5 Google Analytics time savers, smartphoneverkeer in Google Analytics en Product Listing Ads

Nieuws van webanalisten (deel: 143)

5 Google Analytics time savers, smartphoneverkeer in Google Analytics en Product Listing Ads

We delen 5 time savers voor Google Analytics, Egan van Doorn heeft een Google Analytics-segment om alleen smartphoneverkeer te meten, en Alouette Edens vraagt zich af: Product Listing Ads: juichen of huilen?

5 Google Analytics time savers

2300 jaar geleden zei men voor het eerst “tijd is geld”, maar het is vandaag de dag misschien nog meer waar dan in de Romeinse tijd. Of het de deadline van werk is, of de kinderen die van school gehaald moeten worden, iedere minuut die we kunnen besparen is meegenomen. Daarom, 5 Google Analytics-tools die je tijd kunnen besparen en je ook geestelijk gezond houden.

  1. Custom Reports
  2. Custom Alerts
  3. Shortcuts
  4. Cost Data Upload
  5. Google Analytics Report Automation

Lees op Webanalisten.nl meer over deze 5 Google Analytics time savers.

Tip: Google Analytics-segment – alleen Smartphone verkeer

Google Analytics meet standaard bezoekers die afkomstig zijn van een mobiel device. En onder ‘mobiel’ verkeer verstaat Google ook tablets. In de rapportage wordt dat ook netjes aangegeven. Als je gaat analyseren is het echter zinvol om smartphone- en tabletbezoeken uit te splitsen. Een website werkt immers vaak prima op een tablet, maar geeft op een smartphone een heel ander beeld. Google Analytics beseft dit blijkbaar ook en helpt je via de ‘Geavanceerde Segmenten’; althans, zo lijkt het.

Maar pas op! Nu de standaard geavanceerde segmenten ‘Mobiel verkeer’ en ‘Tabletverkeer’ zo netjes onder elkaar staan, geeft dit veel (spraak)verwarring. Het segment ‘Tabletverkeer’ bevat alleen bezoekers afkomstig van tablets (logisch), maar het segment ‘mobiel verkeer’ bevat nog steeds bezoekers van alle mobiele apparaten in de definitie van Google Analytics. Dus zowel smartphones als tablets.

Wil je echt alleen maar smartphonebezoekers zien, zonder tablets, dan moet je zelf een aangepast segment hiervan aanmaken. Dit is een eenvoudig segment waarbij je alleen mobiel (inclusief tablet) opneemt én tablets vervolgens uitsluit. Download het Google Analytics-segment voor smartphoneverkeer via Webanalisten.nl.

Product Listing Ads: juichen of huilen?

Google Shopping is over naar het commerciële model. Eind mei stopt Google met de Product Extenties. Het is duidelijk: Google heeft zijn pijlen volledig gericht op de Product Listing Ads (PLA). Al enige maanden stimuleert Google adverteerders met promotietegoeden om te starten met PLA’s. Steeds meer adverteerders voegen PLA-campagnes toe aan hun ‘old school’ AdWords-campagne. Bedrijven die zich richten op het optimaliseren van de feeds schieten als paddenstoelen uit de grond.

En waarom ook niet? Met PLA’s worden goede resultaten behaald. De CPC’s liggen lager dan bij tekstadvertenties en de ROI in veel gevallen een stuk hoger. Maar zijn de PLA eigenlijk wel om te juichen? Lees meer over de opmars van PLA’s en de eerste resultaten op http://www.webanalisten.nl/product-listing-ads-juichen-of-huilen">Webanalisten.nl.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.