40 procent internetgebruikers verwijdert maandelijks cookies
Nu we het toch over statistieken hebben, wie nog het aantal unieke bezoekers bepaalt op basis van cookies moet zich na het lezen van dit artikel maar eens flink achter de oren krabben. Maar liefst 40 procent van de Amerikaanse internetgebruikers verwijdert de cookies minimaal een keer per maand. Belangrijkste reden voor internet-gebruikers om de cookies te verwijderen is dat men denkt dat cookies een gevaar zijn voor online privacy en veiligheid.
Ik probeer het zoveel mogelijk op ip-adres bij te houden. Niet perfect, maar wel een aardige indicatie.
Ik geloof er geen klap van. Als 40% van de internetgebruikers uberhaupt al zou weten hoe cookies te verwijderen zijn, zou het me verbazen. Volgens hetzelfde artikel blokkeert 28% van de internetgebruikers zelfs selectief cookies van o.a. advertentienetwerken. Da’s 3 op de 10 internetters??
Ik heb het vermoeden dat het via een online enquete is gehouden, waarbij de mensen die geen verstand hebben van cookies, hebben gedacht “Ik heb er geen verstand van deze materie, laat ik me er maar niet mee bemoeien”, en dat degenen die zich opwinden over cookies, de eersten waren om de vragen te beantwoorden. Vergelijkbaar met WebWereld-onderzoeken waaruit blijkt dat Firefox een aandeel heeft van 30%.
Ik ben dus, kortom, zeer benieuwd naar de feitelijke onderzoeksmethode.
Of ze hebben de deelname aan het onderzoek gelimiteerd tot 1 x m.b.v. cookies 😉
Het maakt niet zo veel uit als je er maar vanuit gaat dat er een meetonnauwkeurigheid is.
Het gaat er m.i. inziens om wat je nog wel goed kan meten en welke conclusies je daaraan verbindt. Je kan nog altijd zien hoeveel bezoeken er zijn geweest, je kan accurraat zien of er stijgingen en dalingen zijn in allerlei metrieken zoals het aantal unieke bezoekers.
Wanneer je afhankelijk bent van de exacte getallen voor een verekenmodel met advertising, dan heb je een probleem. Wanneer het je echter gaat om de trends en de ontwikkelingen op je site dan kun je met webanalytics software nog steeds goede onderzoeken doen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!