Sterk employer brand juist voor IT’ers doorslaggevend

Ja, ook voer voor voor marketeers in deze tijd van war on talent: DNA \ LTB ondervroeg 300 IT’ers over wat de redenen zijn om wel of juist niet te reageren op een vacature.

6 september 2022, 08:49 2558 x gelezen

Aantrekkelijke employer brands blijken ondanks de krappe arbeidsmarkt een zeldzaamheid, concludeerde Lara Molenaar twee weken geleden. Ook zagen we in de Worldcom Confidence Index dat CMO’s dezer dagen ECHT bezorgd zijn om diversiteit en inclusie als eerste en het behouden (en aantrekken) van talent als tweede. En nu dus: de belangrijkste take-out uit dit DNA / LTB onderzoek. Werkgevers lopen IT’ers mis door gebrek aan employer branding. Bedrijfscultuur is trouwens ook de belangrijkste reden voor vertrek.

Sterk employer brand: Onderscheidend vermogen

Zeker in de IT-sector heeft het personeelstekort veel gevolgen – ook voor HR en marketing. Employer branding wordt steeds belangrijker en lijkt ook een oplossing voor onderscheidend vermogen. DNA \ LTB ondervroeg ruim 300 IT’ers over wat doorslaggevende redenen zijn om juist wel of juist niet te reageren op een vacature of een baan te accepteren.

Een van de belangrijkste resultaten uit het onderzoek is dé reden waarom IT’ers al bij voorbaat veel vacatures overslaan. Niet het salaris of andere arbeidsvoorwaarden: de oorzaak zit in de gebrekkige omschrijving van de bedrijfscultuur in de vacature. IT’ers willen in één oogopslag zien wíe het bedrijf is, niet wát het doet. En het liefste zien ze daarbij de collega’s zelf aan het woord.

Wanneer dit niet het geval is, zeggen ze bij voorbaat al nee. Bovendien, schrijft het onderzoeksbureau in het persbericht, is de bedrijfscultuur cruciaal voor retentie. De voornaamste reden voor ontevredenheid en vertrek is óók de bedrijfscultuur.

Doelgroep IT’ers behoudender, resultaten gelden voor hele markt

Ik vroeg Dimphy van Heusden, CEO en oprichter van DNA \ LTB om een reactie op mijn aanname dat het voor IT’ers toch wel net iets anders werkt dan voor, pak hem beet, marketeers.

Van Heusden: “Ik denk dat de resultaten in grote lijnen gelden voor de gehele beroepsbevolking, maar marketeers en HR managers die zich richten op het werven van IT-personeel moeten denk ik net iets meer rekening houden met het feit dat de doelgroep toch wat behoudender is. Cultuur en branding is voor alle werknemers van belang, maar wát die cultuur dan moet zijn verschilt nogal per functiegebied. Met termen als rebels en competitief schrik je IT’ers bijvoorbeeld juist af, waarbij bedrijven die zich richten op andere profielen (denk aan marketeers) met deze termen juist wel aansprekend zijn.”

IT’ers geven sterk de voorkeur aan een informele cultuur, waarbij ze een prettige en stabiele werkomgeving verkiezen boven een dynamische werkomgeving waarin ambitie de boventoon voert. Van Heusden: “Ook vinden ze een vast contract heel belangrijk, waar je bij andere functiegroepen veel hoort dat werknemers mee willen ondernemen en flexibele contracten prefereren.”

Die subtiele verschillen zijn van belang voor marketeers en HR managers die zich richten op het werven van IT-personeel. Van Heusden: “Weet wie je voor je hebt en maak daar een passend plan voor. Niet een heel stoer en hip werkgeversmerk neer willen zetten omdat je dat zelf tof vindt, maar bedenk in welke cultuur jouw werknemers zich fijn voelen en dat vertalen naar een passend werkgeversmerk.”

Meer weten? Download hier de IT barometer na registratie.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!