60 procent marketeers mist data doordat consument verschillende browsers gebruikt

2 april 2022, 05:00

Zes op de tien marketeers missen data bij om conversies te analyseren, doordat consumenten verschillende browsers op hun telefoon gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek dat we verrichtten onder zo’n 100 online marketeers. Het merendeel van die marketeers merkt ook dat de conversiecijfers dalen in Meta-apps als Instagram en Facebook op iOS-toestellen – net als de beurswaarde van het bedrijf, trouwens.

Zestig procent van de online marketeers geeft aan moeilijkheden te ervaren bij de analyse van online marketingcampagnes, doordat consumenten verschillende browsers op hun telefoon gebruiken. Hierdoor is de e-commercestrategie niet optimaal, stelt een nog grotere groep (63 procent). Merk op: bijna de helft van de online marketeers geeft aan zelf ook verschillende browsers te gebruiken.

Als founder van een data-startup die zich richt op cookieless marketingcommunicatie, spreek ik steeds vaker marketeers die worstelen met deze uitdaging. In Nederland heeft Chrome een marktaandeel van meer dan 55 procent op mobiele devices, terwijl Safari het moet doen met iets meer dan 25 procent. Ook Edge (6 procent) en Firefox (4) zijn populair. Steeds meer consumenten kijken dan ook verder dan de vooraf ingestelde browser. Een gebruiker keert in dat geval bijvoorbeeld vanuit zijn of haar bank-app terug naar de vooraf ingestelde browser. De marketeer en data-analist missen daardoor de conversie. Onhandig, op z’n minst.

Conversiedaling en koersdaling Facebook

Afgelopen maand verloor Facebook een kwart van zijn beurswaarde – een record. Dat kwam mede doordat Apple de gebruiksvoorwaarden voor mobiele apps op Apple-besturingssystemen heeft aangepast. Hierdoor is het voor Facebook – of Meta, zoals het moederbedrijf nu heet – lastiger om het surfgedrag van gebruikers met iPhones te volgen en conversies te meten. 57 procent van de online marketeers geeft dan ook aan dat ze conversiecijfers zien teruglopen in Facebook-apps op iOS-toestellen; volgens hen komt dit doordat men verschillende browsers gebruikt.

Marketeers die conversies willen meten hebben last van de iOS 14-update. Door deze update wordt de Safari in-app browser in Facebook als een standalone browser gezien. Hierdoor kan er geen koppeling gemaakt worden tussen de eigen website in Safari en de in-app browser van Facebook. Daardoor missen marketeers data van klanten – die na betaling terugkomen op de bedrijfswebsite – om het succes van Facebook-campagnes te meten. Het is dan ook geen wonder dus dat conversiecijfers teruglopen. Serverside transaction tracking – zonder gebruik van cookies op de bedankpagina – biedt gelukkig een oplossing voor dit probleem, en kan een stuk privacy-vriendelijker.

Boris Schellekens
CEO & Founder bij Tracedock

TraceDock is a SaaS tool that helps e-commerce companies to regain up to 25% of the data they are missing in Google Analytics. Firewalls, ad-blockers & browsers block data you see in Google Analytics. TraceDock is a first-party server-side data collection service that recognises adBlockers and forwards it to Google Analytics. Our customers see up to 25% more data that they can use for analysis, channel attribution, budget allocation and SEA optimization.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief