Adformatie neemt marketingblogs onder de loep

6 oktober 2005, 07:42

Adformatie neemt marketingblogs onder de loepDeze week komt Adformatie met een artikel waarin Paul Postma (PPMC), Tonie van Ringelestijn (freelance journalist) en Bas Seelen (Adlink) hun mening geven over de vier toonaangevende marketingblogs: Dutchcowboys, Molblog, Frankwatching en jawel ook Marketing-facts staat in het rijtje. Hoe onderscheiden ze zich van elkaar? Bieden ze relevante informatie en nieuwe mogelijkheden voor adverteerders?

Allereerst complimenten aan Adformatie dat ze aandacht besteden aan dit voor veel marketeers toch nog onbekend fenomeen. Verder in het algemeen goede kritieken van de heren voor alle weblogs. Goed te lezen dat Paul Postma Marketingfacts ziet als marktleider in Nederland. Tonie van Ringelestijn snapt nog steeds niet waarom ilse media een belang heeft genomen in Marketingfacts (bel me eens zou ik zeggen 😉 en Bas Seelen geeft het advies om eens wat meer te gaan spelen met advertentie-uitingen (wordt aan gewerkt Bas ;-).

Leden van Marketingfacts kunnen het artikel hier als pdf downloaden.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Karen

    Marco,

    Op speciaal verzoek van Paul Postma hierbij een inhoudelijk reactie op het artikel, want in zijn mening over MF kan ik me het meeste vinden.

    Tonie van R. beseft/weet blijkbaar niet dat veel bezoekers van MF helemaal geen tijd hebben om eerst allerlei andere sites te bezoeken om marketingnieuws te lezen. Voor diegene onder ons die ervoor kiezen om MF te gebruiken als enige nieuwsbron op het gebied van online marketing (omdat marketing slechts een onderdeel is van ons werk) is het juist zeer prettig dat jullie ook nieuws van andere bronnen meenemen. Het scheelt mij en ongetwijfeld veel andere bezoekers een hoop tijd dat jullie zo lekker compleet zijn in je berichtgeving.

    In Adformatie staan ook massa’s berichten die mensen eerder elders hadden kunnen lezen, maar omdat veel mensen dit als enige vakblad lezen (veruit de grootste gedrukte oplage toch?) werkt dat juist prima.

    Karen (ondernemer met bovengemiddelde marketinginteresse)


    6 oktober 2005 om 08:42
    Anders

    Leuk artikel inderdaad. Interessant is ook de opmerking in de rubriek “Pay-off” op de achterkant van Adformatie:

    Blog aan je been

    Vanmorgen alle marketingblogs al gescand? Dan heeft u vast nieuws gelezen dat ook (of niet) in deze Adformatie staat, maar toch ook weer niet alles (Positioneringsgroep gaat detacheren, Agency Day gaat niet foor, Retailtreks gaat winkelgedrag meten). Veel nieuws dat u op de blogs las, las u waarschijnlijk op tien verschillende plekken in tien verschillende bewoordingen. Dat is de Metroïsering van de nieuwsgaring: iedereen heeft het, maar wie voegt er iets aan toe? Goed dat er blogs zijn, want daardoor wordt de nieuwsvoorziening sneller en interactiever. Maar door die overdaad aan blogs is het hoog tijd voor een shake-out of krachtenbundeling

    Klopt allemaal als een bus natuurlijk, maar het is een beetje “het is hoog tijd voor een regenbui” roepen in de Sahara: gelijk heb je, maar wat dan? Vooralsnog zie ik geen krachtenbundeling en wordt het aantal marketingblogs (en blogs in andere vakgebieden) alleen maar groter. Een shakeout in je RSS-reader lijkt me vooralsnog de enige praktische oplossing wil je niet overladen worden. Waarom immers 10 blogs lezen als je zelf al aangeeft dat ze allemaal hetzelfde schrijven? Karen heeft dat al begrepen zie ik 😉

    Enne.. marktleider, da’s een mooie. Wat Tonie betreft, die stelt dat Marketingfacts zich wel erg nadrukkelijk op weblogs richt, dat moet ik hem wel toegeven. Maar waarom ilse een belang heeft genomen in MF… de tijd gaat het leren!


    6 oktober 2005 om 09:05
    Jacobien

    Hum..schop ik nu tegen allemaal zere benen als ik zeg dat ik niet kapot ben van het artikel? Er wordt o.a. geklaagd over een gebrek aan goede inhoudelijke reacties, of teveel reacties of een te wijlopende, formele schrijfstijl of spellingsfouten. Maar geen van de heren (weer geen dame ertussen) komt zelf met een echte goede inhoudelijke reactie of marketingadvies. Als je niet beter wist, had het commentaar net zo goed van bezoekers zonder marketingachtergrond afkomstig kunnen zijn.


    6 oktober 2005 om 09:45
    jeroenmirck

    De pay-off “Blog aan je been” is afkomstig van mij. Ik mag niet hopen dat de marketingblogs zich laten vergelijken met de Sahara, want die is qua regen reddeloos verloren. Ik geloof juist wél dat samenwerking tot een optimale, alomvattende metablog kan leiden. Als Marketingsfacts de functie moet bieden om allerlei andere sites samen te vatten, zoals Karen hierboven suggereert, waarom bestaat er dan zoiets als RSS?


    6 oktober 2005 om 10:09
    media

    Karen, dank voor je complimenten!

    Jeroen, wat is het verschil in een alomvattende metablog of een groepsblog? En is RSS juist niet bedoeld om zelf een metablog te kunnen samenstellen. Ik zie Marketingfacts (en vergelijkbare blogs) juist als menselijke tegenhanger voor de selectie van nieuws.


    7 oktober 2005 om 03:45
    jeroenmirck

    Met ‘metablog’ bedoel ik een misschien nog wel veel grotere groepsblog, waarin wellicht twee bestaande bloggroepen samenkomen. En wat die selectie van nieuws betreft: daarin mis ook ik iets te vaak een eigen insteek. Te vaak is het doorplaatsing van ANP-nieuws, en dan mis ik dus dat ‘menselijke’.


    7 oktober 2005 om 07:11
    Anders

    Maar wat schiet je op met meta-blogs? Wat Jeroen Mirck wil zien op een meta-blog is iets anders dat wat Marco Derksen wil zien op een meta-blog is iets anders dan wat Anders Floor wil zien op een meta-blog. Gevolg: tal van verschillende meta-blogs met elk een andere insteek. Dat gaat natuurlijk niet opschieten.

    Het verzamelen en filteren zal op zeer korte termijn gebeuren door intelligente(re) RSS-tools. Desnoods zelftrainend, zodat ze zichzelf scherp stellen naarmate je als gebruiker aangeeft of je bepaalde berichten wel of niet interessant vindt. Berichten zullen dan deels uit ’s mans persoonlijk verzamelde RSS-lijst komen, en deels uit blogindexen als Technorati.

    En dan is er geen noodzaak meer tot schifting, krachtenbundeling etc. Het zal best gebeuren, maar het maakt de gebruiker niet meer uit: die leest zijn nieuws toch wel. Het bestaansrecht van een individueel weblog komt dan deels uit het feit dat de discussie op de site plaatsvindt (vooralsnog, althans) en dat de kwaliteit van de artikelen hoger ligt (zal moeten liggen) dan bij soortgelijke blogs. Dat laatste is weer een extra voordeel voor de consument.


    7 oktober 2005 om 08:10
    jeroenmirck

    Anders Floor:

    Het verzamelen en filteren zal op zeer korte termijn gebeuren door intelligente(re) RSS-tools. Desnoods zelftrainend, zodat ze zichzelf scherp stellen naarmate je als gebruiker aangeeft of je bepaalde berichten wel of niet interessant vindt. Berichten zullen dan deels uit ’s mans persoonlijk verzamelde RSS-lijst komen, en deels uit blogindexen als Technorati.

    Ik ben heel benieuwd hoe nauwkeurig dit zich gaat ontwikkelen. Bedoel je hiermee ook dat RSS nagenoeg dezelfde berichten (cut & paste) gaat ontdubbelen?


    7 oktober 2005 om 08:15
    lbroekman

    Eerder deze week werd er op Molblog al een vraag gesteld over de toenemende hoeveelheid marketingblogs. Mijn reactie daarop was:

    “Ruimte genoeg, afhankelijk van de doelstellingen (kwalitatief en kwalitatief) van de diverse weblogs. Zodra er te weinig onderscheid ontstaat tussen de diverse weblogs, zullen een aantal minder bezocht gaan worden. En dan? Dan hangt het van de ‘eigenaar’ of er wel/niet wordt doorgegaan.”

    Onderscheidend zijn in content betekent bezoek, want niemand heeft tijd om alles te lezen (of men heeft het structureel niet heel erg druk). Ik deel verder de mening van Anders qua filtering en bestaansrecht. Lezer bepaalt nog altijd zelf wat hij leest.


    7 oktober 2005 om 08:18
    Karen

    Jeroen ea, ondergetekende en waarschijnlijk een aanzienlijke groep andere lezers van MF weten niet hoe ze RSS moeten installeren en kennen de term alleen van hier. RSS van allerlei blogs regelen klinkt mij als hocus pocus in de oren. Ik vind het juist prettig mijn marketinginfo op 1 plek te lezen in een rustige opmaak ipv steeds naar andere plekken te moeten schakelen met verschillende opmaak om ‘nieuws’ zo snel mogelijk tot me te nemen. Dat lijkt mij veel te vermoeiend. Daarnaast hoef ik niet alles meteen te weten, als ik maar voldoende te weten kom om bovengemiddeld geïnformeerd te zijn. Dat lukt mijns inziens redelijk door me te beperken tot alleen MF. Daarbij vind ik de menselijke benadering en eigen insteek hier voldoende aanwezig, maar ik heb dan ook geen journalistieke achtergrond.

    Ik vraag me ook af of de door jullie genoemde shake-out of samenvoeging er komt. Een aantal partijen zullen in staat blijken te zijn hun (tijds)investering op enigerlei wijze terug te verdienen en voor anderen zal het in de hobbysfeer blijven. Daar lijkt mij niet zoveel mis mee.

    Wel vermoed ik dat de blog-eigenaren die in staat zijn om juist ook offline de meeste bekendheid, sympathie en lezersbinding te verwerven het meest succesvol zullen worden. Daar wil de grootste groep lezers bijhoren en in hen hebben we het meeste vertrouwen dat zij (met hun bloggersgroep) in staat zijn nieuws en opinie te brengen op een manier waarbij wij ons thuisvoelen. Dat (het offline vermarkten van zijn online platform) is iets waar Marco continu mee bezig is en dat is misschien naast alle andere zaken ook een verklaring voor het door Paul Postma omschreven ‘marktleiderschap’ van MF.

    Anders Floor schreef:

    “Het bestaansrecht van een individueel weblog komt dan deels uit het feit dat de discussie op de site plaatsvindt (vooralsnog, althans) en dat de kwaliteit van de artikelen hoger ligt (zal moeten liggen) dan bij soortgelijke blogs. Dat laatste is weer een extra voordeel voor de consument.”

    Dat vraag ik me dus af. Het is lang niet altijd het beste producent (bijv Steve Jobs) die het wint van de beste marketeer (die andere). Voor het succes van een marketingweblog is toch ook gewoon de marketing het allerbelangrijkste?


    7 oktober 2005 om 15:52
    jeroenmirck

    Off-topic: Steve Jobs is volgens mij de beste marketeer, niet de beste producent. 😉


    10 oktober 2005 om 09:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!