Prijsinflatie consumptiegoederen versnelt

12 mei 2022, 13:00

‘Consumenten volgen gebruikelijke winkelstrategie om in dure tijden huismerken te kopen, zonder goed naar de prijsstelling zelf te kijken’

Koopkracht en inflatie halen dagelijks het nieuws en hebben daarmee niet alleen invloed op het dagelijks leven van Nederlandse huishoudens, maar zeker ook van marketeers. Tot daar weinig nieuws, maar NielsenIQ rekent in een perspublicatie voor dat de inflatie ook elke maand versnelt: Januari 2022 +5,3%, februari +6,4%, maart +7,2% en in april +8,5%. Voor de eerste 16 weken van 2022 betekent dit dat de inflatie een ongekende +6,4% laat zien.

 

De NielsenIQ-analyse ging vergezeld van drie sheets (onderstaand) en het onderzoeksbedrijf verbindt daar tamelijk huiveringwekkende conclusies aan:

– We hebben in april 2022 een gemiddelde inflatie van +8,5% ten opzichte van april 2021 voor alle supermarktproducten geconstateerd. De prijzen zaten in november en december 2021 al in de lift, maar sindsdien is de stijging in elke maand versneld: Januari 2022 +5,3%, februari +6,4%, maart +7,2% en nu in april +8,5%

– Voor de eerste 16 weken van 2022 betekent dit dat de inflatie een nooit eerder geziene +6,4% laat zien. Het betreft veelal producten die consumenten dagelijks kopen en in het bijzonder assortimentsgroepen als kruidenierswaren (+8,4%, bijv. ingeblikte groenten, olie, pasta, rijst), verse voorverpakte producten (+7,8%, bijv. kaas, zuivel, margarine, fruit excl. variabel gewicht) en huishoudelijke verzorging (+6,7%, bijv. wasmiddelen).

– Voor sommige productgroepen is in 2022 “double digit” prijsgroei te zien. Voorbeelden: Olie +29,8%, Koffie +15,2%, Bakproducten +15,1%, Margarine/Boter +13,0%, Fruitconserven +12,7%, Wasmiddelen +11,5%.

– In 67% van de 196 geanalyseerde productgroepen zien we dat nationale merken de prijsinflatie meer aanwakkeren dan huismerken. Het feit dat de prijsstijgingen in de markt vooral plaatsvinden in productgroepen met een hoog aandeel voor huismerken (bijv. vers, olie, pasta), heeft invloed op het totale beeld. Deze productgroepen zijn groot in de totale supermarktomzet, wat resulteert in het beeld dat voor alle gemeten producten samen de huismerken een hogere prijsgroei laten zien dan nationale merken: +7,1% voor huismerken in de eerste 16 weken van 2022, tegen +6,0% voor nationale merken.

Methodologie: NielsenIQ monitort de prijsinflatie door de ontwikkeling van het niet-promotionele prijsniveau te volgen voor meer dan 37.000 producten in supermarkten. Geselecteerde producten hebben elke 4-wekelijkse periode ten minste 1.000 euro omzet in de afgelopen 2 jaar.

“Ondanks het feit dat huismerken ook flink geraakt worden door inflatie, zien we nog steeds dat consumenten meer huismerken kopen dan vorig jaar”, zegt Ruud Conijn, Analytical Team Leader bij NielsenIQ. “Uit onze analyse blijkt dat in productgroepen met een prijsstijging boven het gemiddelde, het huismerkaandeel sneller groeit – van 44,1% aandeel naar 45,7% – versus productgroepen waar de inflatie minder aanwezig is – van 41,5% aandeel naar 41,7%. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de gebruikelijke winkelstrategie van consumenten om in ‘dure’ tijden huismerken te kopen om de stijgende prijzen te beheersen – zonder goed naar de prijsstelling zelf te kijken,” .

Lees ook: Indexeren kun je leren – Geen enkel marketinginstrument heeft meer impact op het rendement van de organisatie dan prijs.

 

 

luuk ros
Team Lead Content & Community bij DDMA

Bij DDMA verantwoordelijk voor het aansturen van het team dat het kennisaanbod van onze vereniging samenstelt, met een mix van congressen, kennissessies en publicaties. Samen met onze commissies zorgen we ervoor dat de leden van DDMA altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetgeving. Daarnaast verantwoordelijk voor de positionering van DDMA - als autoriteit op het gebied van o.a. privacy en ethiek - en onze standpunten over actuele dossiers. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts), negen jaar bij NIMA en inmiddels dus bij dé branchevereniginmg voor data driven marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!