A/B-testen 2.0, e-mailmarketing tests, universal analytics tutorial en test ook deze 6 verbeteringen

22 mei 2013, 12:28

Nieuws van webanalisten (deel: 142)

We delen 4 tests om je e-mailmarketing te verbeteren, Guy Stratermans schrijft over A/B-testen 2.0: webstatistieken verzamelen met A/B-testen, Michiel Vennema leert je in een tutorial alles over Universal Analytics en we hebben 6 minder bekende verbeteringen om op je site te testen.

4 tests om je e-mailmarketing te verbeteren

Voor e-mail marketeers zijn er verschillende sleuteltesten die een campagne en het doorlopende programma zullen verbeteren. Vier tests die je kunt doen om je e-mailmarketing inspanningen te verbeteren.

  1. Test het onderwerp, de afzender, en de eerste zin. Wees je bewust van hoe je e-mail er op andere devices uit ziet.

  2. Test het aanbod. Test waar je verschillende klanten waarde aan hechten.

  3. Test de landingspagina. Zorg dat je klant ook op de landingspagina enthousiast blijft, en zijn weg weet te vinden.

  4. Test de 'deliverability'. Zorg dat je e-mails aankomen.

Lees meer over deze 4 tests om je e-mailmarketing te verbeteren op Webanalisten.nl

A/B-testen 2.0: webstatistieken verzamelen met A/B-testen

A/B testen associeer je misschien met het toevoegen van groene vinkjes, het veranderen van tekst of het verbergen of tonen van elementen. En testresultaten tonen keer op keer aan dat dergelijke subtiele wijzigingen grote conversiestijgingen kunnen opleveren.

Met tools zoals Optimizely en Visual Website Optimizer kunnen testvarianten snel gemaakt én live gezet worden. Maar er is meer. Met hierboven genoemde tools heb je de techniek in handen om unieke hypotheses, ludieke wijzigingen of game changing veranderingen door te voeren. In dit artikel laat Guy Stratermans je enkele van deze testen laten zien ter inspiratie. In dit eerste artikel de aanleiding tot het schrijven van deze reeks en een concreet voorbeeld.

Aanleiding

Medewerkers weten vaak welke de pijnpunten zijn die geadresseerd moeten worden op de website. Op de vraag waarom bepaalde wijzigingen niet worden doorgevoerd ligt het antwoord in de lijn van technisch gecompliceerd, roadmap IT vol of aankomende campagnes hebben voorrang. Toch zijn deze bottlenecks vaak de reden waarom bezoekers een bestelfunnel niet ingaan laat staan succesvol doorlopen. Om IT niet te belasten en de marketing-/communicatie-afdeling toch vooruit te kunnen helpen doe ik vaak een beroep op geavanceerde A/B-testen 2.0.

Geavanceerd A/B-testen

Het klinkt indrukwekkend, maar geavanceerd A/B-testen is eigenlijk niets meer dan het optimaal benutten van de functionaliteiten die de tool je biedt. Elke client-side A/B-testtool, zoals Optimizely en Visual Website Optimizer (VWO), laadt een pagina in en controleert of er een A/B-test op de pagina draait. Indien dit laatste het geval is zal de tool na het volledig inladen van de pagina een van de actieve varianten tonen.

Het belangrijkst, en als je een IT-er bent wil je nu stoppen met lezen, is dat je volledige controle over de website hebt. Je kunt de bezoeker naar een andere pagina doorsturen, een volledig redesign doorvoeren en zelfs externe scripts inladen conform een tag manager. Hierin schuilt meteen het gevaar; het is mogelijk functionaliteiten onbruikbaar te maken. Testen, testen en testen voor livegang dus.

Lees verder, inclusief de case van Essent.be op Webanalisten.nl

Tutorial: Universal Analytics in de praktijk

Universal Analytics van Google is net gelanceerd. De toepassingen blijven voor veel mensen echter vaag, want wat kun je er nu precies extra mee? De beste manier om dit te leren is door er gewoon eens mee aan de slag te gaan, in de praktijk. In deze tutorial op Webanalisten.nl legt Michiel Vennema in 4 stappen uit hoe je met Universal Analytics kan beginnen.

6 minder bekende verbeteringen om op je site te testen

Weet je niet meer wat je moet testen? Echt? Denk daar nog eens over na! Een grote kans dat het alleen je creativiteit is die je weerhoudt om lucratieve nieuwe kansen te ontdekken. Daarom 6 minder bekende verbeteringen die je op je website kunt testen.

  1. Je formulieren kunnen nog simpeler (en geheugensteuntjes zijn nooit verkeerd)

  2. Geef je huidige kortingscodes weer op de check-out pagina

  3. Pin je social media buttons/aanmeldvelden/informatiebanners

  4. Bedenk een kick-ass Waardevoorstel

  5. Zet je CAPTCHA uit

  6. Zet je inschrijfformulier op de homepage

Wil je weten hoe en waarom je deze verbeteringen kunt testen? Lees het volledige artikel op Webanalisten.nl

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!