Je bekijkt een artikel van SchaalX
partner

De puzzel van employer branding

In een arbeidsmarkt waar twee bedrijven vechten om een been, loopt de partij met het sterkste employer brand ermee heen. Yes Patagonia, we’re looking at you.

10 oktober 2022, 06:00 821 x gelezen

Het zijn gouden tijden voor marketeers. Het regent vacatures en organisaties vechten elkaar de tent uit om nieuw talent binnen te halen. Statistisch bezien kan iedere werkzoekende marketingprofessional momenteel kiezen uit vijf functies (bron: Intelligence Group). Naast tal van voordelen, heeft die positie ook een keerzijde: ga als marketingprofessional maar eens een keuze maken in dit geweld aan uitdagende functies, mooie kantoren en aantrekkelijke salarissen!

Eén voor allen, allen werken bij één

Te midden van deze war for talent, wordt outdoor kledingmerk Patagonia overspoeld met sollicitaties. Op de werken-bij-website van de Europese afdeling van het merk verschijnt zelfs een bericht over de overweldigende respons op vacatures.

Dit valt bijna niet los te zien van recente media-aandacht voor het merk. Oprichter en eigenaar Yvon Chouinard kondigde kortgeleden aan het eigenaarschap en daarmee alle winst van het bedrijf onder te brengen in een stichting die klimaatverbetering als focus heeft. ‘De aarde als enige aandeelhouder‘ is de filosofie erachter. Hiermee bracht het merk haar eigen kernwaarde – de organisatie gebruiken om onze natuur te beschermen – op onvervalste wijze in praktijk.

Een kernwaarde die niet alleen aan de businesskant herkenbaar is, maar ook duidelijk verweven zit in het DNA van de mensen die er werken – en willen werken. Niet zo gek dus dat toute klimaatbewust Europa met een schuin oog naar dit merk kijkt, of zelfs al in de pen is geklommen om te solliciteren.

Waarde op het werk    

Die voorkeur voor organisaties die matchen op normen, waarden en cultuur zien we bij SchaalX – als bemiddelingsbureau in marketing en communicatie – regelmatig terug in gesprekken met kandidaten. Zit je tegenover de jongere generatie marketeers? Dan kun je erop rekenen dat de maatschappelijke impact – in haar breedste vorm – van grote invloed is op de keuze voor een organisatie.

Ook onderzoek van Gartner wijst uit dat we – opgeschrikt door de grote veranderingen in ons leven – ons afvragen wat we écht waardevol vinden. Wat maakt ons gelukkig? Hoe voelen we ons van waarde? Waar willen we aan bijdragen in deze wereld? En hoe past onze huidige of toekomstige baan in dat plaatje?

In gelijke gevallen kiezen we voor cultural fit

Het is daarmee niet gezegd dat marketeers zich de hele dag in de bosjes verschuilen totdat er een werkgever voorbij komt die matcht op hun kernwaarden. Zaken zoals de inhoud van het werk, salaris en groeikansen zijn leidend voor een baankeuze. En toch: in het geval van twee vergelijkbare functies, kiezen professionals keer op keer voor de match op cultuur, normen en waarden.

Creëer schaarste  

En daarmee biedt een sterk employer brand jou een aanzienlijk voordeel op de competitieve arbeidsmarkt van nu. Tijdens de zoektocht naar nieuwe teamleden heb je op het gebied van salaris en functie-inhoud al snel concurrentie van drie anderen met een vergelijkbaar aanbod. Waar je geen concurrentie op zult hebben, is het unieke DNA van jouw organisatie. De gedeelde normen en waarden, langetermijnvisie en cultuur op de werkvloer zijn de troefkaart voor het binnenhalen van nieuw talent.

Sogeti, de nummer 3 van beste werkgevers van Nederland, heeft bijvoorbeeld ontwikkeling hoog in het vaandel.2 Zij verwachten veel eigen initiatief van medewerkers. Young Professionals starten hun opleidingstraject met een twee maanden durende opleiding waarvan drie weken op de Ohio University. Hiermee trekt Sogeti ook een duidelijk profiel van een belangrijke waarde, die gedeeld wordt door hun doelgroep.

Trek de juiste mensen over de streep  

Omdat geïnteresseerde professionals zoeken naar een inkijkje in hoe het gaat zijn om voor jou te werken, wil je die informatie laten terugkomen in alle touchpoints waar nieuw talent jouw organisatie tegenkomt. Van de werken-bij-website of over ons pagina, de social media kanalen, tot vacatures en daadwerkelijke gesprekken met kandidaten: maak jouw employer brand de rode draad voor informatie in het hele proces.

Zorg in een vacature bijvoorbeeld dat je naast informatie over de functie, ook uitzoomt en de lezer meeneemt in de stip op de horizon waar je als team- of organisatie gezamenlijk naartoe werkt. Sta stil bij de bedrijfscultuur en werksfeer en vertaal die naar duidelijke voordelen voor werken bij jouw organisatie. Maak dit daarna ook voelbaar in de gesprekken die een kandidaat met jou voert. Besteed bijvoorbeeld aandacht aan het beeld dat je schetst met een gesprek: past de locatie bij jouw organisatie? Proeft de kandidaat jullie bedrijfscultuur in de gesprekken die jullie voeren?

“Hoe duidelijker je het DNA van jouw bedrijf over de bühne brengt, hoe gemakkelijker je de klik maakt met die ene marketeer die écht in jouw team past.”

Zo belangrijk als het is om de juiste mensen aan te trekken, zo belangrijk is het ook om de minder geschikte mensen niet aan te trekken. Het is een beetje als een puzzel leggen: als je heel duidelijk je profiel laat zien, herkennen de mensen die goed bij je passen – de puzzelstukjes – direct hun plek.

Bronnen

Great vision without great people is irrelevant. Met 18 jaar ervaring in interimbemiddeling in marketing, communicatie en digital kennen wij de beste professionals voor jouw team: van young professional tot senior en executive level. Met programma’s voor jong talent bieden we organisaties daarnaast toegang tot de best opgeleide young digital marketeers, jonge online communicatie specialisten en UX designers. Zo helpen we mensen en organisaties groeien door expertise.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!