True pricing – het zichtbaar maken van verborgen sociale en milieukosten naast de reguliere verkoopprijs – krijgt steeds meer aandacht als een manier om bewuste consumptie te stimuleren. In een recente pilot op de Business Campus van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) werd onderzocht hoe consumenten reageren op dit concept.
Bij true pricing draait het om effectieve communicatie, vertrouwen en duidelijkheid over de kostenverdeling tussen overheid, bedrijven en consumenten.
Toen ChatGPT onlangs een betaalde premiumversie aankondigde, was ik verrast dat ze gebruikers vroegen naar de beste prijs hiervoor...
Sommigen ontkennen het, maar er is geen ontkomen aan: we zien langzaam maar zeker de gevolgen van een wereldwijde klimaatcrisis.
Op dit moment zitten veel bedrijven met de vraag welke prijsstrategie ze moeten hanteren om gelijke tred te houden met inflatie en de oplopende productiekosten.
'Consumenten volgen gebruikelijke winkelstrategie om in dure tijden huismerken te kopen, zonder goed naar de prijsstelling zelf te kijken'Koopkracht en…
'Negeer de media. De prijzen moeten omhoog, maar doe het op de juiste manier.'Veel marketeers zullen vanwege de inflatie de…
Vleesvervangers zijn booming en niet meer weg te denken uit de supermarkten. In opdracht van ISMI (International Shopper Marketing Instituut)…
Eén dag les, vijf vakdocenten met de hoogste waardering van cursisten en deelnemers, via de livestream, van Martech tot PurposeEen…
Voor marketingprofessionals lijkt dit lijkt het perfecte moment om de demonen onder ogen te zienVeel consumenten heroverwegen wat 'waarde' voor hen…
Marketeer: houd rekening met de preventie- en promotiefocusSchrikken consumenten van het bedrag van een jaarabonnement? En verschilt dat per type…
Het doel van elk online platform of marktplaats is het faciliteren van een match tussen aanbieder en afnemer. Een consument…