Hoe je effectief target voor recruitmentmarketing via Meta
De beperkingen op locatietargeting zijn er vooral om misbruik te voorkomen. Maar dat we niet op interesses, opleiding of werkgebied kunnen targeten, is wel erg beperkend.
Meta is een effectief platform om je bedrijf en vacatures te promoten. Maar als je Meta gebruikt voor recruitmentmarketing, kom je voor een uitdaging te staan: je hebt veel minder opties om je advertenties te targeten. Hoe zorg je ervoor dat je vacatures toch bij de juiste mensen terechtkomen? In dit blog drie manieren om effectief te targeten voor recruitmentmarketing via Meta.
Zodra je aanvinkt dat je campagne recruitment als doel hebt, worden je targetingopties flink beperkt. Om te beginnen mag je niet targeten op leeftijd. Je richt je altijd op de groep tussen 18 en 65 jaar. Ook op geslacht mag je niet targeten. Targeting op locatie is mogelijk, maar beperkt. Je kan niet op een specifieke postcode targeten. Ook kan je geen locaties uitsluiten en moet je minimaal een radius van 15 kilometer gebruiken.
Daarnaast mag je geen lookalike audiences gebruiken. Je kan dus niet je huidige werknemers of de bezoekers van je site invoeren en mensen targeten die op hen lijken.
Tot slot kan je niet op opleiding, werkgebied en interesses targeten. Je kan alleen erg brede interessegebieden invoeren (bijvoorbeeld “IT” en niet “Java Developer”).
Targetingopties beperkt. Hoe erg is dit?
Als marketeers zijn we een beetje controlfreaks. We willen het liefst alles onder controle hebben en aan kunnen passen. Zo kunnen we alles precies zo instellen, dat onze campagnes maximaal renderen. Zo bekeken, zijn beperkingen nooit leuk.
Laten we echter niet vergeten waarom deze regels er zijn. Het is de bedoeling dat ze discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaan. Daarom is het logisch dat je niet mag targeten op leeftijd en geslacht. Dat is ook niet wenselijk – vooroordelen zijn geen goede basis voor effectieve targeting.
De beperkingen op locatietargeting zijn er vooral om misbruik te voorkomen. Bijvoorbeeld dat je heel specifiek gaat targeten op wijken waar vooral jongere mensen wonen. Als je locatietargeting op een legitieme manier inzet, is een radius van 15 kilometer geen grote beperking.
Bleef het hierbij, hoefden we dit artikel niet te schrijven. Maar dat we niet op interesses, opleiding of werkgebied kunnen targeten, is wel erg beperkend.
Het is te begrijpen dat we geen 60-jarigen mogen uitsluiten als we een Java-developer zoeken. Onze drang naar optimalisatie moet niet zorgen dat we mensen discrimineren. Maar dat we niet verder komen dan het interessegebied “IT”, maakt het wel heel moeilijk om vacatures aan de juiste personen te laten zien.
Hoe gaan we hiermee om en zorgen we dat de vacatures toch bij de juiste mensen terecht komen?
Manier 1: kies waar je advertenties worden geplaatst
Als je adverteert via Meta, kunnen je advertenties op veel verschillende plekken worden getoond. Ten eerste bestaat Meta natuurlijk uit twee verschillende platformen, Facebook en Instagram. Beide hebben hun eigen doelgroep.
Ook binnen deze platformen zijn er verschillende plekken waar advertenties getoond worden. Bijvoorbeeld:
- De Facebook-nieuwsfeed
- Instagram Reels
- De Instagram-feed
- Facebook video’s
- Messenger
Standaard kiest Meta zelf voor je waar je advertenties zichtbaar zijn. Maar je kan wel degelijk zelf aanvinken waar ze getoond mogen worden. Speel hiermee en test welke instelling de meeste geschikte kandidaten oplevert.
Manier 2: gebruik retargeting
Een andere manier om je doelgroep nauwer te definiëren is gebruikmaken van retargeting. Je plaatst een pixel op je site en Meta serveert de advertenties aan gebruikers die je site bezocht hebben.
Het mooie is dat deze gebruikers overal vandaan kunnen komen. Als je hebt gewerkt aan SEO of een fraaie Google Ads-campagne hebt opgezet, heb je er nu voordeel van.
Een beperking is wel dat je dus geen lookalike audiences kan maken. Je kan dus alleen de mensen targeten die je site echt bezocht hebben. Krijg je bar weinig bezoekers? Dan zal deze tactiek je niet veel opleveren.
Manier 3: gebruik een custom audience
We hebben het beste voor het laatst bewaard. Met deze tactiek kan je toch gebruikmaken van alle targeting-mogelijkheden die Meta normaal gesproken biedt.
Hoe dat kan? Het is nog steeds mogelijk om audiences te delen. Dus als je uit een andere campagne een geschikte doelgroep hebt, kan je deze in je recruitment campagnes gebruiken.
Misschien heb je nu al door wat dit betekent. Je kan een reguliere campagne opzetten en deze richten op de doelgroep die je wil bereiken met recruitment. Je gebruikt marketingmaterialen die niet met recruitment te maken hebben.
Omdat het geen recruitment-campagne is, heb je alle opties om te targeten. Vervolgens deel je de audience van deze campagne met je recruitment-campagne. Nu kan je diezelfde doelgroep, die je met uitgebreide targeting hebt gemaakt, benaderen met recruitment-advertenties.
Ook al is het mogelijk, raad ik je niet aan deze tactiek te gebruiken om te discrimineren op leeftijd of geslacht. Ten eerste natuurlijk omdat het ethisch niet juist is. Bovendien: interesses en ervaring zijn veel geschikter om de juiste kandidaten te targeten dan vooroordelen.
Wat je niet moet doen
Sommige lezers denken nu ongetwijfeld nog iets slimmers te hebben bedacht. Waarom zou je je recruitment-campagnes niet gewoon markeren als reguliere campagne? Dan heb je alle opties en hoef je niet moeilijk te doen.
Helaas, dat gaat niet werken. Meta komt er onvermijdelijk achter dat het toch recruitment-advertenties zijn. Dan worden je advertenties afgekeurd, en als je het nog eens probeert wordt je hele account geblokkeerd.
Iedereen die weleens geprobeerd heeft om met Meta te communiceren, weet hoe moeilijk het is om zoiets terug te draaien – begin er dus niet aan.
Conclusie
Je hebt op Meta te maken met veel beperkingen. Maar dat betekent niet dat je geen goede resultaten kunt behalen. Door slimme keuzes te maken, of retargeting te gebruiken, kan je je targeting aanscherpen. En met een custom audience kan je toch gebruikmaken van de targetingmogelijkheden die Meta normaal gesproken biedt.