Je bekijkt een artikel van Qualifio
partner

5 interactieve marketingcampagnes voor creatieve leadgeneratie

In dit artikel bespreken we 5 voorbeelden uit de Qualifio campagne database, die gemaakt zijn door de gebruikers van ons platform: L'Oréal, Decathlon, VUE Cinemas, Haribo en PSG.

10 juni 2022, 06:58 4622 x gelezen

Hoe bereik jij jouw doelgroep? En hoe bouw en onderhoud je online jouw community? Het is als merk belangrijker dan ooit om online door de “clutter” heen te breken met je merkcampagnes en content. Maar hoe val je op, hoe verzamel je op een interactieve en creatieve manier first en zero party data en hoe creëer je loyaliteit?

Het belang van interactieve dataverzameling en bouwen aan loyaliteit

Voordat we de campagne database in duiken en mooie voorbeelden bespreken, sta ik graag eerst even stil bij het belang van dataverzameling op een creatieve manier.

Consumenten zijn inmiddels gewend aan commerciële trucjes en ontwijken pop-ups en andere “platte” manieren om gegevens buit te maken steeds meer op de automatische piloot.  Het opbouwen van communities en nieuwsbrief-databases voor promotionele of branding activiteiten is hierdoor een grotere uitdaging geworden. Door de veranderde privacywetgeving en het cookieloze tijdperk dat steeds dichterbij komt, zien we ook dat dataverzameling een cruciaal onderdeel wordt van de merkstrategie van bedrijven.

Maar je wil als merk en als marketeer wel aan je klantenbase en aan je community bouwen. Ook wil je uitstroom voorkomen en loyaliteit bevorderen. Doe je dit op een interactieve manier, die entertainment biedt, gamify je de klantervaring en als er dan ook nog iets te winnen valt…. dan zullen consumenten zeker gemotiveerd zijn hun gegevens met jou te delen en bij je te blijven.

Over de Qualifio campagne database

De Qualifio campagne database is samengesteld uit honderden interactieve campagnes van onze gebruikers en staat boordevol voorbeelden van marketingcampagnes van grote merken als Decathlon, Yves Saint Laurent, Delhaize, Lidl, Coop, Unilever en Nestle. De database biedt jou als marketeer volop inspiratie om op een creatieve manier campagnes uit te rollen voor leadgeneratie, op basis van interactieve principes, vol creativiteit en interactie. 

Quizzen, wedstrijden, persoonlijkheidstests en allerlei soorten spellen, onze gebruikers hebben altijd grote creativiteit aan de dag gelegd om hun marketingdoelen te bereiken. De campagnes zijn onderverdeeld in onderstaande categorieën en gecategoriseerd in engagement, data collectie en sales activatie campagnes.

  • Media
  • Amusement
  • Detailhandel/e-commerce
  • Eten en drinken
  • Reizen/vervoer
  • Schoonheid/Cosmetica
  • Sport
  • Overig

Game on met Game of Thrones van HBO

Om de tiende verjaardag van Games of Thrones te vieren, hebben we samen met HBO in Frankrijk verschillende uitdagingen opgezet. Gebruikers kunnen een geheugenspel spelen met de personages en elementen uit de serie, waarbij identieke kaarten met de afbeelding naar beneden moesten worden gecombineerd. 

Ook was er een variant op “Wie is het” met GOT-personages. Gebruikers kregen ook de kans om het “swiperquizzen” uit te proberen. Net als bij datingapp Tinder moeten deelnemers naar links of rechts vegen om vragen te beantwoorden die op hun scherm verschenen.

1: Beauty – L’Oréal

Voor modemerk Yves Saint Laurent hebben we in de beauty industrie een custom game gelanceerd, waarin gratis samples werden weggegeven van de geur BLACK OPIUM. Er werd samengewerkt met een bureau (TAKEOFF) om een spel op maat te maken en het Qualifio-platform is ingezet om first party data te verzamelen. 

Het spel lijkt op Candy Crush: het doel voor de spelers is om steeds objecten te verwisselen om uiteindelijk een rij of kolom te maken van tenminste drie gelijke objecten (bekijk ook het screenshot hieronder). De campagne bevatte een startscherm, een formulier en een exit-scherm en technisch gezien hebben we het spel heel laagdrempelig gemaakt om te spelen voor de gebruiker. Want: de integratie gebeurde met een eenvoudig iframe en de deelnemers speelden soepel zonder te worden doorverwezen naar een andere website. 

Meer weten over onze samenwerking met L’Oreal? Lees ook deze recente klantcase van L’Oreal. Daarin lees je onder anderen dat L’Oréal EMEA 700 campagnes heeft gecreëerd en zo meer dan 5,5 miljoen gebruikers bereikt. Met deze campagnes betrekken ze hun prospects en klanten bij het merk, en dat is terug te zien in de cijfers. Het percentage accounts dat per campagne wordt aangemaakt, varieert tussen de 60% en 70%!

Afbeelding 1: Yves Saint Laurent – Black Opium game. Bron: Qualifio.

2: E-commerce – Decathlon

Decathlon ontwikkelde een persoonlijkheidstest: Welke sporten ga jij deze zomer ontdekken?” Als deelnemers de test hebben voltooid, ontdekken ze de verschillende zomersporten die overeenkomen met hun profiel. Elke sport gaat vergezeld van een call-to-action die doorverwijst naar de betreffende e-commerce sportpagina op de Decathlon-website. 

Een mooie campagne om voorkeursgegevens te verzamelen, het publiek te segmenteren en om sportartikelen relevant te promoten in de shopomgeving. Deelname werd getriggerd met een cadeaubon van 150 euro, ook konden deelnemers kans maken om een sportartikel naar keuze 1 maand lang gratis uit te testen.

Meer weten over onze samenwerking met Decathlon? In deze case lees je bijvoorbeeld hoe we met de checklist campagne het gemiddelde conversiepercentage naar 2,7% wisten te verhogen vergeleken met 1,22% op een standaard landingspagina!

Afbeelding 2: Decathlon persoonlijkheidstest – Bron: Qualifio.

3: Entertainment – VUE cinemas

In samenwerking met VUE Cinemas maakten we een grappig ontsnappingsspel. De game maakt gebruik van de “instant check” functie, waarmee de antwoorden van de deelnemers direct werden gevalideerd. Om het spel leuker en uitdagender te maken, heeft VUE Cinemas een chrono toegevoegd, zie ook onderstaande afbeelding. Dit spelformat is ideaal om het publiek te vermaken en uit te dagen, juist omdat deelnemers de verschillende minigames zo snel mogelijk moesten voltooien om een prijs te winnen terwijl de klok steeds blijft terugtikken.

 

Afbeelding 3: VUE Cinemas ontsnappingsspel. Bron: Qualifio.

4: Eten & Drinken – Haribo

Snoepfabrikant Haribo genereerde unieke codes binnen het Qualifio Engage platform om meer consumenten aan te trekken. Haribo promootte de actie “Win ​​elk uur een prijs” in Nederland en België (zie hieronder afbeelding 4, een screenshot van de Franstalige actie). 

Deelnemers konden elk uur een van de drie Haribo-prijzen winnen door een unieke code in te voeren die in de actieperiode op specifieke verpakkingen van Haribo snoep stonden.

Afbeelding 4: Haribo campagne met unieke code op snoepverpakking. Bron: Qualifio.

Voorbeeld 5: Sport – PSG

Tijdens de wedstrijd tussen Paris Saint-Germain en Brugge lanceerde de Parijse club een campagne om deelnemers uit te nodigen om de teamopstelling van de wedstrijd te raden. Degenen die de 11 spelers van de startopstelling correct hadden geraden, ontvingen een FIFA 20-game. 

Mensen die wilden deelnemen aan de trekking moesten meedoen met hun bestaande PSG-inloggegevens, ze konden natuurlijk ook meedoen door een PSG-account aan te maken. Een goede manier voor PSG om de community te ontwikkelen en te bouwen aan de fanbase. De game werd gepubliceerd op een speciale minisite, in de kleuren van de PSG-site en gepromoot via de sociale mediakanalen van de club.

Afbeelding 5: PSG campagne rondom het raden van de teamopstelling. Bron: Qualifio.

Over Qualifio

Qualifio is het SaaS-platform in Europa voor doelgroep inzichten, gegevensverzameling en interactieve marketing en loyaliteit. Qualifio stelt merken in staat enthousiaste community’s op te bouwen door klantbetrokkenheid en -loyaliteit gemakkelijk te maken. Wij voorzien merken van twee krachtige, elkaar aanvullende en gebruiksvriendelijke SaaS-platformen: Qualifio Engage, een platform voor gegevensverzameling en interactieve marketing, en Qualifio Loyalty, een op interactie-gebaseerd loyaliteitsplatform. Merken en mediagroepen als RTL, Unilever, L’Oréal, MediaMarkt, DailyMail, Decathlon, Nestlé en Lille OSC onderhouden dagelijks contact met hun doelgroepen dankzij Qualifio. Met het hoofdkantoor in Louvain-la-Neuve, België, heeft Qualifio ook kantoren in Frankrijk, Nederland en Spanje.

Qualifio is het SaaS-platform in Europa voor doelgroep inzichten, gegevensverzameling en interactieve marketing en loyaliteit. Qualifio stelt merken in staat enthousiaste community’s op te bouwen door klantbetrokkenheid en -loyaliteit gemakkelijk te maken. Wij voorzien merken van twee krachtige, elkaar aanvullende en gebruiksvriendelijke SaaS-platformen: Qualifio Engage, een platform voor gegevensverzameling en interactieve marketing, en Qualifio Loyalty, een op interactie-gebaseerd loyaliteitsplatform. Merken en mediagroepen als RTL, Unilever, L'Oréal, MediaMarkt, DailyMail, Decathlon, Nestlé en Lille OSC onderhouden dagelijks contact met hun doelgroepen dankzij Qualifio. Met het hoofdkantoor in Louvain-la-Neuve, België, heeft Qualifio ook kantoren in Frankrijk, Nederland en Spanje.

Categorie
Tags
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!