ABN Amro tevreden over migratie klanten naar internet

14 februari 2003, 06:52

ABN Amro is tevreden over de migratie van zijn klanten naar internet en andere ‘directe kanalen’. De bank heeft inmiddels 900.000 particuliere klanten en 45.000 zakelijke klanten die internetbankieren. Tegelijk sluit ABN Amro volgens plan een fors deel van zijn kantoren.

“We hopen dat de klant kiest voor de meest effici?nte manier om gebruik te maken van onze diensten, effici?nt voor ons en voor hem”, stelt een woordvoerder van ABN Amro. “Tegelijk willen we dat hij kiest voor het kanaal waar hij op dat moment het meeste behoefte aan heeft.”

Volgens de bank vindt inmiddels dertig procent van alle betaal- en beleggingstransacties van zijn klanten online plaats. ABN Amro ging in april 2001 met internetbankieren van start en heeft inmiddels eenvijfde van zijn 4,5 miljoen particuliere klanten en 45.000 zakelijke klanten daarvoor gestrikt. Van de particuliere klanten maakt 85 procent actief gebruik van zijn account, zo claimt de bank.

Behalve naar internet, zegt ABN Amro dat ook een groeiend aantal klanten naar andere ‘directe kanalen’ migreert. Daarbij gaat het met name om het regelen van bankzaken via de vaste telefoon en mobiel bankieren. Voor het laatste kanaal zegt de bank in eerste vooral te mikken op beleggers.

De multichannel-migratie vloeit voort uit een in februari 2001 door ABN Amro ingezette herstructureringsoperatie waarmee vanaf 2004 jaarlijks (in Nederland) zo’n 400 miljoen euro moet worden bespaard. Daarbij worden ook in totaal 284 vestigingen gesloten en krijgt de rest een andere functie. Afgelopen jaar zijn al 95 vestigingen gesloten en er volgen de komende maanden nog eens 28 sluitingen. Van de overgebleven banken krijgen er 512 de functie van ‘bankshop’ en 78 van (meer gespecialiseerd) advieskantoor.

De omvangrijke kostenbesparingen en de goede prestaties van de consumentenbank zorgden er ook voor dat de bank donderdag behoorlijk jaarcijfers kon presenteren. Ondanks een voorziening van 1,7 miljard euro voor slechte leningen boekte ABN Amro in 2002 een nettowinst van 2,41 miljard euro, 2 procent meer dan in het jaar ervoor. Ook meldde de bank met 5,5 miljard euro het hoogste bedrijfsresultaat ooit.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!