Actievoeren via Facebook: Wakker Dier vs. McDonald’s

11 mei 2012, 09:00

Actiemarketing in optima forma

Actievoeren jaren '90: als je als actiegroep wat gedaan wilde krijgen was het een veel gebruikt middel om bij het hoofdkantoor van de boosdoener te protesteren. Spandoeken, megafoon en een dichte deur. Wellicht had je nog een stapel met handtekeningen die je aan de receptioniste mocht aanbieden. Een foto in het lokale suffertje was het bewijs van je inzet.

Hoe heerlijk is het dat we nu allemaal sociaal zijn en dat ook de grote bedrijven graag sociaal meedoen. En wat een nieuwe kansen voor groepen die de wereld willen verbeteren en hier de publieke opinie bij nodig hebben. In deze posting laat ik een leuke case zien van Stichting Wakker Dier (13.000 likes) die het opnam tegen Mc Donalds (10.000 likes). Ofwel bevlogen mensen van vlees en bloed versus een corporate bedachte social media-actie.

Wat wil Wakker Dier?

Stichting Wakker Dier heeft het slimme campagnevoeren in hun DNA. Zo dwangvoederden zij Giel Beelen als protest tegen de productie van ganzenlever en wisten zij Struik en Unilever zo ver te krijgen dat ze geen plofkippen meer gebruiken. Dat laatste is het resultaat van een succesvolle campagne tegen de plofkip. Producenten die vlees gebruiken dat op een dieronvriendelijke manier is geproduceerd, worden onder druk gezet. In o.a. radiospots worden zij opgeroepen te stoppen met het gebruik van plofkip. Ze ervaren zo het effect van negatieve marketing. Wanneer zo’n producent vervolgens een eigen ‘pro-vlees’ social media-campagne lanceert dan is dat vragen om een tweede Cantar Luxery of Volkswagen..

De McDonalds-actie

McDonalds lanceerde op Facebook een campagne waarbij je eigen burger kon samenstellen. De winnaar mag zelf meespelen in de commercial voor het winnende recept en wordt zo 'de bekendste burger van Nederland'.

Reactie Wakker Dier

Wakker Dier werd getipt over de campagne en riep haar volgers op om in actie te komen:

Gevolg

Honderden mensen postten vervolgens de plofkipvrije suggestie en voorzagen McDonalds van diervriendelijk commentaar:

Reactie McDonalds

Onder het mom van ‘de burgers voldoen niet aan de actievoorwaarden’ werden alle ludieke berichten verwijderd. En dit leidde weer tot meer verontwaardiging…

Voorbeeld voor andere actiegroepen

Een dergelijke manier van actievoeren is een voorbeeld van hoe je social media effectief kunt inzetten als actiegroep. Eerder stopten Unilever, Struyk en Olvarit al met het gebruik van plofkip in hun producten. Alle pijlen zijn nu op McDonald's gericht. Het is succesvol omdat het spontaan en ludiek wordt georganiseerd (Wakker Dier is onze klant, maar dit hebben wij helaas niet bedacht). Het mobiliseert de publieke opinie zonder zuur te zijn of ethische grenzen op te zoeken. De duurzame manier van actievoeren!

Zie ook Greenpeace vs Nestle voor een ander sterk voorbeeld.

Wat zou jij doen als webcare manager in zo’n situatie?

Bart Meerdink
Social Business Strategist bij inSided

Digitale marketing, (extreme) klantgerichtheid en beleving. Daar word ik blij van.

Categorie
Tags

23 Reacties

    sasja

    Kunnen we hier alvast een voorzetje nemen op de afschaffing van het PlofRund??


    11 mei 2012 om 09:45
    Remi

    Toffe actie van Wakker Dier. Alweer.

    Gaaf om te zien wat die met een klein budget en een beetje creativiteit voor elkaar krijgen.

    Overigens zegt dat ook een hoop over de publieke opinie. Duurzaamheid was iets voor geitewollensokken, maar is dat inmiddels al lang niet meer. Alleen een hoop producenten en politici lopen daarop nog hopeloos achter. Wakker Diep begrijpt dat, en zet nu social in om te laten zien dat veel mensen het zat zijn om dierenleed te eten.


    11 mei 2012 om 10:32
    Jan R. van Weerden

    STOP met de Plofkip! Mc.Donald Ik roep een ieder op om Mc. Donald te boycotten zolang als die de Plofkip blijft gebruiken.onder het motto:Mc.Donald wil niet stoppen met de Plofkip- Dan stoppen wij maar met Mc. Donald


    11 mei 2012 om 17:07
    Bart

    AH heeft sinds deze week ook een Facebook pagina. Ook deze wordt bedolven onde de Plofkipberichten:)


    11 mei 2012 om 17:26
    Maaike

    Als vegetarier kom ik sowieso niet bij McDonalds want ik besteed mijn geld niet aan bedrijf dat veelvuldig dieren houdt en doodt puur voor winstbejag.

    Goede actie verder van Wakker Dier om aandacht te vragen voor het dierenleed wat plofkip heet maar ook een biologische kip of koe wil niet eindigen tussen de kleffe broodjes van de Mc!! Beter gaan mensen gewoon eens wat vaker per week vegetarisch eten.


    11 mei 2012 om 17:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief