Gebruik in 2023 deze 6 elementen op je werken-bij pagina om de arbeidsmarkt voor jou te laten kiezen

Als alle vacaturepagina's van concurrenten er beter uitzien in de tijd dat werving van nieuwe mensen alleen maar belangrijker wordt, is het tijd om zelf ook aan de slag te gaan met je werkgeversmerk.

9 februari 2023, 07:00 48774 x gelezen

Paniek! 😱 Personeelstekort is een schreeuwend probleem. En dan lijkt het ook nog eens alsof alle concurrenten het beter voor elkaar hebben. Flashy video’s, levensveranderende arbeidsvoorwaarden en vergaderruimtes vol ballenbak-ballen. Tijd om zelf ook eens je tanden te zetten in het oppoetsen van je werkgeversmerk en vacaturepagina’s. Maar waar houd je rekening mee? Wat is slim om te laten zien en wat juist niet? In dit artikel neem ik je mee in de 6 elementen die kandidaten helpen om op de Solliciteren-knop te drukken op je werken-bij pagina.

Kandidaten verkeren in een luxepositie. Het aantal openstaande vacatures zit in de lift. Daardoor heb je als werkzoekende makkelijk te kiezen. En hebben werkgevers een lastige positie. Je kan je voorstellen dat zoekgedrag met al dat aanbod vluchtig wordt en een eerste indruk belangrijker is dan ooit. 

Maar hoe? Als je in je pagina’s rekening houdt met informeren, overtuigen en converteren, heb je in ieder geval alvast een logische opbouw. En met verdiepende onderdelen is je kans om van een passerende bezoeker, een  sollicitant te maken, een stuk groter.

Informeren: Zet je organisatie neer en laad je werkgeversmerk.

Een helder beeld is voor een potentiële kandidaat belangrijk om überhaupt verder te verdiepen. Zorg daarom dat je de basis op orde hebt. Dat doe je met:

 

1. Vertel een verhaal over je organisatie

Natuurlijk leest een potentiële kandidaat niet graag dat ‘t een jonge en dynamische omgeving is, met een work-hard/play-hard vibe zonder 9-5 mentaliteit.  Naast dat het inkoppers zijn, is die fluff alleen maar verspilling van letters én van aandacht.

Vertel over je organisatiecultuur. Wat je anders maakt dan een een andere werkplek. Bijvoorbeeld omdat je de focus legt op het werk voor betekenisvolle merken of producten. Of dat je de wereld een stukje beter maakt door als enige speler in de markt wél duurzaamheid voorop te stellen. Ga er daarbij niet vanuit dat iemand je hele website doorspit. Het pad om op de vacature terecht te komen is vaak rechtlijnig: via social, een verwijzing van een bekende of een campagne.

Hét voorbeeld van het laden van cultuur, binnen én buiten vacaturepagina’s, is wat mij betreft de campagnereeks van Defensie. Met als laatste wapenfeit de Generatie D campagne.

💡 Wat de kandidaat moet denken na het lezen: “Daar sluit ik me graag bij aan!”

2. Geef een heldere uiteenzetting wat de kandidaat gaat doen

Je kan er niet vanuit gaan dat een projectmanager op basis van algemeenheden begrijpt wat de taken zijn. Natuurlijk ben je een duizendpoot. En bewaak je nauwlettend alle deadlines zonder de stakeholders uit ‘t oog te verliezen. Maar wat doe je precies?

Pak de agenda van een collega met gelijke functie erbij en schrijf eens rustig uit wat iemand doet. Veel klantcontact, of meer de focus op intern? Veel zelfstandig werken, of veel overleggen? Manage je andere rollen? En aan wie leg je verantwoordelijkheid af? En wat voor eigenschappen heb je nodig om fluitend door je week te wandelen?

Slimme vacaturesites maken bijvoorbeeld een werkweek praktisch en duidelijk met een weekagenda. Laat zien wat je gaat doen, hoeveel tijd dat in beslag neemt en extra punten als je ook de minder leuke elementen van een werkweek laat zien. Wel zo realistisch.

Coolblue agenda
Coolblue Agenda in een vacature

💡 Wat de kandidaat moet denken na het lezen: “Ik herken me in de werkzaamheden en krijg zin om dit te doen!”

3. Maak de impact van het werk duidelijk

Hoe groots of hoe klein de functie ook – je draagt ergens aan bij. Of je nou de reis van morgen mogelijk maakt (NS), een glimlach bij klanten op het gezicht tovert (Coolblue) of betekenisvolle merken digitaal sterker maakt (September): jouw rol doet er toe.

Zorg ervoor dat helder impact duidelijk maakt, zodat een sollicitant zich éxtra goed voelt over het solliciteren. Je verkoopt immers niet alleen de inhoud van het salarisstrookje, maar ook datgene waar iemand een groot deel van zijn week aan besteedt.

Coolblue agenda
Bol.com kerncijfers marketing

💡 Wat de kandidaat moet denken na het lezen: “Daar geloof ik in, daar wil ik graag aan bijdragen!”

Overtuigen: Leer je bezoeker om voor jou te kiezen.

Yes, je hebt je bezoeker warm gemaakt voor je merk. Tijd om het eenvoudig te maken om jouw aanbod te vergelijken met andere vacatures. En daarom:

 

4.Wees helder over de voorwaarden

Natuurlijk krijg je een laptop voor een digitale baan. Maar, is remote werken okay? Vet dat er een ping-pong tafel is, maar hoe zit het met opleidingsmogelijkheden? Welk salaris is er voor de functie ingeschaald? En wat zijn de doorgroeimogelijkheden? 

Uit recent onderzoek van Adobe blijkt dat 85% van Gen Z minder snel solliciteert als er geen salaris range wordt benoemd.

Helemaal spannend, want stel nou dat je grote concurrent een hoger salaris noemt (spoiler: dan is er werk aan de winkel)? Of vind je leidinggevende dat mensen eerst maar op gesprek moeten komen, voor er over salaris wordt gesproken. Dat zijn prima uitgangspunten. Voor het jaar 2018. 

De markt staat er nu anders voor er mensen willen graag makkelijk vergelijken. Zorg dat je de juiste informatie biedt voor een eenvoudige vergelijking. Daarmee zorg je ook dat je een goed filter hebt. En die eigenlijk-te-dure projectmanager gaat je geen tijd in communicatie kosten.

💡 Wat de kandidaat moet denken na het lezen: “Door deze informatie kan ik pas écht appels met appels vergelijken.”

5. Laat zien met wie je komt te werken

Een collega aan het woord is niet alleen handig voor social proof, maar stelt je ook in staat om je nog beter in de potentiële nieuwe werkplek te verplaatsen. En hoe persoonlijker de vacature voelt, hoe groter de kans is dat er nog contact wordt opgenomen bij eventuele vragen.

Bonuspunten als je het mogelijk maakt om contact op te nemen met de collega voor verdieping.

💡 Wat de kandidaat moet denken na het lezen: “Hier zou ik wel graag mee willen samenwerken.”

Converteren: Zorg voor eenvoudig handelingsperspectief.

Zo, je bezoeker is enthousiast en staat al in z’n handen te wrijven om te beginnen. Wat geeft het extra zetje om op solliciteren te drukken?

6. Laat een helder stappenplan zien van het proces

Hou in je achterhoofd dat je niet alleen te maken hebt met iemand die een nieuwe baan zoekt, maar mogelijk ook zijn huidige baan opzegt. 

Laat daarom duidelijk zien wat de te nemen stappen zijn. Hoeveel gesprekken volgen er? Is een opdracht of assessment onderdeel van het proces? Met wie spreek je? En binnen welke stap is het salaris duidelijk?

Sterk als je aangeeft hoe lang de vacature (nog) open staat. Niet alleen voor urgentie, maar zorgt er ook voor dat mensen niet veel moeite steken in een sollicitatie op een vacature die eigenlijk al bijna is vervuld.

Proces NS

💡 Wat de kandidaat moet denken na het lezen: “Ik heb zin om dit proces te doorlopen!”


En vanzelfsprekend vang je al je kandidaten op in een helder volgsysteem, reageer je vlot op alle binnengekomen sollicitaties en wijs je mensen op een nette en inhoudelijke manier af. 

Neem je bovenstaande ingrediënten mee in je vacatures, dan doen je het in ieder geval al beter dan 80% van de markt.

Succes met werven!

Matthijs Roumen
strategy director bij September

Strategy Director bij September, digitaal partner van merken. We helpen (betekenisvolle) merken digitale inzet aan te sluiten op business-doelen. Met platformen & campagnes. Stuurt maandelijks de nieuwsbrief 🧠 Denk als een strateeg en zorgt met Award Alert 🏆 ervoor dat je nooit meer een award deadline mist.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!