reiken of een feestje te bouwen 😉


    27 januari 2006 om 14:16
    Jacobien

    @ Anders

    Aha. Heb ik je verkeerd begrepen. En dan hebben we dus duidelijk een verschillende mening over het blad:-)


    27 januari 2006 om 17:47
    marcvg

    @ Marco, waarom zou een tijdschrift met een goede online component minder snel afvallen bij jou? Andersom geredeneerd is ook wat voor te zeggen. Ik heb bijv de vprogids afgezegd omdat ik aan e-mailgids van omroep.nl en de vprosite genoeg heb.

    @ Habbekrats, ja ik ben wakker maar was schoenen kopen met m’n dochter :-). Je hebt helemaal gelijk. De advertentie is te lang en stond er te lang op.

    Advertentie is inmiddels verhuist naar een autonoom bericht.

    Het maakte trouwens deel uit van een test over waar laatst hier een bericht ging, advertentie onder ieder bericht of als autonoom bericht.

    @ ant, ben ik niet met je eens. Er wordt met grote regelmaat geschreven over moderne marcom. Maar de klassieke bestaat ook nog steeds. Het is soms moeilijk daar een balans in te vinden.

    Bovendien worden we regelmatig benadert om te participeren in nieuwe technieken en doen dat ook regelmatig.

    @ Anders, je hebt gelijk. En daar zijn we ook mee bezig. Het digitale Adformatiearchief gaat terug tot 1996. Ondertussen is ook die van Tijdschrift voor Marketing toegevoegd.

    Afgelopen jaar is het grootste deel van onze traditionele fonds gesaneerd en delen daarvan zijn opgenomen in de (digitale) Communicatiedesk en Marketingmax.

    @ Sipke, soms blijven klussen liggen. Ik heb het aangepast je zou vanuit je rss reader bij het juiste bericht uit moeten komen. Alleen Safari geeft nog een probleem bij mij.

    En: Ik vind blogs doorgaans informatie maar ik vraag me dagelijks af waar al die bloggers dagelijks de tijd vandaan halen om met te elkaar wat threatjes op te bouwen over alweer een nieuwe tool van Google 🙂


    27 januari 2006 om 18:33
    loket

    @Marc: sterk punt dat laatste. elke keer als Google of Microsoft een scheet laat slibt het RSS-kanaal dicht met de meest uiteenlopende zolderkamerbeschouwingen. de één weet het nog beter dan de ander.


    27 januari 2006 om 18:55
    Sipke

    @Marc, mooi dat die RSS feed doet wat hij moet doen! Dank voor de reparatie.

    Wat betreft de feestjes. Ik schrijf mijn weblog in mijn eigen tijd. Als hele volksstammen naar Idols kijken of naar GTST zit ik me met mijn hobby bezig te houden. Net als dat iedereen een mening heeft over voetbal zijn er ook veel mensen die een mening hebben over Google, daar vel ik geen waarde oordeel over.

    Ik denk dat je het met mij eens bent dat er geen beroepsgroep is die elkaar zo graag veren in de reet steekt als reclamemensen. Meest hiliarisch vond ik in dat kader de uitreiking voor de prijs van beste krantendisplay, hoeveel spelers heb je in op dat gebied???


    27 januari 2006 om 22:07
    jeroenmirck

    Ook al die prijzen en borrels vinden doorgaans buiten werktijd plaats, dus dat doen wij ‘klassieke reclamemensen’ ook in onze eigen tijd… 😉


    30 januari 2006 om 11:51
    media

    Jeroen, je noemt jezelf toch geen ‘klassieke reclameman’ of wel? Volgens mij zijn jij en Marc daar al lang voorbij; nu de rest nog 😉


    30 januari 2006 om 11:57
    jeroenmirck

    Vandaar de haakjes om het woord, Marco. Ik wilde maar aangeven dat Adformatie anno 2006 echt niet meer alleen de oude reclame-garde volgt. Nieuwe ontwikkelingen komen wel degelijk in Adformatie aan bod, en we belichten evengoed de positie van de marketeer. Maar zoals dat wel vaker gaat met kritiek: mensen blijven vaak vasthouden aan hardnekkige vooroordelen.


    30 januari 2006 om 12:02
    marcvg

    Zeg noem mij geen reclameman, het enige wat ik doe is journalistiek en techniek ordenen.

    Ik heb vrijdag nog gedacht te reageren op deze vooroordelen, ik werk hier lang genoeg om het in een historisch perspectief te kunnen plaatsen. Maar ik vind het belangrijker om vooruit te kijken.


    30 januari 2006 om 12:43
    Sipke

    Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel vooroordelen. Ik ben een marketeer die ook altijd graag de Adformatie leest. Om op de hoogte te blijven van een en ander in de reclamewereld. Ik lees inderdaad het marketinggedeelte met meer interesse. Maar ik lees in een krant ook vele stukken niet. Het klinkt alsof deze discussie al vele malen is gevoerd, maar ik heb de vorige keren niet meegekregen denk ik.

    Ik blijf hem gewoon lezen en zal volgende keer me niks meer afvragen bij de foto’s van de prijsuitreikingen 😉


    30 januari 2006 om 12:52
    jeroenmirck

    @ Sipke: Begrijp me goed, ik deel jouw opmerking over de overdaad aan reclameprijzen volledig. Maar borrelen hoort nu eenmaal bij het communicatievak. Ik zie dat niet echt als een straf… 😉


    30 januari 2006 om 12:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!