6 trends in B2B-marketing volgens LinkedIn

‘2025 markeert een nieuw hoofdstuk voor B2B-marketing, waarin AI en creativiteit de richting bepalen. Dit zijn de zes belangrijkste inzichten en verwachtingen voor dit jaar.’

27 januari 2025, 14:11 2525 x gelezen

Volgens Marcel Molenaar, Country Manager en LinkedIn Marketing Solutions director van LinkedIn Benelux wordt 2025 een ambitieus, strategisch en bepalend jaar voor B2B-marketeers: ‘2025 wordt een jaar waarin de fundamenten worden gelegd voor een nieuw tijdperk van technologiegedreven adverteren. Merken zullen gedurfde stappen zetten in creativiteit en technologie om te innoveren, zich te onderscheiden en hun efficiëntie te verbeteren. De meest succesvolle merken zullen die zijn die authenticiteit en geloofwaardigheid vooropstellen. Door strategisch gebruik te maken van middelen zoals video, thought leadership, influencermarketing en AI, kunnen marketeers hun communicatie menselijker maken en hun merk op innovatieve wijze in uiteenlopende omgevingen positioneren. Geloofwaardigheid is de sleutel tot het opbouwen van een sterke reputatie, het winnen van vertrouwen en het overtuigen van klanten om voor jouw merk te kiezen.’

De 6 trends die LinkedIn signaleert:

  • B2B-merken gaan (eindelijk!) meer investeren in influencermarketing.

B2B-merken richten zich steeds meer op de groeiende creator economy. Dit jaar zullen B2B-merken hun budgetten herzien en meer investeren in influencercontent. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 61% van de B2B-leiders van plan is om hun uitgaven aan influencermarketing te verhogen. B2B-merken begrijpen dat mensen vertrouwen op andere mensen. Dit jaar zullen B2B-merken dan ook gaan samenwerken met experts en influencers om content te creëren die niet alleen de doelgroep aanspreekt, maar die uiteindelijk ook positief bijdraagt aan de overwegingsfase tijdens het aankoopproces.

  • Merkvertrouwen en geloofwaardigheid worden topprioriteiten voor CMO’s.

Met de snelle opkomst van technologieën zoals AI verandert het marketinglandschap in rap tempo. Voor CMO’s wordt het in 2025 cruciaal om extra te focussen op het versterken van merkvertrouwen en geloofwaardigheid. Technologie maakt het steeds eenvoudiger en goedkoper om geloofwaardigheid te faken, zoals blijkt uit voorbeelden van deepfake CFO’s en AI-klonen in videocalls. Door de toenemende zorgen over desinformatie in het AI-tijdperk wordt authenticiteit belangrijker dan ooit. Daarom zullen merkspecialisten in 2025 prioriteit geven aan het bouwen van een sterke, geloofwaardige reputatie.

  • Short-form video gaat ook binnen B2B domineren.

Statische B2B-advertenties slaan vaker de plank mis. Zo’n 81% weet de doelgroep niet eens te bereiken. Video biedt uitkomst. Het maakt merken menselijker, versterkt authenticiteit en levert een hogere ROI op. Ook zorgt video ervoor dat merken top-of-mind blijven bij hun doelgroep, inclusief Generatie Z.

Uit onderzoek blijkt dat 55% van de marketeers korte video’s als het meest effectieve format voor ROI ziet. Op LinkedIn is video het snelst groeiende format, met een stijging van 36% op jaarbasis en 1,4x meer engagement dan andere formats.

Dit jaar zullen steeds meer B2B-marketeers en CMO’s video inzetten om thought leadership te versterken, testimonials en casestudies te delen, en productdemonstraties te presenteren.

  • CMO’s en CRO’s moeten experts worden in verandermanagement

In 2025 zullen CMO’s en CRO’s een essentiële rol spelen in het begeleiden van hun teams door de snelle veranderingen die AI met zich meebrengt. Met 72% van de marketeers wereldwijd die zich overweldigd voelen door de snelheid waarmee hun werk evolueert, is het aan leiders om een cultuur van continu leren te omarmen. Dit helpt teams wendbaar te blijven en effectief om te gaan met de constante veranderingen.

De leiderschapsstijl van CMO’s en CRO’s moet gericht zijn op het opbouwen van vertrouwen. Daarnaast is het essentieel dat zij hun teams voorzien van de juiste tools en prioriteit geven aan de ontwikkeling van menselijke vaardigheden, zoals samenwerken en probleemoplossend denken. Tegelijkertijd investeren sales professionals steeds meer in hun AI-vaardigheden om een stap voor te blijven; 47% van de verkopers volgt online cursussen over AI en experimenteert actief met AI-tools.

  • De kenniseconomie maakt plaats voor de relatie-economie

Kennis en informatie waren lange tijd de basis voor carrièresucces, maar in 2025 zullen marketeers en verkopers met sterke sociale vaardigheden en een focus op relatiebeheer het verschil maken. Volgens onderzoek van LinkedIn ziet 88% van de B2B-CMO’s relatiebeheer als de sleutel tot succes in 2025.

Het inzetten van AI verhoogt de efficiëntie, waardoor professionals hun vrijgekomen tijd kunnen benutten voor innovaties die technologie niet kan vervangen. Zo kan AI tot wel 11,5 uur per week besparen, waardoor verkopers meer ruimte krijgen om sterke relaties op te bouwen en de klant, evenals diens uitdagingen, beter te begrijpen – beide cruciaal voor het succesvol afsluiten van deals in de B2B-sector.

  • Marketeers en verkopers zullen AI in gaan zetten om zakelijke uitdagingen beter in kaart te brengen

In 2024 vond AI zijn weg naar de werkvloer, met marketeers aan de frontlinie van het ontwikkelen van nieuwe AI-vaardigheden. In 2025 verschuift de focus van experimenteren met AI naar het strategisch toepassen van AI om zakelijke problemen op te lossen. Marketeers zullen AI doelgericht gebruiken om zakelijke uitdagingen aan te pakken, klantbehoeften beter te analyseren en kennisleemtes in te vullen.

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, beeld- en eindredacteur voor blad, site en events en met ingang van 2025 ook voor Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!