Brazilie’s opkomende klasse

Brazilie’s opkomende klasse

De favela’s van Brazilië zijn bekend; de armsten die niets hebben in Sao Paulo en Rio de Janeiro. De “steden” die een eigen wet en regelgeving kennen. In het Lula regime of in ieder geval in de laatste jaren is het aantal armen dat in armoede leeft met 13 miljoen gedaald naar 30,2 miljoen personen, dat is nog steeds 20% van de bevolking. Brazilië heeft de grootste inkomens ongelijkheid ter wereld. De rijkst 10 % verdient meer dan 40% van het nationale inkomen, terwijl de armste 10% met slechts 1 tot 2% van het bruto nationale inkomen moeten rond komen.

Deze week ben ik samen met collega Wouter Vonk in Brazilie waar we ons voorbereiden op de studiereis naar Brazilie begin juni die we samen met Marketingfacts organiseren. Vandaag weer een korte update van onze bevindingen.

We spraken met Predicta een agency dat veel online onderzoek doet en bedrijven adviseert hun producten en diensten scherper te positioneren. Recentelijk werden ze gekwalificeerd als een van de 25 meest innovatieve bedrijven.

Het zijn nu vooral de B2 en C klassen die groeien in hun inkomen volgens Claudia Woods. Afgelopen jaar heeft Predicate een onderzoek gedaan naar de interesses en koopkracht van vrouwen tussen de 25 en 49 jaar uit de C tot B2 klasse. Gedurende 90 dagen werden de online activiteiten van 50 vrouwen onderzocht. Hoe lang waren ze online, wat kochten ze op internet, welke sites bezochten ze?Elke dag moest er ook een korte enquête worden ingevuld over een specifiek thema. Aan het eind van het onderzoek is met alle 50 vrouwen nog een online discussie gevoerd over waarom ze bepaalde acties namen. Op deze wijze kon Predicta veel beter er achter komen wat de vrouwen motiveert dan gedurende een offline klanten panel waar deelnemers vaak sociaal correcte antwoorden gaven.

Philip Klien ziet de groeien koop kracht van deze groep als de toekomst voor de internet en mobiele markt. Er worden meer PC’s verkocht dan tv’s een een maandelijks internet abonnement is goedkoper dan kabel tv. 

 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Ik vind het wel opmerkelijk dat een vooraanstaand marketingblog als Marketingfacts nu pas daadwerkelijk tijd en aandacht besteed aan Brazilie als booming. Tijdens mijn studie (4 jaar geleden) praten we al over de BRIC landen, Brazilie, Rusland, India en China, mede dankzij Abas.

    geplaatst op
  • Beste Tim, Brazilie viel uiteraard niet nu pas op. Ook wij hadden het 4 jaar gelden al over de BRIC landen. Mede daarom zijn wij in 2004 begonnen met onze innovatie reizen naar de BRIC landen. Na China, Rusland en India is nu Brazilie aan de beurt.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.